بازماندگان «سرطان سیستم لنفاوی» در معرض ابتلا به سرطان دوم هستند

ریسک ابتلا به سرطان دوم در بین بازماندگان «بیماری لنفوم هوچکین» (سرطان سیستم لنفاوی)، مخصوصا در بین افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان، بالاست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مهر، در این مطالعه محققان اروپایی داده های بیش از ۹۵۰۰ بیمار مبتلا به لنفوم هوچکین را بررسی کردند.

لنفوم هوچکین که به بیماری هوچکین هم معروف است، سرطانی است که در گلبول های سفید خون موسوم به لنفوسیت ها آغاز می شود. لنفوسیت ها بخشی از سیستم ایمنی هستند.

آمیت سود، عضو تحقیق در موسسه تحقیقات سرطان لندن، در این باره می گوید: «جمع کثیری از این بیماران با ترکیب شیمی درمانی و رادیوتراپی درمان می شوند.»

وی در ادامه می افزاید: «تحقیق ما نشان داده است که این بیماران در معرض بالای خطر ابتلا به سرطان دوم در زندگی هستند، بخصوص اینکه دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان هم باشند.»

در مجموع مطالعه نشان داد بازماندگان این بیماری ۲.۴ برابر بیشتر در معرض ابتلا به هر نوع سرطان دیگر قرار دارند و این خطر تا ۳۰ سال بعد از درمان باقی می ماند.

مطالعات بعدی نیز نشان دادند این ریسک در بیمارانی که دارای سابقه خانوادگی سرطان بودند ۲.۸ برابر بیشتر بود درحالیکه در بیماران بدون سابقه خانوادگی سرطان، ۲.۲ برابر بود.

شایع ترین نوع سرطان دوم در بازماندگان بیماری هوچکین عبارتند از لنفوم غیر هوچکین، سرطان خون و سرطان های ریه، سینه، روده بزرگ و سرطان پوست غیرملانوما.

البته محققان بین سن تشخیص بیماری و افزیاش خطر ابتلا به سرطان دوم هم ارتباط یافتند.

به عنوان مثال، زنانی که قبل از ۳۵ سالگی مبتلا به بیماری هوچکین تشخیص داده می شوند، ۱۴ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه در طول ۳۰ سال بعد قرار دارند. در عوض این ریسک در بیماران بالای ۳۵ سال، ۳ درصد است.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:آرش محمدی

703

کد خبر: 766873

وب گردی

وب گردی