از فواید داشتن دوست، شکل گیری و رسیدن به درک درستی از هویت در افراد است

یک روان شناسی بالینی معتقد است: یکی از فواید داشتن دوست، شکل گیری و رسیدن به درک درستی از هویت در افراد است . همان طور که می دانید در مبحث سلامت و بهداشت روان عوامل زیادی دخیل اند که از جمله این عوامل حس مثبت فرد نسبت به هویت و شخصیت و به عبارتی پذیرش خود است. پذیرش خود می تواند از طریق بازخورد در رابطه ها به خصوص رابطه های عاطفی و دوستانه بهتر و کامل تر شکل بگیرد در نتیجه فضای دوستانه بهترین گزینه و موقعیت برای دریافت بازخورد در ارتباط با رفتار است. در این فضا افراد بهتر نسبت به شخصیت و هویت خود آگاهی پیدا می کنند.

دکتر حمیرا ورمقانی در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به یکی از نیازهای بشری که در هر انسانی وجود دارد گفت:انسان از نیازهای مختلفی برخوردار است، نیاز به داشتن ارتباط با دیگران جزو اساسی ترین نیازهای افراد است زیرا بشر ذاتا موجودی جمع گراست و از تنهایی گریزان است.

وی ادامه داد: هر انسان برای گریز از این تنهایی به پیدا کردن دوست و برقراری ارتباط با دوستان روی می آورد. هر فردی به شیوه خاص خود به دنبال پیدا کردن دوست است، افرادمختلف نیز با توجه به شیوه تفکر و انتظار خود، تعریف خاصی از دوستی دارند و بر اساس نیازها و انتظاراتشان شیوه های متفاوتی در دوست یابی و تداوم ارتباط با دوستانشان را دارند.

دانشجوی دکتری تخصصی روان شناسی بالینی گفت:بر این اساس جدا از برداشت ها، تعاریف و خصوصیات متفاوت افراد، لازم است اصول و نکاتی را برای یافتن دوست و استمرار رابطه رعایت کرد. رعایت این اصول در نهایت یک دوستی به دور از آسیب را برای افراد به ارمغان خواهد آورد.

وی با اشاره به ضرورتی وجود دوست در زندگی افراد گفت:یکی از فواید داشتن دوست، شکل گیری و رسیدن به درک درستی از هویت در افراد است . همان طور که می دانید در مبحث سلامت و بهداشت روان عوامل زیادی دخیل اند که از جمله این عوامل حس مثبت فرد نسبت به هویت و شخصیت و به عبارتی پذیرش خود است. پذیرش خود می تواند از طریق بازخورد در رابطه ها به خصوص رابطه های عاطفی و دوستانه بهتر و کامل تر شکل بگیرد در نتیجه فضای دوستانه بهترین گزینه و موقعیت برای دریافت بازخورد در ارتباط با رفتار است. در این فضا افراد بهتر نسبت به شخصیت و هویت خود آگاهی پیدا می کنند.

روانشناس مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره زندگی اضافه کرد: دوستی یعنی، همراهی، هم صحبتی، همدردی، معاشرت، ابراز احساسات و داشتن لحظات خوب با فرد یا افرادی است که معمولا به آن ها احساس و افکار مثبتی داریم. البته افراد برای رسیدن به این نوع رابطه ابتدا نیازمند یک سری مهارت ها، ویژگی ها و اصولی هستند.

وی بیان کرد: یافتن دوست شاید به ظاهر آسان باشد اما باید توجه داشت تداوم دوستی و نگه داشتن رابطه به شکل مثبت، نوعی هنر است. هنری که ظرافت های خاصی را می طلبد. شاید شما هم بارها شنیده باشید که افراد را باید از دوستانشان شناخت آیا تا به حال فکرکرده اید معنی این جمله چیست؟ مگر دوست می تواند چه ارتباطی به افراد و شناخت آن ها داشته باشد؟ ممکن است دلیل گفتن چنین جمله ای این باشد که افراد به دنبال کسانی می گردند که از طرفی تا حدودی شبیه خودشان باشند و انتظارات و خواسته های آنان را برطرف کنند. وقتی فردی یک دوست قلدر، ضد اجتماعی و پایمال کننده حقوق داشته باشد، ممکن است این ذهنیت را ایجاد کند که فرد از قانون و انصاف فراری هست و اگر تا کنون نیز در ظاهر رعایت می کرده است بنا به شرایط خاصی بوده است.

ورمقانی در پایان با اشاره به مهمترین مواردی که می تواند باعث برقراری ارتباط انسان با دیگران باشد گفت: دوستی و برقراری ارتباط با دیگران اعتماد به نفس را افزایش می دهد، از احساس راکد بودن و پوچ بودن افراد جلوگیری می کند یا به عبارتی فرد احساس پویایی می کند،باعث زدودن احساس تنهایی و هدایت فرد به سمت مشارکت های گروهی می شود،زمینه ابراز راحت احساسات و افکار را به دور از هر گونه اضطراب و نگرانی فراهم می کند و حس درک شدن، مهم بودن و دریافت توجه خالصانه را در افراد به وجود می آورد.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 766999

وب گردی

وب گردی