مشکل تسلیحات آمریکایی کُردهای سوریه برای ترکیه

تصمیم دولت آمریکا برای تجهیز شبه نظامیان کرد به تسلیحات سنگین برای آزادی شهر رقه سوریه، مهمترین موضوع مذاکرات اردوغان و ترامپ در واشنگتن خواهد بود.

به گزارش ایسکانیوز، ارسال تسلیحات نظامی سنگین برای شبه نظامیان کرد در سوریه، اصلی ترین موضوع مذاکرات آتی "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه با "دونالد ترامپ" همتای آمریکایی او خواهد بود. دیدار رهبران دو کشور، روز سه شنبه (16 ماه مه) در واشنگتن انجام خواهد گرفت.

روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو، به نقل از سخنگوی پنتاگون اعلام کرده است که طیف وسیعی از تسلیحات نظامی آمریکایی برای نیروهای دموکراتیک سوریه، شامل شبه نظامیان کرد، برای آزاد سازی شهر رقه ارسال خواهند شد. البته به گفته وی، این تسلیحات با دقت تحت کنترل واشنگتن قرار خواهند داشت.

تصمیم کاخ سفید برای ارسال تسلیحات سنگین برای کردهای سوریه که در آستانه سفر اردوغان به واشنگتن منتشر شد، مذاکرات روسای جمهوری دو کشور را بسیار دشوار می کند.

این تصمیم دولت آمریکا برای مقامات آنکارا اصلا خوشایند نبود. ترکیه کردهای سوریه را وابسته به حزب کارگر کردستان (پ. پ. کا) می داند که در این کشور گروه تروریستی شناخته شده است.

"اریک روون" سخنگوی پنتاگون به این روزنامه گفته است: «رئیس جمهوری ترامپ در تاریخ 8 ماه مه دستور ارسال تسلیحات نظامی لازم نظامیان کرد نیروهای دموکراتیک سوریه برای پیروزی کامل آنها بر گروه تروریستی داعش در شهر رقه را به وزارت دفاع آمریکا داد. این نیروها با حمایت ائتلاف ضدتروریستی به رهبری آمریکا، تنها نیروهایی در زمین هستند که قادر به آزادسازی رقه در آینده نزدیک هستند. البته ما به خوبی نگرانی ترکیه که شریک ما در ناتو است را درک می کنیم. ما پیش از این به مقامات آنکارا اطمینان داده ایم که این مسئله تهدید مضاعفی برای امنیت ترکیه بوجود نخواهد آورد. آمریکا با دقت زیاد بر استفاده از تسلیحات نظامی ارسالی برای کردها نظارت خواهد داشت.»

به گفته اوون، مبارزه برای آزادی رقه بسیار سخت و طولانی خواهد بود، ولی به بزرگترین شکست داعش تبدیل خواهد شد و به همین دلیل دولت آمریکا قصد دارد همه تسلیحات نظامی مورد نیاز برای این عملیات را در اختیار نیروهای کرد قرار دهد.

این مقام پنتاگون افزود: «این تسلیحات و تجهیزات شامل سلاح‌های کوچک، مهمات و سلاح‌های سنگین است. همچنین تجهیزات لازم برای نابودی تاسیسات خاص تروریست‌ها مانند ماشین‌های زرهی دارای مواد منفجره خودکار نیز ارسال می شود. البته تمام این تسلیحات تحت کنترل نظامیان آمریکایی قرار خواهند داشت.»

به نوشته «ایزوستیا»، مسئله ارسال تسلیحات برای کردها اصلی ترین موضوع مذاکرات آتی اردوغان با ترامپ خواهد بود. به گفته "مولود چاووش اغلو" وزیر امور خارجه ترکیه، «تک تک سلاح‌هایی که برای کردها ارسال می شود، تهدیدی برای ترکیه خواهد بود و دولت آمریکا به خوبی از این مسئله آگاه است.»

به گفته وی، گذشته از این، آنکارا بشدت مخالف شرکت شبه نظامیان کرد در عملیات آزادسازی رقه است و معتقد است که تنها نیروهای عرب باید به این شهر سوریه وارد شوند.

بدین ترتیب تحقق برنامه دونالد ترامپ برای تجهیز نظامی کردن نیروهای کرد در خاک سوریه، می تواند روابط واشنگتن و آنکارا را بشدت تیره کند.

منبع: تسنیم

303/300

کد خبر: 767936

وب گردی

وب گردی