شتاب دولت یازدهم در رسیدن به شاخص های بین المللی بهداشت در کرمان

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، روند رسیدن به شاخص های بین المللی بهداشت در جای جای استان کرمان همچون سایر استان های کشور سرعت و شتاب دوچندانی گرفته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایرنا، اجرای طرح های بهداشتی و تجهیز و ساخت مراکز درمانی بهداشتی در دولت یازدهم در کرمان نسبت به گذشته در کنار اقدام مهم طرح تحول نظام سلامت که به نوعی دردمندی مردم محروم را کاهش داد، رشد چشمگیری را نشان می دهد.
پهناور بودن استان کرمان و البته کمبود منابع یکی از دلایل وجود کمبودهای بهداشتی در مناطق محرم این استان و حتی مرکز شهر بود که دولت طی سه سال گذشته کمر همت را برای رفع برخی موانع عرصه بهداشت و درمان این استان در کنار سایر مناطق کشور بست.
وجود مناطق محرومی در جنوب، شمال، شرق و غرب استان کرمان با فاصله های زیاد از مرکز شهر خود دلیلی برای ساخت مراکز بهداشتی و درمانی و تجهیز این مناطق به وسایل مورد نیاز این بخش است.
وجود محرومیت های فراوان در استان کرمان، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را 21 اردیبهشت 96 برای هشتمین مرتبه وادار به سفر به این استان کرد که البته این همت و همیت در نوع خود نسبت به دولت های گذشته بی نظیر است.
افتتاح چندین بیمارستان و مرکز درمانی در شهرستان های محروم و البته مرکز استان و همچنین پیگیری اموری چون شیوع آنفلوآنزا از جمله دلایل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای هشت مرتبه سفر به استان کرمان بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به همت دولت برای رفع محرومیت های بهداشتی در استان کرمان همچون سایر استانهای کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دولت تدبیر و امید موضوع سلامت را به عنوان یک شاخصه اصلی در دستور کار خود قرار داده است.
علی اکبر حقدوست افزود: پیشرفت در زمینه های مختلف بهداشت و درمان در استان کرمان طی سه سال گذشته به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در گذشته استان کرمان با شاخص های بین المللی بسیار فاصله داشت اظهار کرد: امید به زندگی در سه دهه گذشته افزایش داشته و باید این عدد به زیر 20 برسد کما اینکه در گذشته ما از نظر این شاخص ها به 80 نیز رسیده بودیم.
وی معتقد است، استان کرمان در زمینه هایی مانند اجرای واکسیناسیون و دسترسی به آب سالم پیشرفت چشمگیری داشته است.
حقدوست با اشاره به اینکه سرانه بودجه دولتی که در گذشته به حوزه سلامت اختصاص می یافت بسیار اندک بود اظهار کرد: در مجلس مصوباتی را در این زمینه داشتیم و مبالغ مالی را در نظر گرفتیم.
وی عقب ماندگی تاریخی را یکی از دلایل نارضایتی برخی افراد در حوزه بهداشت و درمان عنوان و تصریح کرد: یکی از آزار دهنده ترین تصاویر در گذشته، دیدن بیماران و همراهان بیماران بود که تقاضای تخفیف هزینه های درمانی را داشتند و یا توان پرداخت هزینه عمل را نداشتند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: بیشتر نامه هایی که در گذشته از ائمه جمعه و نمایندگان مجلس دریافت می کردیم در زمینه درخواست تخفیف های خاص برای بیماران بود در حالیکه بیمارستان ها جز ارگان های بدهکار هستند.
وی با بیان اینکه دیکته نانوشته غلط ندارد تصریح کرد: ما مدعی نیستیم طرح تحول سلامت بدون خطا انجام شده است ولی اگر بخواهیم به صورت نسبی مقایسه کنیم این طرح نمره قابل قبولی را به خود اختصاص خواهد داد.
حقدوست با بیان اینکه زیرساخت های بهداشتی در استان کرمان به سرعت در حال تکمیل هستند تصریح کرد: خانه های بهداشت استان کرمان در گذشته وضعیتی بسیار نامناسب داشتند و امکانات لازم در این اماکن فراهم نبود.
وی تاکید کرد: اکنون با همکاری دستگاه های مختلف از جمله کمیته امداد امام خمینی (ره) و قرارگاه خاتم شبکه های بهداشت شهر و روستا در استان کرمان در حال تکمیل است.
وی افزود: چند طرح اجرایی استان کرمان مانند طرح مدیریت ادغام بیماری های غیرواگیر شهر و روستاها در شهرستان بافت و مدیریت جامع بهداشت روان در شهرستان بردسیر موفقیت آمیز بود که مورد تقدیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز قرار گرفت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی به اجرای طرح 'وارنیش فلوراید' در مدارس استان کرمان اشاره کرد و اظهار داشت: بیشتر کودکان ایرانی و اتباع خارجی از حداقل مداخلات دهانی و دندانی برخوردار هستند زیرا شاخصه دهانی و دندانی یکی از معضلات جامعه است و این کار در بلندمدت تاثیر خوبی خواهد داشت.
