کتاب سه جلدی «زیر و بم داستان» شامل تجربه‌های نویسندگان ایران و جهان، نوشته مرحوم حسین حداد 11 سال پس از درگذشت این پژوهشگر ادبیات داستانی منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، کتاب «زیر و بم داستان» که حاصل سال‌ها تحقیق و تلاش زنده‌یاد حسین حداد است، با تصحیح و بازنویسی محمد حنیف و از سوی انتشارات علمی ـ فرهنگی روانه بازار نشر شده است.

حداد، مجموعه پژوهش‌های خود را که مبتنی بر مطالعه حدود 300 منبع ایرانی و خارجی اعم از کتاب، مجله، پایان‌نامه و تحقیق علمی است با زیرعنوان «تجربه‌های نویسندگان ایران و جهان» در این کتاب سه‌جلدی گردآوری و در یک هزار و 248 صفحه منتشر کرده است.

داستان و انواع آن، ایده داستانی و طرح اولیه، فعالیت ناخودآگاه ذهن یا جست‌وجوی خودآگاه و شخصیت‌پردازی، عناوین فصل‌های نخستین جلد از مجموعه زیر و بم داستان است. نویسنده برای جلد دوم این کتاب، گفت‌وگو، صحنه‌پردازی، پیچیدگی (گره‌افکنی و گره‌گشایی)، زاویه دید، درون‌مایه و حقیقت‌مانندی و زبان و نماد را به عنوان فصول کتاب در نظر گرفته است. او همچنین جلد سوم را با انتخاب نام داستان، آغاز و انجام داستان، بازبینی و بازنویسی، نویسنده و ناشر، نویسنده و آسایش و عادت‌ها و ظرافت‌های کاری داستان‌نویسان، فصل‌بندی کرده است.

زیر و بم داستان، پیش از این در سال 1392 از سوی انتشارات عصر داستان، وابسته به بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان منتشر شده بود. این اثر طی تفاهم‌نامه بنیاد با انتشارات علمی ـ فرهنگی به عنوان چاپ نخست این ناشر در بهار 1396 منتشر شده است.

«زیر و بم داستان» در شمارگان یک هزار نسخه و قیمت دوره 54 هزار تومان منتشر شده است.

مرحوم حسین حداد، پژوهشگر ادبیات داستانی 11 سال قبل و در پی ابتلا به بیماری سرطان در 46 سالگی درگذشت. از او تألیفات دیگری نیز در این حوزه به چاپ رسیده که مجموعه «گلچهر» از آن جمله است.

کد خبر: 767682

وب گردی

وب گردی