وزیر کشور: نظرسنجی هایی که در کشور ما انجام می‌شود درست نیست

وزیر کشور گفت: نظر سنجی هایی که در کشور ما انجام می‌شود عموماً درست نیست برخی از این نظر سنجی‌ها نظر سازی است و حاشیه سازی می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز، عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما گفت: سپردن سرنوشت یک ملت بدست خودش کار بسیار مهمی است.
وی گفت: ما ملتی هستیم که هزاران سال استبداد فرصتی برای اظهار نظر مردم ایجاد نکرد، بزرگترین افتخار این ملت این بود که رعیت شاهان بودند، ولی الان خودشان مسئولانشان را در رده‌های مختلف انتخاب می‌کنند.
وزیر کشور افزود: ما سه انتخابات شوراهای شهر و روستا، ریاست جمهوری و در چهار استان انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی را پیش رو و به تناسب آن سه قانون برای این انتخابات داریم، برای این سه انتخابات به همین نسبت سه هیئت اجرایی و نظارت تشکیل می‌شود، حجم کار در سراسر کشور بسیار بالاست ما فقط هزار و ۱۰۰ هیئت اجرایی داریم متشکل از ۱۱ نفر، که انتخاب این‌ها هم فرایند دقیقی دارد که باید ۳۰ نفر را به هیئت‌های نظارت معرفی کنیم.
رحمانی فضلی افزود: از این تعداد ۸ نفر انتخاب می‌شوند بعلاوه فرماندار، استاندار و رئیس آموزش و پرورش و ... که این تعداد به ۱۱ نفر می‌رسد.
وزیر کشور گفت: حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر عاملین اجرایی و نظارتی انتخابات در سراسر کشور داریم، این تعداد در سراسر کشور حدود ۶۴ نفر دارند، در هر شعبه ۱۷ نفر مستقر هستند که امر نظارت را انجام می‌دهند، بجز نماینده نامزد‌ها که آن‌ها هم در ریاست جمهوری ۶ نفر و در شورا‌ها هم بیشتر هستند.
وی افزود: ما حدود یک سال است که هزار و ۷۰۰ نفر را تحت آموزش داریم، در کنار این آموزش مباحثی را داریم که به شدت تحت مسائل امنیتی هستند مثل برگه ها، تعرفه‌ها و مهر‌ها و ... که اگر یکی از آن‌ها درز کند تخلف ایجاد می‌شود.
رحمانی فضلی گفت: بخش انتظامات انتخابات را ۱۶۰ هزار نفر عهده دارند بجز بحث امنیت که حدود ۳۰۰ هزار نفر را در برمی گیرد از لب مرز تا شوراهای انتخاباتی.
وزیر کشور افزود: در کنار این‌ها موضوع تبلیغات است که صدا و سیما در بخشی از تبلیغات مشارکت دارد آن هم در برنامه نامزدها، اما سطح تبلیغات بسیار وسیع است.
وی گفت: در کنار تبلیغات هم بحث اخذ آراء، شمارش و اعلام نتایج آراء را داریم و هماهنگی که بین بخش‌های گوناگون انتخابات است تحت نظارت وزارت کشور است که صحت و سلامت انتخابات از حیث قانونی بر عهده وزیر کشور است.
رحمانی فضلی افزود: تاکنون توانسته ایم همه زمینه‌ها و بسترهای مناسب را برای برگزاری انتخاباتی سالم، قانونی و با شکوه را فراهم کنیم.

