ضرورت برنامه‌ریزی برای اشتغال دانشجویان دکتری

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور بر ضرورت برنامه‌ریزی برای اشتغال دانشجویان دکتری تأکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدرضا واعظ مهدوی در مراسم امضای قرارداد همکاری پرداخت وام ویژه دکتری بین صندوق رفاه دانشجویان و بانک توسعه تعاون گفت: با امضای این قرارداد و با به کارگیری اعتبارات سیستم بانکی و همکاری بین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌توانیم گام مهمی برای تأمین شرایط بهتر تحصیلی دانشجویان دوره دکتری برداریم.

وی با اشاره به اینکه این قرارداد متضمن پرداخت مبلغ ۴۴۰ میلیارد تومان به عنوان وام به دانشجویان دکتری است افزود: منابع آن در بودجه صندوق رفاه دانشجویان پیش‌بینی شده و سعی کردیم در تخصیص اردیبهشت ماه این اولویت را لحاظ کنیم و به اجرا گذاشته شود.

معاون توسعه امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه شرایط فعلی کشور به گونه‌ای است که شاهد دستاوردهای ارزنده‌ای در حوزه علم، تحقیقات و فناوری هستیم گفت: در سال ۲۰۱۶ ایران رتبه نخست جهانی را در رشد تولید مقالات علمی به خود اختصاص داده است که با رتبه کشور دوم در این زمینه فاصله چشمگیری دارد.

واعظ مهدوی افزود: از لحاظ تعداد مقالات یک درصد برتر نیز رشد قابل توجهی داشته‌ایم. در ابتدای دولت تدبیر و امید تعداد شرکت‌های دانش بنیان بسیار محدود بود و امروزه این تعداد به بیش از ۳۶۰۰ شرکت ارتقا یافته است.

واعظ مهدوی گفت: در سال ۱۳۹۵، حدود ۸۰ هزار شغل در شرکت‌های دانش بنیان وجود داشت که پیش‌بینی می‌شود در سال ۱۳۹۶ به ۱۰۰ هزار شغل افزایش یابد و همچنین مجموع فروش آنها بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور قول تخصیص ۱۰۰ درصدی بودجه دانشگاه‌ها را دادند که این امر فراتر رفته و با کمک اعتباراتی که از محل تبصره ۳۶ قانون بودجه ۹۵ تحقق پیدا کرد، میانگین ۱۰۳ درصد را داشتیم و بخشی از دیونی که در گذشته بوده به طور کامل تسویه شده است.

معاون امور توسعه علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه اعتبارات مربوط به تعمیر و تجهیز دانشگاه‌ها را صد درصد تخصیص داده‌ایم گفت: تخصیص این اعتبارات سبب شد در طول برگزاری نمایشگاه «ایران ساخت» بیش از ۱,۲۰۰ میلیارد تومان قرارداد برای خرید تجهیزات ساخت داخل منعقد شود و این امر توانست یک تحرک بسیار مهمی در ایجاد بازار برای تولیدات شرکت‌های دانش بنیان و تأمین نیازهای بخش علمی توسط تولیدات را فراهم کند.

وی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۶ برای دانشگاه‌های سبز با هدایت وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ۲۵ میلیارد تومان تأمین اعتبار شد و با حمایت مجلس شورای اسلامی این رقم به ۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت گفت: وزارت علوم طی بخشنامه‌ای یک درصد بودجه دانشگاه‌ها را برای پوشش دانشگاه‌های سبز اختصاص داده است.

واعظ مهدوی گفت: امیدواریم این امر که متضمن صرفه‌جویی انرژی، تسویه فاضلاب‌ها، بهبود عملکرد موتورخانه‌ها و استفاده از انرژی باد و خورشید در دانشگاه‌ها است بتواند دانشگاه‌های کشور را به یک رتبه جهانی برساند و یک ارزش بین‌المللی برای این اقدام بزرگ فراهم شود.

معاون امور توسعه علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: برای پیشبرد علوم پایه و دروس مربوط به این علوم، اعتبارات و استراتژی‌هایی در جهت ساماندهی دانشگاه‌ها و انطباق عملکرد دانشگاه‌ها مبنی بر آمایش سرزمینی پیش‌بینی شده است و همچنین بحث و اشتغال و کارورزی فارغ‌التحصیلان که حضور وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی در این نشست می‌تواند زمینه‌های رشد و گسترش این امر را فراهم کند.

وی افزود: امیدواریم این قرارداد و اختصاص وام دکترا زمینه‌ای شود برای اینکه با مشارکت کارفرمایان بتوانیم بخشی از وقت دانشجویان دکترا را برای همکاری با نهادها و دستگاه‌های اجرایی به کار گیریم تا هم زمینه آشنایی آنها با مسائل اجرایی و هم زمینه تأمین درآمد بهتر و جذب آنان پس از فارغ‌التحصیلی را فراهم کنیم.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی

204/201

کد خبر: 767747

وب گردی

وب گردی