معاون وزیر علوم: فضای امنیتی دانشگاه‌ها در دولت فعلی به فضای امن تبدیل شد

معاون فرهنگی وزیر علوم با تاکید بر اینکه فضای امنیتی دانشگاه‌ها در دولت فعلی به فضای امن تبدیل شده است گفت: دولت یازدهم تلاش کرد نگاه به دانشگاه‌ها نگاهی آمیخته با فرصت باشد و بر این اساس ظرفیتی برای رشد و تعالی جامعه در دانشگاه‌ها فعال کرد. بنابراین اگر دانشگاه‌ها در عرصه سرنوشت‌ساز کشور مثل انتخابات حضور آگاهانه داشته باشند این مساله می‌تواند مشارکت گسترده جامعه را نیز به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر سیدضیاء هاشمی با اعلام این مطلب مطالبات و خواسته‌های دانشگاهیان از دولت آینده را تشریح کرد و افزود: خواسته‌هایی که دانشگاهیان از دولت آینده دارند و در سال‌های گذشته نیز با این مطالبات مواجه بوده‌ایم، خواسته‌هایی است که زمینه رشد دانشگاه و دانشگاهیان و به تبع آن رشد جامعه را فراهم می کند. در واقع ما اعتقاد داریم دانشگاه یک نهاد تعیین کننده، سرنوشت‌ساز و پیشگام در جامعه است. به طوریکه فضای جامعه را می‌شود از وضعیت دانشگاه‌ها حدس زد. چراکه دانشگاه محل پرورش نخبگان علمی و مدیران آینده کشور است.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر دانشگاه‌ها پویایی کافی را داشته باشند سطح جامعه نیز به مراتب آن ارتقاء پیدا می کند و این ارتقاء باید در دو بخش علمی و تخصصی و دیگری در بخش پرورش و جامعه پذیری دانشگاهیان به ویژه نسل جوان یعنی دانشجویان اتفاق بیفتد. بنابراین مطالبه جامعه از دانشگاه و نخبگان دانشگاهی این است که دانشگاه‌ها باید کانون علم و فرهنگ باشند. به طوریکه از نظر علمی بتوانند سطوح بالای دانش را تامین کنند و از حیث فرهنگی و اجتماعی نیز انسان‌هایی فرهیخته و شخصیت‌های توسعه یافته‌ای در جامعه باشند و این مطالبه‌ای است که درعرصه علمی و فرهنگی از مدیریت دانشگاه ها انتظار میرود.

معاون فرهنگی وزیر علوم همچنین خاطر نشان کرد: توقع دیگری که از دولت آینده داریم این است که زمینه های لازم را برای رشد علمی، فرهنگی و مشارکت‌های اجتماعی در دانشگاه‌ها را فراهم کند. در واقع ما در آغاز کار دولت فعلی تلاش کردیم در وزارت علوم سه اصل امید، آگاهی و مشارکت را مبنای کار خود قرار بدهیم و این سه اصل را در سطوح قانون و قانونمندی نیز ابلاغ کردیم. چراکه همه ما می‌بینیم در عرصه فرهنگی و اجتماعی مشارکت نقش محوری را دارد و مشارکت اجتماعی همچنین به ایفای نقش دانشگاهیان در این زمینه موجب رشد و اعتلای دانشگاه و همچنین اثر گذاری در رشد جامعه را خواهد داشت. بنابراین بر این اساس احساس کردیم ما نیاز داریم زمینه مشارکت دانشگاهیان را توسعه دهیم و محدودیت هایی که در این راستا وجود دارد را برطرف کنیم.

وی همچنین افزود: طبیعتا در این زمینه تقویت آگاهی‌ها و توسعه زمینه‌های تبادل نظر بحث،‌ گفت و گو و نقادی را به عنوان یک اصل برای افزایش آگاهی در دانشگاه ها مد نظر قرار دادیم به طوریکه حاصل جمع مشارکت و آگاهی در این مراکز منجر به افزایش امید و انگیزه شد. در واقع ما در اوایل فعالیت خود در وزارت علوم این برداشت را داشتیم که دانشگاه‌ها از نظر شاخص‌های امید و مشارکت سطح قابل قبولی ندارند. به نوعی دچار سرخوردگی و دلزدگی شده‌اند و به همین خاطر با مطالبات حداکثری آن‌ها مواجه شدیم و سعی کردیم در حوزه‌های هنری، فرهنگی ، کارهای جمعی و در عرصه‌های علمی و دانشگاهی تشکل‌ها و نشریات دانشجویی فرایندهای پیچیده را برطرف و روند فعالیت‌ها را تسهیل و تصریح ببخشیم و خوشبختانه نتیجه حاصل این بود که بستر مشارکت دانشگاهیان در عرصه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی تا حدود دو برابر افزایش پیدا کرد و توسعه قابل توجهی در فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی، تشکل ها و نشریات دانشجویی اتفاق افتاد.