وزیر کشور گفت: در انتخابات امسال ۵۶ ونیم میلیون نفر حائز شرایط رای دادن هستند که تقریبا هر ۵۰ نفر یک نماینده صندوق دارند
عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: این اولین بار است که انتخابات شورا‌ها با ریاست جمهوری یکی شده است.
وی گفت: در تبلیغات با توجه به هماهنگی که در کمیسیون تبلیغات انجام شده شرایط برای نامزد‌ها مشخص است و در کنار آن فضای مجازی در حال حاضر بعنوان یکی از محورهای مهم تبلیغات محسوب می‌شود
وزیر کشور افزود: شورای عالی فضای مجازی هم تشکیل شده که وزارت کشور را موظف کرده تا دستورالعمل تهیه کند مبنی بر چگونگی کار و تبلیغ در فضای مجازی، آن هم انجام دادیم، در کنار آن برای اولین بار سامانه‌ای به نام بی تاک مخفف بحث تبلیغات انتخاباتی را با کمک مخابرات تشکیل داده ایم که همه نامزد‌ها در این فضا جا و مکانی دارند که مشخصات و شرایطشان را درج می‌کنند
رحمانی فضلی گفت: از سوی دیگر همه دستگاه هایی که برای این امر هستند مراجعه می‌کنند به بی تاک و عرضه کننده و متقاضی خود را آنجا می‌بینند و مردم هم می‌توانند برای اطلاع گیری به این سامانه مراجعه کنند
وی افزود: از حیث تبلیغاتی در فضای مناسبی هستیم، از نظر تخلفات هم این بار یک سوم دور قبل تا این لحظه شکایت داشته ایم که این شکایت‌ها در وزارت کشور بررسی وبه قوه قضاییه ارجاع می‌شود
وزیر کشورگفت: تا این لحظه حدود ۲۰۰ مورد پرونده تشکیل شده که این پرونده‌ها مربوط به شورا‌ها و بدلیل تبلیغات زود رس است یا عدم دارا بودن مدارک لازم برای درج در تبلیغات مانند مدرک و عناوین تحصیلی یا کاری
رحمانی فضلی افزود: این روز‌ها اتهامات و شائبه‌های گوناگونی مطرح می‌شود که بیشتر هم بخاطر مدیریت فضا یا ایجاد جنگ روانی در روزهای قبل از انتخابات است
وی گفت: در وزارت کشور طبق قانون بنا را گذاشته ایم بر عدم دخالت و بی طرفی کامل همه مدیران و کارکنان وزارت کشور، زیرا کسی که بخواهد تبلیغ کند باید مرخصی بگیرد و کارش را انجام دهد مانعی هم ندارد.
وزیر کشور افزود: این امر را خودمان و شورای نگهبان و کاندیدا‌ها نظارت می‌کنند، مردم هم گاهی ما را مطلع می‌کنند.
رحمانی فضلی گفت:حدود ۵۰ هزار مدیر در وزارت کشور در سراسر کشور داریم که از این تعداد ممکن است حدود ۵ نفر هم تخلفی کرده باشند که به آن‌ها حتما رسیدگی شده است
وی افزود: باید بدانیم که اصلا مردم ما تهدید پذیر نیستند و دوره تهدید هم گذشته و تهدید توهین به شعور مردم است.
وزیر کشور گفت: در روستا‌ها و دهیاران مامورینی هستند که توسط شورا‌ها انتخاب می‌شوند و این دهیاران حاکمیتی ندارند که بتوانند با تکیه بر آن کسی را تهدید کنند دیگر اینکه نمایندگان شهرهای دیگر هم تا بحال چنین مواردی را ندیده و نشنیده اند
رحمانی فضلی افزود: تاکنون درخواست هایی برای راه اندازی کارناوال تبلیغاتی به ما شده که مجوزی داده نشده، اما برای تجمع در فضاهای قابل کنترل مجوز داده شده است
وی گفت: در ستاد‌ها این امکان وجود دارد که طرفداران نامزد‌ها تجمع کنند و ما هم مانعی برای چنین تجمعی ایجاد نمی‌کنیم، اما اگر بخواهند فراخوان بدهند برای یک ستاد خاص و تجمع مردم، نیازمند این هستند از ما مجوز بگیرند که در اسرع وقت هم مجوز دریافت خواهند کرد
وزیر کشور افزود:، اما در قانون انتخابات مصوب مجلس، راه اندازی کارناوال و راهپیمایی‌های انتخاباتی ممنوع است.
رحمانی فضلی افزود: توصیه ما به ستادهای انتخاباتی این است که در فضاهای عمومی مانند میادین شهر تجمع ایجاد نکنند، زیرا باعث مزاحمت عمومی می‌شود.

