نماینده مجلس: صنایع آلاینده فکری به حال خود کنند

با تصویب لایحه هوای پاک این امید می رود که در آینده شاهد تحولات زیادی در حوزه محیط زیست و صنایع آلاینده کمتر فرصت جولان داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از زیست آنلاین، علی ابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد لایحه هوای پاک می گوید : همه با هم باید برای حفظ محیط زیست تلاش کنیم و مجلس نیز به سهم خود با تصویب قوانین لایحه هوای پاک سعی کرده تا نقش خود را در این زمینه ایفا کند زیرا در ماده 50 قانون اساسی به حفظ محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن تاکید داشته است.

این نماینده مجلس در ادامه می گوید : ابزار تشویقی و حمایتی خصوصا در حوزه اقتصادی می تواند تاثیر زیادی در این زمینه ایفا کند که به نظر می رسد که جای چنین تشویق هایی در سیستم کشورمان خالی است.

وی در ادامه می گوید :ماده 16 لایحه هوای پاک می تواند نقش تنبیهی و تشویقی را تبیین کند. بر طبق این قانون در صورتی که صاحبان و مسئولان کارخانجات و کارگاه‌ها و نیروگاه‌های آلوده‌کننده ظرف مهلت تعیین شده مبادرت به رفع آلودگی یا‌ممانعت از کار و فعالیت کارخانه و کارگاه مربوط نکنند، در پایان زمان مشخص شده و در صورتی که سازمان محیط زیست اعلام کند که این کارخانه یا به درخواست سازمان حفاظت محیطزیست و دستور مرجع قضائی ذیربط‌محل که بلافاصله توسط مأمورین انتظامی به مورد اجراگذاشته می‌شود از کار و فعالیت کارخانجات و کارگاه‌های آلوده‌کننده جلوگیری به عمل خواهد‌آمد. ادامه کار یا فعالیت کارخانجات و کارگاه‌ها و نیروگاه‌های مزبور منوط به صدوراجازه سازمان حفاظت محیط زیست و یا رأی دادگاه صلاحیتدار خواهد‌بود.این قانون نشان می دهد که مجلس تا چه میزان به مسائل زیست محیطی و کسب و کارهای همراه با ان اهمیت می دهد . در واقع صندوق ملی محیط زیست در ارتباط با برطرف کردن این کارخانه ها می تواند نقش مهمی ایفا کند و امید می رود با تامین منابع مالی این صندوق از تعطیل شدن کارخانه جات مختلف جلوگیری شود .

ابراهیمی در ادامه به نقش مجلس در حفظ محیط زیست می گویند : مجلس با تصویب ماده 19 هم نشان داده است که به بحث مشاغل سبز اهمیت می دهد و ماده 19 لایحه هوای پاک نیز در این خصوص بیان می کند که " شهرک های صنعتی و نیروگاهها و واحدهای تولیدی وظفه دارند حداقل 10 درصد از فضایی را که به کار خود اختصاص داده اند را به ایجاد فضای سبز و کشت درختان اختصاص دهند تا این طور نقش خودشان را در قبال حفظ محیط زیست ایفا کرده باشند. در صورتی آنها از واحدهای صنعتی و تولیدی خودشان بهره برداری کنند که این ماده را رعایت کرده باشند.

وزارتخانه‌های صنعتی موظف به‌نظارت بر حسن اجرای این ماده هستند".اینها نشان می دهد که محیط زیست کم کم می تواند در اقتصاد جای خودش را باز کند و در آینده نه چندان دور تاثیر متقابل آنها را نسبت به هم ببینیم.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 767105

وب گردی

وب گردی