حقدوست تصریح کرد: اقدامات خوبی در راستای تحول بهداشت در مناطق حاشیه شهرهای کرمان طی سه سال اخیر انجام شده است.
وی بیان کرد: سند توسعه و درمان کشور طراحی و تصویب و به فاز اجرایی شدن رسیده و در 11 جلد منتشر شده است.
حقدوست گفت: امیدواریم تفاوت خدمات و امکانات بهداشتی ارائه شده در مناطق محروم و برخوردار کرمان را تا 30 درصد کاهش دهیم.
وی با اشاره به راه اندازی بیمارستان در شهرستان های رابر، ارزوئیه و کوهبنان تصریح کرد: حضور بیش از 10 پزشک متخصص در شهرستان شهربابک نیز از جمله اقدامات انجام شده طی سه سال اخیر است.
وی گفت: اجرای طرح پرونده الکترونیکی ایرانیان در دستور کار قرار دارد و با این کار از دست به دست شدن بیماران و هزینه عکس و آزمایش های متعدد و اضافی جلوگیری می شود.
وی با اشاره به اینکه حقوق پایه پزشکان عمومی بسیار پایین و در حد یک و نیم میلیون تومان بود افزود: افزایش حقوق پزشکان در دولت تدبیر و امید به منظور کاهش پول های زیرمیزی و رضایت پزشکان برای حضور در روستاها انجام شد.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز ضمن ارائه گزارشی از دستاوردهای دانشگاه علوم پزشکی از آبان ماه 92 تا پایان سال گذشته در حوزه آموزش گفت: اجرای 12 بسته تحول و نوآوری در آموزش دانشگاه، کسب رتبه پنجم کشوری در رده بندی آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور و راه اندازی 17 رشته تحصیلات تکمیلی از جمله اقدامات انجام شده در این دانشگاه است.
مجید فصیحی هرندی افزود: برگزاری دوره آموزشی با دانشگاه مدیترانه شرقی EMU قبرس به عنوان نماینده کشور به منظور برقراری هرگونه ارتباط علمی و آموزشی این دانشگاه با دانشگاه های علوم پزشکی کشور و کسب رتبه نخست کشوری فرآیند آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز دستاورد دیگر حوزه آموزش دانشگاه علوم پزشکی کرمان است.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: کسب رتبه هشتم پژوهشی در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور توسط این واحد دانشگاهی از افتخارات این دوره است.
عباس پرداختی افزود: راه اندازی 'مرکز ملی پرورش حیوانات آزمایشگاهی'، کسب رتبه فناور برتر در نخستین جشنواره شرکت های دانش بنیان عرصه سلامت با حضور ریاست جمهوری، کسب رتبه اول جشنواره رازی سال 1394 توسط مرکز تحقیقات مدلسازی در سلامت و توسعه مرکز بین المللی تحقیقات علوم اعصاب شناختی از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه سلامت کرمان است.
وی از عقد تفاهم نامه با Riken (ژاپن)، دانشگاه برازیلیا (برزیل)، دانشگاه موناش(استرالیا)، مرکز Natel (برزیل) و عقد قرارداد در رابطه با راه اندازی بنیاد علمی پژوهشی پروفسور سمیعی و مرکز تحقیقاتی بین المللی علوم اعصاب هانوفر آلمان و دانشگاه علوم پزشکی کرمان به عنوان دیگر اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید در حوزه بهداشت و درمان کرمان نام برد.
وی گفت: نمایه شدن'مجله های سیاست‌ گذاری در سلامت' در SI Web of Science, PubMed Central و Medline، مجله اعتیاد و سلامت'در PubMed Central، نمایه شدن مجله 'سلامت و اپیدمیولوژی دهان و دندان' در ISI و راه‌اندازی پنج عنوان مجله فارسی و انگلیسی جدید که چهار مورد از آنها رتبه علمی و پژوهشی کسب کرده اند از دیگر اقدامات انجام شده است.
وی بیان کرد: فراهم سازی زیرساخت های راه‌ اندازی شهرک صنعتی سلامت برای تولید محصولات دارویی، زیست ‌فناوری، آرایشی بهداشتی، گیاهی و تجهیزات پزشکی از جمله آغاز عملیات ساخت بزرگترین پالایشگاه پلاسمای خاورمیانه و کارخانه استحصال مواد مخدر اقدامی مهم در راستای تحقق زیرساخت های سلامت در کرمان است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز از تدوین سند درمان این استان تا سال 1404 به عنوان اقدامات این دانشگاه در دولت تدبیر و امید نام برد.
حمیدرضا رشیدی نژاد افزود: برگزاری بزرگترین مانور غیرنظامی و عملیاتی در کل تاریخ کشور با مشارکت 8 دانشگاه کشور، انجام اعمال جراحی خاص و ویژه در زمینه کاشت حلزون و تزریق سلول های بنیادی که در این زمینه نیز کرمان در شمار دانشگاه های پیشتاز در کشور و منطقه مدیترانه شرقی است.