وزیر کشور گفت: مسئولیت ستادهای انتخاباتی با شخص نامزدهاست و بعد رئیس ستاد انتخاباتی پس همه باید رعایت کنند تا از قانون تخطی صورت نپذیرد.
عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: باید بدانیم که انتخابات یک راه و روش است حتی قدرت برای ما وسیله است برای تقویت دین خدا و نظام جمهوری اسلامی و خدمت به مردم، نباید در طریق گیر کرد و کاری کنیم که طریق با هدف مقدس همخوانی داشته باشد.
وی گفت: مردم این روز‌ها همه حرف‌ها را می‌شنوند، به فهم مردم ایمان دارم که این فهم و شعور در انتخابات بسیار موثر خواهد بود.
وزیر کشور افزود: اگر در هر حوزه‌ای تخلفی صورت پذیرد گزارش‌ها را روزانه جمع آوری می‌کنیم و به قوه قضاییه و سپس شورای نگهبان ارجاع می‌دهیم تا به آن رسیدگی شود.
رحمانی فضلی گفت: در فضای مجازی با این همه گستردگی واقعا تخلفات کمی داریم آنقدر که حتی قابل چشم پوشی هم هستند.
وی افزود: باید به سمتی برویم که با ارزان سازی تبلیغات، نقش پول در تبلیغات انتخاباتی را کم کنیم و بهترین وسیله برای اینکار سامانه بی تاک است.
وزیر کشور گفت: کاندیدا‌ها از ظرفیت صدا و سیما استفاده کنند شاید موثرتر از سفرهای استانی آن‌ها باشد.
رحمانی فضلی افزود: تعداد ۶۴ هزار شعبه در سراسر کشور حاوی ۱۱۷ یا ۱۱۸ هزار صندوق رای گیری خواهیم داشت.
وی گفت: برای ریاست جمهوری از یک سال قبل با شورای نگهبان وارد مذاکره شدیم که رای گیری الکترونیکی را انجام دهیم، اما به دلایلی این اتفاق نیفتاد.
وزیر کشور افزود: انتخابات شورا‌ها فرصت خوبی بود برای آغاز این اتفاق و بنا شد این اتفاق در ۱۴۱ شهر انجام پذیرد، حدود ۳۵ هزار صندوق الکترونیک خواهیم داشت.
رحمانی فضلی گفت: به علت نداشتن سفارتخانه در کانادا، صندوق رای گیری در این کشور را نتوانستیم تعبیه کنیم، زیرا کانادا سفارت هیچ کشور دیگری را به نمایندگی نمی‌شناسد، البته برای این کار مشکل قانونی دارد و از عمد نیست.
وی افزود:، اما حدود ۱۰۲ کشور هستند که ما می‌توانیم انتخابات را انجام دهیم و برای این کار همه مشکلات را رفع خواهیم کرد.
وزیر کشور گفت: نظر سنجی هایی که در کشور ما انجام می‌شود عموماً درست نیست برخی از این نظر سنجی‌ها نظر سازی است و حاشیه سازی می‌کنند.
رحمانی فضلی افزود: تا زمانی که اعلام نتایج تهران حاصل نشود نتیجه دیگر شهر‌ها را اعلام نخواهیم کرد.
وزیر کشور گفت: برای حفظ امنیت، صحت و سلامت انتخابات همه تمهیدات قانونی را انجام داده ایم.
عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: در تعرفه‌های ما تقریبا ۱۴ نوع رمز گذاری بکار رفته که به هیچ کس اجازه تخلف را نمی‌دهد.
وی گفت: با روش جدید شورای نگهبان در مورد صحت و سلامت شناسنامه ها، اینبار تشخیص هویت در انتخابات هم الکترونیکی شده و قانون هم می‌گوید ملاک شماره ملی است و ما اطلاعات ۸۰ میلیون ایرانی را داریم که اگر شماره ملی درست نباشد فرد اجازه رای دادن ندارد.
وزیر کشور افزود: برای نظارت بر شمارش آراء در مرحله شمارش آراء ۶۴ هزار بازرس را در همه شعبه‌ها مستقر کرده ایم که دقت رابالا ببریم.
رحمانی فضلی گفت: ۶۴ هزار نماینده از شورای نگهبان همراه نمایندگان نامزد‌ها تا لحظه آخر جمع بندی آراء حضور خواهند داشت.
وی افزود: چنانچه برخی بعد از اعلام نتایج، نسبت به آراء اعتراض داشته باشند قانون می‌گوید تا سه روز فرصت دارند اعتراض یا شکایت خود را به شورای نظارت ارسال کنند تا به آن رسیدگی شود.
وزیر کشور گفت: تخطی از قانون می‌تواند سبب شکستن اخلاق و قانون شود، پس باید از قانون تمکین کرد.
رحمانی فضلی افزود: برای نظارت هر چه دقیق‌تر بر روند انتخابات، کمیته امنیتی داریم که اطلاعات مختلف را از همه دستگاه‌ها برای کنترل کاملتر دریافت می‌کند و بعد از نتیجه گیری دستور اجرا می‌دهد.

تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 767465

وب گردی

وب گردی