در مراسم اختتامیه نمایشگاه کتاب؛ سیدرضا صالحی امیری: شکوفایی فرهنگ بدون شکوفایی کتاب ممکن نیست

مراسم اختتامیه سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر و رئیس نمایشگاه کارلو چرتی رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران و اهالی نشر در شهر آفتاب عصر امروز برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز،در این مراسم سید عباس صالحی معاون وزیر و رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب مهدی اسماعیلی راد، معاون اجرایی نمایشگاه و نماینده صنف نشر و سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی کردند.
در ابتدای مراسم سید عباس صالحی معاون وزیر و رئیس نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: نمایشگاه کتاب تهران، مراحل نهایی واسپاری را طی کرده و همان طور که در افتتاحیه این نمایشگاه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما به مراحل نهایی این پروسه نزدیک شدیم از فردا اتحادیه کتاب فروشان و اتحادیه آشنا میخوانیم که کلید نمایشگاه سی و یک را بزند و برنامه ریزی نمایشگاه بعدی را با توجه به ضعف ها و قوتهای نمایشگاه سی ام انجام دهند.
وی افزود: دو اتحادیه سراسری برای نمایشگاه تهران وجود دارد و شورای هفت نفره شان می توانند برای نمایشگاه سی و یکم برنامه ریزی داشته باشند و منتظریم از فردا جلساتشان را آغاز کنند و برنامه های خود را طی جلساتی که دارند به وزارت ارشاد ارایه دهند.
صالحی اظهار کرد: در نمایشگاه امسال در حوزه بین الملل اتفاقات خوبی پدید آمد. کشور ایتالیا، با برنامه های منوع و خوب حاضر شد . استانبول به عنوان شهر مهمان حضور خوبی در نمایشگاه داشت و چهل نشست تخصصی در حوزه بین الملل انجام شد و برای اولین بار بحث بورسیه نمایشگاه کتاب مطرح شد و از نویسندگان و ناشران نیز از کشورهای مختلف به ایران آمدند و امیدواریم با بین المللی شدن نمایشگاه کتاب دریچه ای نو رو به آن باز شود.
وی افزود: ملتهایی که به فرهنگهای ایران تعلق دارند این فرهنگ کهن و غنی نمایشگاه کتاب پل ارتباطی خوبی برای دیپلماسی فرهنگی و فضای نمایشگاه کتاب تهران به عنوان پایگاهی برای اقتصاد، نشر اهمیت قابل توجهی دارد. علی رغم همه نگرانی ها در فضای نمایشگاه کتاب تهران شرایط رو به رضایتی را می بینم. اما این رضایت نسبی است.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد اضافه کرد: نمایشگاه کتاب امسال 76 میلیارد تراکنش از طریق بانک شهر اعلام کرده و فروش نمایشگاه 5/69 میلیارد بوده که از طریق بانک عامل انجام شده و از نظر جمعیتی طبق آماری که از طریق یک گروه جمعیت شناسی غیرآشکار به ثبت رساندیم در نمایشگاه سی ام 91 هزار و 50 نفر در روز 7 و 8 بازدید کننده داشته و امسال در پنج شنبه 245 هزار نفر و در نمایشگاه 29، 204 هزار و 400 نفر بازدید کننده به نمایشگاه آمدند در حالی که امسال 291 هزار نفر بازدید کننده با توجه به شرایط داغ سیاسی و اجتماعی انتخابات تعداد 100هزار نفر افزایش بازدید در طی این 4 سال داشته ایم.
صالحی اظهار کرد: در حوزه حمایتی از ارشاد حمایتهای مالی که برای برگزاری نمایشگاه سی ام داشته ایم 17 میلیارد در فعالسازی بن کارتها بوده که از این مقدار ده میلیارد بن دانشجویی 5 میلیارد بن مشارکتی کتابخانه ها و مراکز علمی، تجهیز 1500 کتابخانه مدارس داشتیم و همچنین یک و نیم میلیارد بابت اجاره غرفه طبق آیین نامه از ناشران خرید کردیم و براساس خود اظهاری ناشران کتاب ها مطابق آیین نامه از آنها خریداری شده و معادل اجاره غرفه مشابه سال گذشته از آنها حمایت صورت گرفته است.
صالحی در خصوص آماده سازی زیرساختهای شهر آفتاب اظهار کرد:سالنهای مسقف را باید افزود. سالنهای موقت نمایشگاه کتاب را از نفس می اندازد و زیرساختهای نمایشگاه کتاب باید متناسب با نمایشگاه باشد.امیدواریم سال آینده ناشران و مردم دیگر به چادر نبریم و شان مردم ایران بالاتر از این است که جامعه ای که چنین فرهنگ دوست هستند با زجر و سختی اقامت فرهنگی شان همراه باشد.

