مراسم زادروز پرویز مشکاتیان با بازخوانی «آستان جانان» برگزار شد

شصت و سومین زادروز پرویز مشکاتیان با بازخوانی دو اثر جاودانه‌‌ی «آستان جانان» و «بیداد» عصر شنبه 23 اردیبهشت در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، اجرای گروه موسیقی "نهیب" به سرپرستی محمدرضا بنایی مهم ترین بخش این برنامه بود و با همراهی گروه بخشی از ساخته‌های ارزشمند پرویز مشکاتیان اجرا شد.
اجرای گروه " نهیب" با گروه نوازی تنبک، قطعه های ترکیبی، پنج ضربی، چهار ضربی، دو ضربی، تکنوازی و دو ضربی همراه بود و ایمان بهرامی، علی رضایی‌تبار، صبا صارمی، امیر عیسی‌پور و فاطمه فرهادی اعضای گروه تنبک‌نوازی بودند.
در ادامه برنامه جواد سعادت خواننده و معین طبایی نوازنده سنتور به جمع نوازندگان تنبک پیوستند تا آثاری از پرویز مشکاتیان را در آواز "بیات ترک"به اجرا در آورند. پیش در آمد " سرانداز" و چهار مضراب "سروناز" به همراه تصنیف "آستان جانان" قطعاتی بودند که در این بخش اجرا شدند.
کلیپی از عکس‌های پرویز مشکاتیان و فعالیت های هنری وی در دوره‌های مختلف زندگی هنریش پخش شد تا علاقه‌مندان ضمن آشنایی با فعالیت‌های هنری او با آثارش نیز تجدید خاطره کنند. این کلیپ با قطعه‌ی"چکاد" از آلبوم "دستان" در دستگاه چهارگاه همراه بود.
گروه "نهیب" در بخش بعدی برنامه با ترکیب کامل نوازندگان بر روی صحنه حاضر و آثاری در دستگاه "ماهور" با پیش درآمدی از سعید هرمزی ، آواز و تصنیف "شب وصل" را به اجرا در آوردند.
ستایشگر نوازنده سنتور در ادامه برنامه اظهارداشت: معیار و زمان معینی برای مرگ هنرمند وجود ندارد. ابوالحسن صبا در سن پنجاه و چهار سالگی درگذشت اما تاثیر او در موسیقی ایرانی زبانزد و "زرد ملیجه‌"ی او همواره در هنرستان‌های موسیقی و آموزشگاه‌ها تدریس می‌شود.
همچنین پرویز مشکاتیان که همه با آثار او زندگی می‌کنند و ثابت شده او هنرمند جاودانه ای است و آثاربه یادگارمانده از وی برای مردم ملاک است.

ستایشگر در ادامه افزود: پرویز دوستی بود که از هیچ کمکی به دیگران دریغ نمی‌کرد. در ضبط آلبوم "حال دل" که آهنگسازی آن برعهده من بود. آنچه به ذهنش می‌رسید را بی‌منت و دلسوزانه به ما گوشزد می‌کرد.
ستایشگر در خاتمه چند بیتی از شاعران مختلف در وصف پرویز مشکاتیان خواند.
اجرای "بیداد"، مقدمه ساز و آواز قطعات (بیداد، بیات راجه، عشاق، قرچه، فرود به بیداد و شوشتری)، "سوز و گداز"، ادامه‌ی ساز و آواز (جمله دوم شوشتری، فرود به همایون) و تصنیف "یادباد" قطعه‌هایی بودند که در این بخش نواخته و خوانده شدند.
مراسم شصت و سومین زادروز پرویز مشکاتیان "سرو آزاد موسیقی ایران" به همت کانون موسیقی فرهنگسرای ازسباران برگزار شد.
دریافت: رضایی/ انتشار: سلیمی

501500

کد خبر: 767570

وب گردی

وب گردی