سفیر واتیکان میزبان رییس موسسه فرهنگی اکو شد

سفیر واتیکان میزبان رییس موسسه فرهنگی اکو شد و درباره تبادلات فرهنگی با هم به مذاکره نشستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی اکو، لئو بوکاردی سفیر کشور واتیکان در ایران در محل سفارت این کشور میزبان محمدمهدی مظاهری رییس موسسه فرهنگی اکو شد و با هم درباره همکاری های مشترک به گفتگو نشستند.

بنابراین گزارش، در ابتدای این دیدار، مظاهری ضمن تشریح فعالیت های صورت گرفته در اکو فرهنگی، عنوان کرد: رویکرد کشورهای عضو اکو، دیپلماسی فرهنگی است.
مظاهری در ادامه گفت: موسسه فرهنگی اکو دومین اتحادیه بزرگ فرهنگی بعد از یونسکو است که قدمت آن به 24 سال قبل باز می گردد. با توجه به پراکندگی شهروندان کشورهای منطقه اکو در دیگر کشورهای جهان، رویکرد و اولویت این سازمان ، دیپلماسی فرهنگی و به اشتراک گذاشتن تمدن ملموس و ناملموس میان این کشورهاست.

رییس موسسه فرهنگی اکو در این دیدار ضمن بیان این مطلب که مردم و جوانانِ جامعه هدف ما هستند، افزود: ادبیات، هنر، ورزش و فرهنگ از جمله مسائلی است که تمرکز بیشتری روی آن داریم و اعتقاد داریم که به واسطه فضاهای علمی همچون دانشگاه ها و با همراهی سفیران و رایزنان فرهنگی کشورها که در اصل تسهیل کننده این پیوندها هستند، می توان تبادلات فرهنگی موثر و ارزشمندی ایجاد کرد.

لئو بوکاردی در ادامه ی این نشست بیان کرد: دیپلماسی فرهنگی باعث کاهش ترس ها، سوء تفاهم ها و اختلافات میان مذاهب و دولت ها می شود. سفارت ها می توانند نقش مهمی در این دیپلماسی فرهنگی داشته باشند.

وی همچنین گفت: دیپلماسی فرهنگی باعث می شود که یکدیگر را بهتر بشناسیم. من معتقدم بین دو تمدن هیچ گاه اختلاف وجود ندارد. انسان های متمدن با یکدیگر اختلاف پیدا نمی کنند. دیپلماسی فرهنگی در اصل همان گفتگوی میان تمدن هاست. من به تعارض فرهنگی اعتقادی ندارم. اگر فرهنگ و هنر کشورها در کنار هم قرار بگیرند در واقع فضای دوستی و همکاری میان تمدن ها ایجاد می شود.

سفیر کشور واتیکان ضمن بیان این مطلب که رویکرد مذهبی مهم است، ولی جنبه های دیگری هم وجود دارد که می توان درباره ی آنها صحبت کرد افزود: فرهنگ و هنر می تواند پیوند دهنده کشورها با هم باشد. وقتی دیپلماسی فرهنگی مطرح می شود، برای ما مهم است که فقط به یک جنبه و طیف خاص معطوف نشویم. تفاوت های زیادی بین مذاهب وجود دارد که فقط از راه تبادل فرهنگی قابل رفع است. در اصل گفتگو فرهنگی نباید فقط به گفتگوی میان ادیان ختم شود.

لئو بوکاردی همچنین تصریح کرد که جوانان و نسل جوان در دیپلماسی فرهنگی باید در اولویت باشند. نسل امروز اطلاعات و یافته های خود را بیشتر از اینترنت دریافت می کند و ما باید با برقراری ارتباط به صورت مستقیم با جوانان مسائل را به آنها منتقل کنیم و گفتگوها باید در دانشگاه ها انجام شود. ستاره شناسی، سینما، فلسفه، هنر، ادبیات و مسائل بسیار دیگری وجود دارد که می توان به آنها پرداخت و جوانان را مخاطبان این تبادلات فرهنگی قرار داد.

در پایان این نشست، محمدعلی حجازی، مدیر ارتباطات و اطلاع رسانی موسسه فرهنگی اکو، با بیان این مطلب که موسیقی به عنوان یکی از زیر مجموعه های فرهنگ و هنر امروزه توانسته است به زبان مشترک میان مردم دنیا تبدیل شود و پیوندهای فرهنگی زیادی میان جوانان ایجاد کند، به تشریح فعالیت های پیش روی موسسه پرداخت و اعلام کرد: در سال 2017 کشورهای عضو اکو با برنامه ریزی های انجام شده، جشنواره موسیقی فولکلور، نخستین جشنواره رسانه های دیجیتال، نخستین جشنواره گردشگری غذا ( فوود توریسم) و بزرگداشت ادیبان و فرهیختگان کشورهای منطقه و دیگر برنامه های فرهنگی با محوریت مخاطب نسل جوان را برگزار خواهند کرد.

موسسه فرهنگى اکو یک نهاد بین المللى و مقر اصلى آن در تهران است و با هدف تحکیم قرابت هاى فرهنگى، هنرى، پژوهشى، ادبی و ایجاد پیوندهاى معنوى و روابط دوستانه میان ملل کشورهاى عضو اکو از سال ١٩٩٥ فعالیت خود را آغاز کرده است.
دریافت: رضایی/ انتشار: سلیمی
501500

کد خبر: 767566

وب گردی

وب گردی