هشدار تونی بلر نسبت به ایجاد "مرز سخت" بین دو ایرلند

نخست وزیر اسبق انگلیس هشدار داد، وجود مرزی با کنترل‌های شدید میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی پس از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند توافق صلح این منطقه را تهدید کند.

به گزارش ایسکانیوز، به نوشته روزنامه گاردین،‌ تونی بلر، نخست وزیر اسبق انگلیس طی سخنرانی خود در جمع اعضای حزب مردم اروپایی ایرلند به عنوان یکی از مذاکره‌کنندگان توافق سال 1998 گفت: وجود یک "مرز سخت" میان دو طرف یک فاجعه خواهد بود و من اطمینان دارم که همه باید برای جلوگیری از ایجاد چنین مرزی تمام تلاش خود را بکنند.

بلر ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر این آگاهی در سیاست بریتانیا وجود دارد که تا جایی که امکان دارد تاثیر بریگزیت بر مرز میان جمهوری ایرلند و بریتانیا براساس روند صلح محدود شود.

این سیاستمدار انگلیسی با اشاره به توافق "جمعه خوب" با بلفاست توضیح داد: این توافق براساس این پیش فرض حاصل شد که هر دو کشور بخشی از اتحادیه اروپا هستند. اگر بریتانیا و جمهوری ایرلند بتوانند درباره شرایط مرزی خود به توافقی مناسب دست پیدا کنند بنابراین ما بهترین فرصت را برای کاهش آسیب‌ها خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد که این مساله به نفع تمامی مردم بریتانیا و شرکای اروپایی این کشور است.

پیش از این و در روز پنجشنبه مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در مساله بریگزیت به قانونگذاران ایرلندی گفته بود: بسیاری از مردن نگران بازگشت تنش‌ها در ایرلند شمالی هستند.

وی با این حال تاکید کرده بود که اتحادیه اروپا به منظور جلوگیری از شکل‌گیری مرزهای امنیتی میان این جمهوری و مناطق بریتانیا همکاری خواهد کرد.

بریتانیا متشکل از "انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی" است.

منبع: ایسنا

۳۰۳/300

کد خبر: 767180

وب گردی

وب گردی