برگزاری نشست تخصصی با عنوان « سلسله مباحث شناخت ومعیارهای آن» در واحد تهران مرکزی

به همت اداره دانشجویی و فرهنگی مجتمع آیت الله هاشمی رفسنجانی(ره) نشست تخصصی فرهنگی با عنوان « سلسله مباحث شناخت ومعیارهای آن» برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این نشست محمد حسن رامشت استاد مجتمع آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) واحد تهران مرکزی ضمن معرفی الگوهای قابل تاسی برای پیروی و الگو برداری از آنها در امور زندگی (بویژه در دوران حیات علمی و اعتقادی خود) بیان داشت: دانشجویان با حضور دراین دوره می توانند جهت نیل به اهدافی که خود تبیین ومشخص کرده اند، برنامه ریزی نمایند.همچنین مهارتهای مورد نیاز و چگونگی کسب آنها با در دست داشتن معیارهای صحیح و الگوهای قابل تاسی، بصورت کاملا عملی و کاربردی مورد بحث و بررسی قرارگرفت.

وی با باز شناسی مباحث شناخت و معیارهای آن در رابطه با مسائل اعتقادی، علمی، اجتماعی ، سیاسی و مسلح شدن به معیارهای صحیح، به تفسیرمسائل و پدیده های اجتماعی و همچنین مسایل سیاسی در تفکیک و تحلیل آنها و تشخیص سره از ناسره پرداخت.

رامشت اظهار داشت: شناخت نوعی تلقی و برداشت از جهان هستی از موضوعات فلسفی و بعضا ذهنی دقیق است که نیاز به تامل و تفکر دارد . طرح مباحث شناخت قطعا از ضروریات است. لیکن برای نسل جدید، دغدغه های دیگری مانند اشاعه تفکر راحت طلبی را برای آنها آفریده اند. منظور و مراد از شناخت مباحث آن است که اولا: با یک روش جامع و سریع مرحله به مرحله دست آویزهای محکم و قابل اتکاء را ایجاد کنیم. ثانیا: با شناخت انسانهای قابل تاسی راه صد ساله را یک شبه برویم و منطبق با دستورالعمل های صحیح برنامه ریزی کنیم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که شرایط و تنیدگی مسائل در زندگی روزمره ما به بسیاری از انسانها اجازه نمیدهدکه در راستای شناخت صحیح و درست، آن گونه که باید و شایسته است، اقدام نماییم. در صورتیکه همت لازم نیز مبذول شود، انجام این پروسه بسیار وقت گیر است و در ابتدا باید مطالعات عمیقی را بشکل جدی انجام داد که در بیشتر مواقع به دلیل گرفتاریها نمی توان به سرعت به نتیجه رسید و به هر حال کار به سر منزل مقصود نمیرسد. اما همواره می توان با روشهای ساده تری به نتایج مطلوب دست یافت و این موضوع در همه مسائل علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و در همه حوزه ها، صادق است.

وی عنوان داشت: بدون شناخت درست و دقیق و بدون داشتن معیارهای صحیح نمی توان در مراحل مختلف در زندگی قدم از قدم برداشت. پس باید اولا تلقی صحیحی را از کلیت هستی داشت و معیارهای اصولی و کاملا صحیحی را نیز انتخاب نمود تا بتوان با آن معیارها برنامه ریزی صحیحی انجام داد.

ایشان به ویژگی های یک دستورالعمل جامع و صحیح از قبیل فراگیر و جهان شمول بودن، مقید نبودن به زمان و قابل استفاده در همه اعصار و عدم وجود اشتباه یا انحراف در آن تصریح کرد جهان دارای صانعی حکیم است و از آفرینش هدفی را برای او متصور هستیم. جهان و خلقت آن عبث و باطل نمی باشد و نظام هستی یک نظام احسن است. صانع حکیم برای مخلوقات خود هر یک جایگاهی را تعیین نموده و برای آنها تکلیفی را معیین کرده است.

وی خاطر نشان ساخت: برای بررسی یک دین یا مکتب الهی یا بشری، ابتدا باید پیام آور آن دین و یا مکتب مورد بررسی قرارگیرد. سپس کتاب و دستورالعمل‌ها و منشورهای آن دین یا مکتب را مورد توجه قرار می‌دهند و نهایتاً در مرحله سوم دست‌پروردگان رده اول و ممتاز آن مکتب را زیر ذره بین قرار داده و آنها را ارزیابی می‌کنند. آنگاه با بررسی این سه پارامتر، یعنی آورنده و پیام‌آورکتاب و همچنین دست‌پروردگان ممتاز آن دین یا مکتب را ارزیابی نموده و در مورد کارائی آن اظهار نظر می کنند.

کد خبر: 767800

وب گردی

وب گردی