گازهای سرطانی در دستگاه  زباله‌سوز چینی کهریزک/جولان پسماندهای ویژه در تهران

سخنان شهردار تهران درباره تولید برق از زباله‌های تهران به سوژه داغ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد. روزانه 200 تن زباله از مجموع 8 هزار تن زباله شهر تهران در نیروگاه زباله‌سوز این شهر سوزانده و به برق تبدیل می‌شود. اما دستگاه زباله‌سوز تهران، داستان عجیبی دارد. شهرداری تهران در میان تمامی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده دستگاه‌های زباله‌سوز با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، از یک شرکت چینی که حتی استاندارد سال 2006 را نیز نگرفته بود، دستگاه خریداری کرده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه قانون ، دستگاهی که به‌گفته معاون پایش محیط زیست تهران، هیچ مجوز و تایید پایش از این سازمان ندارد و نگرانی سازمان‌محیط‌زیست از تولیدگازهای سرطان‌زای این دستگاه است.

نیروگاه زباله‌سوز تهران را تایید نکرده‌ایم

شینا انصاری، معاون پایش سازمان محیط زیست با اشاره به آلایندگی نیروگاه زباله‌سوز تهران به «قانون» گفت:« این زباله‌سوز ، ساخت کشور چین است و حتی استاندارد سال 2006 را نیز اخذ نکرده است. این درحالی است که شرکت‌های سازنده زباله‌سوز، استانداردهای 2016 را نیز اخذ کرده‌اند. مابه‌عنوان سازمان محیط زیست هنوز هیچ‌گونه مجوز تایید از نظر پایش به نیروگاه زباله‌سوز شهرداری تهران نداده‌ایم».

انصاری ادامه داد:« در ابتدا یک مجوز برای استقرار و فعالیت دستگاه زباله‌سوز از سازمان محیط زیست اخذ می‌کنند اما بخش مهم آن بعد از شروع فعالیت است که باید به‌صورت مرتب تحت پایش قرار گیرد تا آلایندگی برای محیط زیست نداشته باشد. به‌طور کلی دفتر پایش سازمان محیط‌زیست هنگامی‌که یک واحد صنعتی، تولیدی، خدماتی و نیروگاه فعال می‌شود، بررسی می‌کند که خروجی‌هایی که در محیط منتشر می‌کنند، در حد استانداردهای زیست‌محیطی است یا خیر. در پایش زباله‌سوزها ،6گروه آلاینده‌ها بسیار مهم و از همه مهم‌تر مواد ارگانیک سمی (دی‌اکسید‌ و فوران‌) است که سرطان‌زایی محرز دارند. این پارامترها باید در هر زباله‌سوزی پایش شوند. به‌غیر از آن فلزات سنگین، مونوکسیدکربن، گازهای اسیدی، اسیدهای نیتروژن و ذرات معلق در پارامترهای دیگر نیز باید پایش شوند. مواد خطرناک عالی پایدار، مشمول کنوانسیون استکهلم هستند و در هر زباله‌سوزی که فعالیت می‌کند، پارامتر شاخص این است».

اندازه‌گیری غلط در پایش

معاون پایش سازمان محیط زیست درباره نحوه پایش زباله‌سوز تهران گفت:« شرکت چینی دستگاه زباله‌سوز، یک گزارش درخصوص پایش زباله‌سوز برای ما ارسال کرده است مبنی بر اینکه آن‌ها خود اقدام به پایش و حتی اندازه‌گیری دی‌اکسیدو فوران کرده‌اند و نتیجه پایش را نیز مطلوب و استاندارد گزارش‌ کرده‌اند. در نامه‌ای به آن‌ها اعلام کرده‌ایم براساس اندازه‌گیری و گزارشی که داده‌اند، نمونه‌برداری که انجام شده طبق استاندارهای موجود در این کار نبوده و غلط است و به‌دلایل فنی، نمونه‌برداری برای دی‌اکسیدو فوران مورد تایید دفتر پایش سازمان محیط زیست نیست. درکل تاکنون هیچ تاییدی درخصوص پایش آلاینده‌ها در عملکرد فعالیت نیروگاه زباله‌سوز نداده‌ایم. حال شهرداری تهران ادعا می‌کند که پایش انجام داده‌اند؛ بله ولی پارامترهایی که انجام می‌دهند، پارامترهای شاخص آلاینده زباله‌سوز نیست».

