به گزارش ایسکانیوز، در این نشست محمد حسن رامشت استاد مجتمع آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) واحد تهران مرکزی ضمن معرفی الگوهای قابل تاسی برای پیروی و الگو برداری از آنها در امور زندگی (بویژه در دوران حیات علمی و اعتقادی خود) بیان داشت: دانشجویان با حضور دراین دوره می توانند جهت نیل به اهدافی که خود تبیین ومشخص کرده اند، برنامه ریزی نمایند.همچنین مهارتهای مورد نیاز و چگونگی کسب آنها با در دست داشتن معیارهای صحیح و الگوهای قابل تاسی، بصورت کاملا عملی و کاربردی مورد بحث و بررسی قرارگرفت.
وی با باز شناسی مباحث شناخت و معیارهای آن در رابطه با مسائل اعتقادی، علمی، اجتماعی ، سیاسی و مسلح شدن به معیارهای صحیح، به تفسیرمسائل و پدیده های اجتماعی و همچنین مسایل سیاسی در تفکیک و تحلیل آنها و تشخیص سره از ناسره پرداخت.
رامشت اظهار داشت: شناخت نوعی تلقی و برداشت از جهان هستی از موضوعات فلسفی و بعضا ذهنی دقیق است که نیاز به تامل و تفکر دارد . طرح مباحث شناخت قطعا از ضروریات است. لیکن برای نسل جدید، دغدغه های دیگری مانند اشاعه تفکر راحت طلبی را برای آنها آفریده اند. منظور و مراد از شناخت مباحث آن است که اولا: با یک روش جامع و سریع مرحله به مرحله دست آویزهای محکم و قابل اتکاء را ایجاد کنیم. ثانیا: با شناخت انسانهای قابل تاسی راه صد ساله را یک شبه برویم و منطبق با دستورالعمل های صحیح برنامه ریزی کنیم.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که شرایط و تنیدگی مسائل در زندگی روزمره ما به بسیاری از انسانها اجازه نمیدهدکه در راستای شناخت صحیح و درست، آن گونه که باید و شایسته است، اقدام نماییم. در صورتیکه همت لازم نیز مبذول شود، انجام این پروسه بسیار وقت گیر است و در ابتدا باید مطالعات عمیقی را بشکل جدی انجام داد که در بیشتر مواقع به دلیل گرفتاریها نمی توان به سرعت به نتیجه رسید و به هر حال کار به سر منزل مقصود نمیرسد. اما همواره می توان با روشهای ساده تری به نتایج مطلوب دست یافت و این موضوع در همه مسائل علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و در همه حوزه ها، صادق است.
وی عنوان داشت: بدون شناخت درست و دقیق و بدون داشتن معیارهای صحیح نمی توان در مراحل مختلف در زندگی قدم از قدم برداشت. پس باید اولا تلقی صحیحی را از کلیت هستی داشت و معیارهای اصولی و کاملا صحیحی را نیز انتخاب نمود تا بتوان با آن معیارها برنامه ریزی صحیحی انجام داد.
ایشان به ویژگی های یک دستورالعمل جامع و صحیح از قبیل فراگیر و جهان شمول بودن، مقید نبودن به زمان و قابل استفاده در همه اعصار و عدم وجود اشتباه یا انحراف در آن تصریح کرد جهان دارای صانعی حکیم است و از آفرینش هدفی را برای او متصور هستیم. جهان و خلقت آن عبث و باطل نمی باشد و نظام هستی یک نظام احسن است. صانع حکیم برای مخلوقات خود هر یک جایگاهی را تعیین نموده و برای آنها تکلیفی را معیین کرده است.
وی خاطر نشان ساخت: برای بررسی یک دین یا مکتب الهی یا بشری، ابتدا باید پیام آور آن دین و یا مکتب مورد بررسی قرارگیرد. سپس کتاب و دستورالعملها و منشورهای آن دین یا مکتب را مورد توجه قرار میدهند و نهایتاً در مرحله سوم دستپروردگان رده اول و ممتاز آن مکتب را زیر ذره بین قرار داده و آنها را ارزیابی میکنند. آنگاه با بررسی این سه پارامتر، یعنی آورنده و پیامآورکتاب و همچنین دستپروردگان ممتاز آن دین یا مکتب را ارزیابی نموده و در مورد کارائی آن اظهار نظر می کنند.