چالش نوآوری و فناوری ایران در زمینه ساخت کیت‌های تشخیصی تعیین HLA برگزار می‌شود

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به دنبال عمل کردن "ساخت کیت‌های تشخیصی تعیین" HLA در داخل کشوراقدام به برپایی چالش نوآوری و فناوری در زمینه ساخت این کیت‌ها کرده است

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به روند افزایش جمعیت کشور و تغییرات هرم سنی آن، و همچنین شیوع بیماری‌هایی که نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز دارند، تعیین HLA و تولید کیت‌های تشخیص آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

ازاین‌رو با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی، چالش نوآوری ساخت کیت‌های تشخیصی تعیین HLA را برگزار می‌کند که در این رویداد تمامی شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشجویان و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها، و سایر پژوهشگران و فناوریان علاقه‌مند می‌توانند در قالب انفرادی یا گروهی در این چالش شرکت کنند.

کیت‌های تشخیصی تعیین HLA در پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز کاربرد فراوانی دارند، زیرا عدم تطابق HLA اهداکننده سلول‌های بنیادی و گیرنده پیوند، نه‌ تنها می‌تواند منجر به رد پیوند شود، بلکه می‌تواند به تهاجم سلول‌های پیوند شده به میزبان نیز بینجامد.

همچنین حدود ۷۰ درصد بیمارانی که برای ادامه حیات خود وابسته به دریافت سلول‌های بنیادی خون‌ساز هستند، در میان خویشاوندان خود اهداکننده مناسبی پیدا نمی‌کنند. درنتیجه ضرورت استفاده از سلول‌های بنیادی اهداکنندگان سازگار غیر خویشاوند دو چندان شده است که گسترش بانک های HLA در کشور را به دنبال خواهد داشت.

ملاحظات فنی چالش ساخت کیت‌های تشخیصی

بر اساس این گزارش، کیت ساخته‌شده باید دقت لازم (Sensitivity) همانند کیت‌های خارجی موجود در بازار را داشته باشد و به‌طور اختصاصی قادر به شناسایی HLA درخواستی باشد.

کیت ساخته‌شده نباید برای بررسی نهایی نیازمند نرم‌افزارهای خارجی باشد تا در صورت قطع پشتیبانی خارجی و عدم دسترسی به نرم‌افزارها، روند طراحی، ساخت ، تولید و تفسیر نتایج با مشکل مواجه نشود.

همچنین با توجه به طرح‌های ارسالی در تاریخ 1 اردیبهشت‌ماه به‌منظور شرکت در این چالش فناورانه 10 تیرماه طرح‌های برگزیده انتخاب می‌شوند و 17 تیر سمینار کارگاه آموزش تجاری‌سازی در این راستا برگزار خواهد شد.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی

204/201

کد خبر: 767731

وب گردی

وب گردی