جای خالی محیط‌زیست در زمان پایش

انصاری افزود:« باتوجه به محدودیت امکانات و نیروی انسانی، پایش‌را برون‌سپاری کرده‌ایم و تعدادی آزمایشگاه معتمد سازمان محیط زیست برای انجام پایش معرفی کرده‌ایم. دستورالعمل و آیین‌نامه‌‌ چگونگی انجام کار نیز وجود دارد. اما ادارات کل محیط زیست در استان‌ها نیز بر این پایش‌های خوداظهاری، نظارت می‌کنند ولی درخصوص نیروگاه زباله‌سوز تهران به‌صورت کتبی اعلام کرده‌ایم باتوجه به اینکه دستگاه‌های زباله‌سوز محدودی در کشور وجود دارد، هر زمان شرکت چینی سازنده زباله‌سوز به ایران آمد به سازمان اعلام کنند تا کارشناسان محیط زیست هنگام پایش زباله‌سوز آنجا حضور داشته‌ باشند و نظارت کنند اما متاسفانه هیچ‌گاه به سازمان اطلاع نداده‌اند».

زباله‌سوزهای استاندارد، آلایندگی ندارند

برخی بر این باورند که دستگاه‌های زباله‌سوز، آلایندگی بسیاری برای محیط زیست دارند. انصاری در این‌باره گفت:« کارخانه‌های زباله‌سوز در برخی از کشورها در مرکز شهرها قرار دارند. اما مساله مهم تفکیک زباله در مبدا است. زباله‌هایی که به‌عنوان خوراک در دستگاه‌های زباله‌سوز ریخته می‌شوند،قبلا تفکیک شده‌اند و پسماند ویژه داخل آن قرار ندارد. پسماندهای ویژه شامل فلزات سنگین، سرب، داروها، مواد رادیواکتیویته و مواد قابل اشتعال است. متاسفانه تفکیک زباله از مبدا در تهران پنج درصد انجام می‌شود که بسیار ناچیز است. حتی اگر ظرفیت دستگاه زباله‌سوز از 200 تن روزانه نیز افزایش یابد، بحث تامین خوراک آن بسیار مهم است؛ چراکه زباله‌های تهران تفکیک از مبدا نمی‌شوند و پسماندهای ویژه در پسماندهای خانگی وجود دارند که نباید به‌داخل دستگاه‌های زباله‌سوز ریخته شوند. اما پسماندهای ویژه تهران به‌دلیل عدم تفکیک وارد دستگاه زباله‌سوز می‌شوند و خروجی آن آلاینده‌های سمی و خطرناک است».

جولان پسماندهای ویژه در تهران

به‌گفته مدیر محیط زیست شهر تهران، پسماندهای ویژه به‌راحتی در میان پسماندهای خانگی رها شده‌اند و تفکیک خاصی روی آن‌ها صورت نمی‌گیرد و مشکل جدی درخصوص پسماندهای ویژه تهران وجود دارد. انصاری در این‌باره گفت:« موادی مانند سرب و باطری وارد دستگاه زباله‌سوز می‌شوند و خروجی آن گازهایی حاوی فلزات سنگین است که سرطان‌زاست.

درحال حاضر دستگاه‌های زباله‌سوز، بحث داغی در مدیریت پسماند کشور است. آنچه درخصوص دستگاه‌های زباله‌سوز مهم است، برخورداری از تکنولوژی‌های روز دنیا و استفاده از سیستم‌های پالایش و تسویه گازها در آن‌ها ست. همچنین تفکیک زباله از مبدا، بخشی است که باید به آن توجه جدی شود.

در ماده 4 آیین‌نامه اجرایی پسماند؛ جزو ویژه پسماندها در زباله‌های خانگی بسیار خطرناک محسوب می‌شوند و طبق همین آیین‌نامه باوجود اینکه آن‌ها پسماند ویژه هستند اما مدیریت اجرایی آن با شهرداری است.

روزانه در حدود 8 هزار تن زباله در تهران تولید می‌شود که از این آمار تنها 5 درصد تفکیک از مبدا انجام می‌شود. 200 تن زباله نیز بدون تفکیک وارد دستگاه زباله‌سوز می‌شود.»

دستگاه زباله‌سوز شهرداری تهران با اعتباری بالغ بر 9میلیون دلار و 160 میلیارد ریال احداث شد. 60 درصد از هزینه آن را شهرداری تهران پرداخت کرده است اما 60 درصد درآمد حاصل از این کارخانه متعلق به شرکت چینی است. نکته جالب توجه اینجاست چرا شهرداری تهران از میان تمامی شرکت‌های بنام و با تکنولوژی روز دنیا در صنعت تولید دستگاه‌های زباله‌سوز، اقدام به‌خرید زباله‌سوز از یک شرکت چینی که حتی استاندارد 2006 را نیز نتوانسته اخذ کند،کرده است.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 767198

وب گردی

وب گردی