تا زیرساختها حل نشود، زحمات دوستان به هدر می رود.
معاون فرهنگی وزیر ارشاد تصریح کرد: دوستان زحمات زیادی در غیر حوزه های زیرساختی کشیدند که نباید نادیده گرفته شود ولی تا زیرساختها حل نشود زحمات همان دوستان هم به هدر می رود و ما منتظر اتفاقات خوب در زیرساختهای شهر آفتاب در چند ماه آینده هستیم.
در ادامه مراسم مهدی اسماعیلی راد معاون اجرایی نمایشگاه و نماینده صنف نشر متن بیانیه ای ناشران را در مراسم قرائت کرد و گفت: امسال در راستای واسپاری امور نمایشگاه به صنف گام بلندی برداشته شده است و امیدوارم سال آینده این روند انجام شود و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست کرد تا برای برطرف کردن ضعفها حمایت های لازم انجام شود و اختیارات متناسب با مسوولیت ها به ما واگذار شود.
وی همچنین در ادامه به بیان آمار حضور ناشران در نمایشگاه پرداخت و گفت: امسال 1860 ناشر داخلی ، 140 ناشر خارجی، 240هزار عنوان کتاب داخلی، 190هزار عنوان کتاب خارجی، همچنین از ناشران 11 کشور خارجی در نمایشگاه حضور داشتند و 13 کشور به صورت غیرمستقیم در نمایشگاه بودند. همچنین 800 فعال عرصه رسانه و 200هزار دانشجو و طلبه از تسهیلات بن دانشجویی بهره مند شدند. در ادامه مراسم با حضور سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد، مسعود شهرام نیا قائم مقام نمایشگاه، مهدی اسماعیلی راد معاون اجرایی نمایشگاه، فروزندی مدیرعامل بانک شهر، دعوت شد تا از ناشران برتر تقدیر به عمل آید. در اهداء جوایز از سوی هیات داوران انتشارات ققنوس از سوی ناشران عمومی حوزه تهران برگزیده شد همچنین غرفه شایسته تقدیر سفیر اردهال بود در بخش ناشران عمومی شهرستانها غرفه انتشارات دارالعلم معرفی شد و غرفه معروف شایسته تقدیر به عمل آمد همچنین غرفه ناشران دانشگاهی انتشارات نگارنده دانش و غرفه انتشارات ابن سینا شایسته تقدیر اعلام شد. در بخش کودک و نوجوان انتشارات زعفران و غرفه شایسته تقدیر انتشارات خط خطی معرفی شد در حوزه آموزشی غرفه انتشارات سرمشق معرفی شد و انتشارات راه اندیشه غرفه شایسته تقدیر معرفی شد. در بخش دیجیتال، غرفه سی دی بو برتر بود و در بخش ناشران خارجی موسسه پارسیان غرفه برتر انتخاب شد.
سپس وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نظام رسانه ای و نمایشگاه کتاب سخنانی را بیان کرد، اظهار داشت: در سال 96 سیاست امور اجرایی نمایشگاه در تهران و سایر استانها را به اصحاب فرهنگ واگذار خواهیم کرد و در حال واسپاری امور رسانه ای به سازمان نظام رسانه ای و در حوزه هنر به سازمان هنر هستیم.
وی افزود: به جامعه نشر قول دادیم و انشاء الله در سال 96 شاهد خواهید بود وزارت فرهنگ معاونت فرهنگی و مجموعه همکاران در حوزه فرهنگی بقیه امور اجرایی را به اتحادیه واگذار خواهد شد.
صالحی امیری اظهار کرد: نمایشگاه کتاب یک رخ داد فرهنگی در سطح ملی و فراتر از یک نمایشگاه است مجموعه ای از فعالیتهای فرهنگی در این جشنواره و نمایشگاه شکل می گیرد.

کتاب خود مظهر گفتگوی فرهنگی است.
نمایشگاه کتاب سالمترین فعالیت فرهنگی در کشور محسوب می شود و معتقدیم که دولت باید کمترین مداخله را در این نمایشگاه داشته باشد و با برگزاری گفتگوی فرهنگی میان مردم شکل می گیرد و از این منظر نمایشگاه سی ام را می توانیم نمایشگاه گفتگوی فرهنگی بنامیم و کتاب خود مظهر گفتگوی فرهنگی است.
وی افزود: گفتگوی فرهنگی در سطح بین المللی که از آن به عنوان دیپلماسی فرهنگی یاد کردیم با حضور 140 نمایندگی از کشورهای مختلف، ایتالیا به عنوان مهمان ویژه و حضور سفیر فرانسه موید بیانگر وجهه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با دیپلماسی فرهنگی است همچنین حضور شهر مهمان استانبول موید روابط حسنه با همسایگان را می رساند.