وی با اشاره به پیاده سازی برنامه تحول نظام سلامت در دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: معرفی این دانشگاه به عنوان دانشگاه برتر در پیاده سازی برنامه تحول نظام سلامت به ویژه در طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد و بسته هتلینگ از جمله اقدامات انجام شده در این بخش است.
وی به خرید تجهیزات بیمارستانی با اعتباری بالغ بر 310 میلیارد ریال به منظور ارائه مطلوب خدمات، هزینه کرد 820 میلیارد ریال و بهره مندی بیش از 210 هزار و 126 بیمار بستری از مزایای برنامه بسته کاهش میزان پرداخت تا سال گذشته و ویزیت 2 میلیون و 120 هزار و 355 بیمار از ابتدای برنامه تحول در کلینیک های ویژه تابعه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، انجام 20 هزار زایمان رایگان تا پایان دی ماه 95 در بیمارستان های دانشگاهی کرمان و انتقال بیش از 278 بیمار توسط اورژانس هوایی از شهرستان ها و مناطق سخت گذر از جمله اقدامات انجام شده است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز از تدوین سند امنیت غذایی و آب استان کرمان با تولیت استانداری، نهایی شدن مراحل تدوین سند کارگروه مقابله با بیماری های متاثر از عوامل اجتماعی فرهنگی و تدوین برنامه استراتژیک سیاست های جمعیتی ابلاغی مقام معظم رهبری جهت دفتر سلامت خانواده وزارت متبوع از اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت طی دولت تدبیر و امید در کرمان است.
سید وحید احمدی افزود: تدوین برنامه استراتژیک کرمان شهر دوستدار برنامه های پیشگیری از HIV/AIDS و آغاز مراحل عملیاتی از جمله اقدامات دولت در حوزه بهداشت در کرمان است.
وی اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی کرمان مجری بسیاری از طرح های پایلوت کشوری در حوزه بهداشت از جمله طرح PEN در شهرستان بافت به عنوان یکی از چهار شهر در کشور و طرح تحول نظام سلامت روان در شهرستان بردسیر به عنوان یکی از سه شهر کشور است.
وی با بیان اینکه طی چند ماه گذشته 35 یونیت دندانپزشکی جایگزین یونیت های فرسوده مراکز بهداشتی درمانی شده است گفت:ساخت 2 پایگاه سلامت دهان و دندان با کمک خیرین در شهر کرمان و تجمیع و راه اندازی 9 پایگاه در شهرهای تابعه دانشگاه و تجهیز آزمایشگاه های مراکز بهداشتی درمانی در کرمان از جمله اقدامات انجام شده در دولت تدبیر و امید در کرمان است.
وی به احداث 169 واحد بهداشتی و درمانی با اعتباری نزدیک به 80 میلیارد تومان و تشکیل شناسنامه سلامت الکترنیکی برای بیش از 70 درصد از خانوارهای زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان اشاره کرد.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز گفت: راه اندازی سامانه مدیریت توزیع دارو های تحت کنترل جهت شفاف سازی مصرف داروهای مخدر و اخذ تاییدیه سازمان برای کشوری شدن آن و حمایت و ترغیب راه اندازی هلدینگ دارویی با مشارکت بخش خصوصی برای احداث کارخانه داروسازی در کرمان از اقدامات مهم این حوزه در دولت تدبیر و امید است.
محمدرضا حیدری به واگذاری داروخانه های بیمارستان های دانشگاهی به بخش خصوصی در قالب مزایده و راه اندازی سامانه دو طرفه پیامک معاونت غذا و دارو در مراکز زیر پوشش این دانشگاه برای برقراری ارتباط صمیمانه با همکاران و مراجعان مراکز و ایجاد جو مهربانی، محبت و همدلی طی بیش از سه سال گذشته اشاره کرد.
وی گفت: ساخت ساختمان معاونت غذا و دارو در محل پردیس و انتقال به این محل در آبان ماه 95، گسترش فضای فیزیکی آزمایشگاه ها به منظور توسعه انجام آزمایشات آفلاتوکسین و باقیمانده سموم آفت کش در محصولات کشاورزی، خرید دستگاه HPLC و سایر تجهیزات آزمایشگاه سم شناسی و اخذ مجوز تاسیس کارخانه داروسازی و کارخانه داروسازی استحصال دارو از کشفیات مواد مخدر از سازمان غذا و دارو در دولت تدبیر و امید انجام شده است.
وی به جذب اعتبارات لازم برای کمک به بیماران سخت درمان، راه اندازی داروخانه منتخب انجمن داروسازان برای ارتقای ارائه خدمات دارویی و ایجاد فضای مشاوره و امکان تحویل دارو به بیماران صعب العلاج در فضای مجزا و اجرایی نمودن نصب برچسب نشانگرهای رنگی تغذیه ای روی عمده محصولات تولیدی استان از افتخارات این دوره کاری در کرمان است.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:آرش محمدی

703

کد خبر: 766857

وب گردی

وب گردی