خون متولدین ۷۳ به بعد رنگین‌تر است /ایران دارای ۱.۵ میلیون اهداکننده خون

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه 500 هزار نفر در کشور سالانه حداقل دو بار خون اهدا می‌کنند، گفت: براساس بررسی‌های جهانی، ایران یکی از سالم‌ترین خون‌های دنیا را دارد.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس،علی‌اکبر پورفتح‌الله ، اظهار داشت: کشور ما حدود 1.5 میلیون اهداکننده خون بوده که به صورت داوطلبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی نسبت به اهدای خون اقدام می‌کند.

او با اشاره به اینکه 500 هزار نفر نیز سالانه حداقل دو بار خون اهدا کرده و در واقع اهداکننده مستمر هستند، گفت: هرم سنی این اهداکنندگان زمانی که بررسی می‌شود مشخص شده که اکثر این اهداکنندگان در واقع همان سرمایه‌های دوران جنگ‌ تحمیلی هستند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: البته ما نظرمان به سمتی بوده که اهداکنندگان مستمر را به سمت جوان‌ترها پیش ببریم و در این زمینه متولدین سال 73 به بعد بیشتر حائز اهمیت هستند چرا که این افراد از بدو تولد واکسن هپاتیت B را دریافت کرده و در واقع این جمعیت عاری از هپاتیت B هستند.

پورفتح‌الله اضافه کرد: سال گذشته یک میلیون پلاسمای اهداکنندگان خون به داروهای فاکتور 8، 9 و ... با استفاده از پالایشگاه بین‌المللی تبدیل شدند و در واقع براساس مطالعات بین‌المللی مشخص شد خون‌های ایران از لحاظ میزان شروع HIV، هپاتیت B و C برابر اروپا و کمتر از آمریکا است.

او تاکید کرد: براساس این بررسی‌ها ایران یکی از سالم‌ترین خون‌های جهان را داشته و این در حالی است که در کشورها منطقه یکی از بزرگترین مشکلات این است که اهداکننده خون ندارند و سلامت خون آن‌ها نیز به اندازه خون‌های کشور نیست.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 767145

وب گردی

وب گردی