دوره از خودگذشتگی زنان به پایان رسیده/ زنان باید بر مطالبات خود پافشاری کنند

«شهناز سجادی» وکیل دادگستری و فعال حقوق زنان گفت:دوره از خود گذشتگی زنان به پایان رسیده است ؛ درسالیان گذشته بارها شاهد این ازخودگذشتگی بودیم؛ اما زمان آن رسیده که زنان تغییر کنند و مطالبات خود را از افراد و گروه ها اعاده کنند.

به گزارش ایسکانیوز ، ستاد مرکزی تدبیر و توسعه ،حامی دکتر روحانی ، عصر روز پنجشنبه با حضور فعالان حقوق زن نشستی با عنوان ' دولت و سرمایه اجتماعی ' برگزار کرد، سجادی یکی از سخنرانان این نشست ، اظهارداشت: مشارکت زنان در قوه مقننه بیشتر از قوای دیگر است و این نیز به دلیل انتخاب مستقیم مردم است، البته این نکته نیز حائز اهمیت است که به دلیل محدودیت های سیاسی، قانونی و عرفی زنان قادر به حضور در قواهای دیگر نیستند.

وی تاکید کرد: افزایش مشارکت زنان در جامعه نیازمند زیرساخت های مناسب است و تا زمانی که این زیرساخت ها فراهم نشود نمی توان انتظار داشت که مشارکت زنان در جامعه پررنگ شود.

سجادی یکی از زمینه های حضور زنان در جامعه را حضور آنان در احزاب عنوان کرد و گفت: زنان با حضور در احزاب می توانند در سهمیه بندی و انتصابات احزاب حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی تاکید کرد: البته در آبان 1393 در یکی از نهادها سهمیه بندی زنان تصویب شد اما بسیاری از مردان به آن رای منفی دادند که باید مقابل این اقدامات ایستاد و تلاش کرد و زمینه حضور قوی زنان در تشکل های صنفی و نظام ها و اتحادیه ها جدی گرفته شود.

سجادی با اشاره به اینکه مشارکت زنان در مدیریت سیاسی کشور نیاز به سازکار دارد، یادآور شد: بیش از 60 سال است که در کشورمان بحث مشارکت سیاسی مطرح می شود و چانه زنی در مورد آن وجود دارد در صورتی که این چانه زنی ها باید قبل از اینها صورت می گرفت.

** اشتغال زنان از دغدغه های اصلی دولت یازدهم است

«اطهره نژادی» معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری در برنامه ستاد تدبیر و توسعه با عنوان دولت و سرمایه اجتماعی گفت: همه زنان درد مشترکی داریم و گویی این مشکلات پایانی ندارد.

وی اظهارداشت: در چهار سال گذشته بیشتر زمان ما برای پاسخگویی اجباری به انتقادها گذشت، چه قدر دیگر برای پاسخگویی به این انتقادها باید صرف شود؟
نژادی تاکید کرد: در دولت یازدهم ما به دنبال برابری رای بودیم.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل جدی در حوزه زنان اشتغال است، گفت: اشتغال زنان از دغدغه های اصلی دولت یازدهم بود اما بسیاری از این مشکلات به طرحی که در دولت قبل تصویب شد برمی گردد.

نژادی بیان کرد: در دولت قبل طرح جمعیت و تعالی خانواده عنوان شد که اولویت اشتغال دردرجه اول با مردان متاهل و در درجه دوم با مردان مجرد است و زنان در اولویت سوم قرار دارند.

وی اظهارداشت: چه طور انتظار داریم زنان در دانشگاه ها تحصیل کنند و از لحاظ علمی به بالاترین درجات نائل شوند و سپس این پتانسیل را در خانه ها حبس کنیم و زمینه اشتغال آنها را فراهم نکنیم.

نژادی افزود: در شروع به کار دولت یازدهم ما بالغ بر 6 ماه را صرف بررسی وضعیت زنان در آن سالها کردیم تا بدانیم در چه جایگاهی قرار داریم و باید چه برنامه ریزی هایی انجام دهیم چرا که معتقدیم به دلیل تنوع فرهنگی که در کشور وجود دارد نمی توانیم به جای مردم تصمیم بگیریم.

وی تاکید کرد: ما در برخی محدوده ها اجازه ورود ندایم و هر جا که روزنه ای یافتیم باید وارد شویم و با این بودجه کمی که در اختیار داریم اقدامات موثری را انجام دهیم.
نژادی به پروژه تاب آوری اجتماعی که توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری انجام شد و اشاره کرد و افزود: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری دو سال بر روی این پروژه کار کرد و این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته در دنیا بر روی این پروژه کار کرده اند.

وی اظهارداشت: در این پروژه ما به دنبال جذب، انطباق و تغییر بودیم و این پروژه تنها خواست زنان مطرح نیست بلکه در حوزه مهارت زنان کار می کند اما بسیاری انتقاد کردند که معاونت زنان به دنبال این است که زنان باید همه شرایط سخت را تحمل کنند.

نژادی تاکید کرد: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در این پروژه به دنبال اعتدال و توانمندسازی زنان بود در بسیاری انتقاد کردند که ما به دنبال این هستیم که زنان را مجبور به تحمل شرایط سخت کنیم.
وی در پایان گفت: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در چهار سال گذشته انواع انتقادها و بدرفتاری ها را شاهد بود اما هیچگاه عقب نشینی نکرد و همواره به دنبال پیشبرد برنامه های خود در جهت اعتلای جایگاه زنان در کشور بوده است.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:آرش محمدی

کد خبر: 766817

وب گردی

وب گردی