متفکران تشنه پرسش و متحجران سیراب از پرسش هستند
صالحی امیری اظهار کرد: کتاب مظهر گفت و گو و همچنین گفت و گو میان مردم در این نمایشگاه است و اساساً یکی از فلسفه های ما در این نمایشگاه پرسشگری است و اگر در جامعه سالم نقد و پرسشگری باشد متفکرانی چون علامه طباطبایی خلق می شوند. و متفکران تشنه پرسش و متحجران سیراب از پرسش هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: جامعه بی پرسش و جامعه بدون نیاز به کتاب و کتابخوانی در چنین جامعه ای با انبوهی از آسیب های اجتماعی مواجه است و در جامعه ای که کتابخوانی به یک ارزش ملی تلقی نشود باید منتظر جهل و نادانی در آن جامعه باشیم. در جامعه ای که حال معلم، ناشر و کتابفروش خوب نباشد در آن جامعه ، رذیلت جای فضیلت و بداخلاقی جایگزین اخلاق، منافع فردی جایگزین منافع جمعی، تحجر جای روشنگری و تقابل جای تعامل را خواهد گرفت. جامعه ای که در آن نقد و پرسشگری نباشد منازعه، جهل و تحجر جای روشنگری را میگیرد.
صالحی امیری اظهار کرد: کتاب بخوانیم و دیگران را به کتابخوانی تشویق کنیم. پس جامعه ما تا مشخصات فرهنگی و جامعه ای که زیست فرهنگی داشته باشد شناخته شود و با این باور داشته باشیم که حال مساله کتاب، نشر و کتابخوانی در جامعه به یک عزم ملی نیاز دارد. سی امین نمایشگاه کتاب به پایان رسید در حالی که کتاب و کتابخوانی و اقتصاد نشر با مشکل روبرو است و اینها نباید مقفول بماند و کتاب راه روشن پایدار فرهنگ اسلامی و ایرانی و منبع شما و حوزه های فرهنگی مانند تئاتر و موسیقی و روال کتاب و کتابخوانی می تواند جامعه را از سقوط به عرصه پوپولیسم نجات دهد.
صالحی امیری اضافه کرد: تمام قوا باید در زمینه شکوفایی فرهنگ همکاری کنند. نمایشگاه دایمی با زیرساختهای لازم حق مسلم مردم ایران و ناشرانش است و نباید مردم و ناشران در نمایشگاه دچار سختی و مشکلات دیگر شوند و از بابت تمام مشکلاتی به خصوص آب گرفتگی مردم و اصحاب نشر متحمل شدند از شما عذرخواهی میکنم.
وی افزود: نمایشگاه سی ام با همه فرصتها، آسیب ها به پایان رسید و تلاش می کنم در نمایشگاه سی و یکم آسیبها را رفع کنیم اما در مقابل از همه عزیزان، ناشران، مولفان، اصحاب نشر و همه دست اندرکارانی که برای هر چه با شکوه برگزار شدن نمایشگاه تلاش کردند تشکر میکنم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان تاکید کرد: از فردا سیاست واگذاری اختیارات اجرایی نمایشگاه را در شهر تهران در سراسر کشور براساس آمادگی اتحادیه اقدام عملیاتی خواهیم کرد. از معاونت فرهنگی که تلاش زیادی برای واگذاری مسوولیت نمایشگاه به اتحادیه از مدیر عامل نمایشگاه به نام شهرام نیا تشکر میکنم و تمام تلاشها را البته کافی نمی دانم.
تقاضا می کنم یک پیش نویس و تفاهم نامه تدوین شود و مسوولیت نمایشگاه چه در تهران و چه در استانهای دیگر واگذار شود و حمایت خود را از موسسین، چاپخانه ها، اهالی نشر ادامه می دهم و سیاست فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذاری مسوولیت اجتماعی به افزایش میزان حمایتها و معتقدیم اتحادیه باید تقویت شود تا بدون دغدغه این مسوولیت را انجام دهند.

خبرنگار: بخشی پور/ انتشار: رضایی

٥٠١٥٠١

کد خبر: 767410

وب گردی

وب گردی