به گفته دکتر ضیاء هاشمی اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها طی چند سال اخیر موجب ایجاد پویش جدید در دانشگاه‌ها شد. اگرچه ما اعتقاد داریم ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها بسیار بالا است و باید شکوفا شود اما اگر این روند ادامه داشته باشد زمینه مشارکت، حضور و دلگرمی مبتنی بر امید در دانشگاه‌ها افزایش می‌یابد بنابراین انتظار داریم تلاش‌ها برای شکوفایی ظرفیت‌ها و استعدادهای دانشگاهیان باید افزایش یابد.

وی ادامه داد: شعار ما در دانشگاه‌ها این بود که ما دانشگاه امن می‌خواهیم نه دانشگاه امنیتی در همین راستا تلاش کردیم، چراکه اعتقاد ما این است که دانشجویان و اساتید بزرگترین سرمایه انسانی هر کشوری محسوب می‌شود و بر این اساس اگر به دانشگاه‌ها اعتماد و اتکا داشته باشیم و بسیاری از امور را به دست دانشگاهیان بسپاریم بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد.

معاون فرهنگی وزیر علوم تاکید کرد: نگاه دیگری که باید در دانشگاه ها حاکم باشد این است که لازم است مدیریت دانشگاه‌ها از دانشگاهیان در برابر خطرات مراقبت و حراست کند چراکه ما معتقد هستیم دانشگاه و دانشگاهیان بهترین مراقبان و حافظان اصول، ارزش‌های دینی و ملی هستند و اگر به نهاد علم و عالمان اعتماد کنیم بیشترین بهره را در این زمینه خواهیم برد. بر این اساس نگاه امروز به دانشگاه ها در مقایسه با چهار سال پیش کاملا تغییر پیدا کرده و کاملا این اعتماد به مدیریت دانشگاه‌ها ایجاد شده است ضمن اینکه در عرصه‌های علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی نیز به سمت توسعه درحال حرکت هستیم و دانشگاه ها امروزه در فضای کاملا با نشاط و آمیخته با اعتاد در حال حرکت در مسیر توسعه هستند.

وی همچنین بر ضرورت مشارکت با شکوه دانشگاهیان در پای صندوق های رای تاکید کرد و گفت: دانشگاه یک الگو برای جامعه به شمار می‌رود و نگاه بخش زیادی از جامعه به دانشگاه و دانشگاهیان است و اگر دانشگاه‌ها در عرصه سرنوشت‌ساز کشور مثل انتخابات حضور آگاهانه داشته باشند این مساله می‌تواند مشارکت گسترده جامعه را نیز به دنبال داشته باشد و اگر بی‌مهری و بی‌توجهی در این زمینه اتفاق بیافتد پیام بسیار منفی را به جامعه منتقل می کند.

معاون فرهنگی وزیر علوم در پایان خاطر نشان کرد: تصور ما این است که امروزه دانشگاهیان نسبت به انتخابات نگاه عالمانه و کارشناسانه‌ای را دارند و از آن فرصتی برای تعیین سرنوشت خود ایجاد می‌کنند. به همین دلیل انگیزه مشارکت در انتخابات در بین دانشگاهیان بسیار بالا است چراکه بسیاری از فعالیت‌ها و نقدهایی که در فضاهای مجازی در عرصه انتخابات انجام می‌شود از درون همین دانشگاهیان است و آنها با دیدگاه‌های متنوعی که دارند در ایجاد نشاط انتخاباتی بسیار موثر هستند. همچنان که فعالیت‌های این مراکز در عرصه انتخابات طی هفته‌های گذشته و هفته جاری بسیار افزایش پیدا کرده و ما شاهد برنامه‌های مهم انتخاباتی با دیگاه های متنوع در دانشگاه ها هستیم.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده:ئ پارسا فرخوی

201

کد خبر: 767492

وب گردی

وب گردی