هشدار مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران درباره شیوع باج‌افزار در فضای سایبر کشور

مرکز فناوری اطلاعات و فضای مجازی دانشگاه تهران درباره آثار مخرب شیوع باج‌افزار در فضای سایبر کشور هشدار داد.

به گزارش ایسکانیوز، در روزهای اخیر باج افزاری تحت عنوان wannacrypt با قابلیت خود انتشاری در شبکه کشورها شیوع یافته است. بر اساس رصدهای انجام شده توسط مرکز ماهر، این بدافزار در سطح شبکه کشور ما نیز رصد شده است.
تا این لحظه بیش از ۲۰۰۰ قربانی این باج افزار در کشور که بیشتر این آلودگی‌ها در حوزه پزشکی و سلامت شناسایی شده و اقدام جهت رفع آلودگی و پاکسازی آنها از سوی تیم‌های امداد و نجات مرکز ماهر (مراکز آپا) مستقر در استان‌های کشور در دست انجام می‌باشد.
این گزارش حاکی است، این حمله را می‌توان بزرگترین حمله آلوده نمودن به باج‌افزار تاکنون نامید. این باج‌افزار به نام‌های مختلفی همچون WannaCry، Wana Decrypt0r،WannaCryptor و WCRY شناخته می‌شود. اینن باج‌افزار همانند دیگر باج افزار‌ها دسترسی قربانی به کامپیوتر و فایل‌ها را سلب کرده و برای بازگرداندن دسترسی درخواست باج می‌کند.
باج‌افزار مذکور برای پخش شدن از یک کد اکسپلویت متعلق به آژانس امنیت ملی آمریکا به نام EternalBlue استفاده می‌کند که مدتی پیش توسط گروهshadowbrokersمنتشر شد. این کد اکسپلویت از یک آسیب پذیری درر سرویس SMB سیستم‌های عامل ویندوز با شناسه MS17-010 استفاده می‌کند. در حال حاضر این آسیب‌پذیری توسط مایکروسافت مرتفع شده است اما کامپیوتر‌هایی که بروز رسانی مربوطه را دریافت ننموده‌اند نسبت به این حمله وو آلودگی به این باج‌افزار آسیب‌پذیر هستند.
با توجه به فعالیت این باج افزار در کشور ما، لازم است جهت پیشگیری از آلودگی به آن، مدیران شبکه نسبت به بروز رسانی سیستم‌های عامل ویندوز و تهیه کپی پشتیبان از اطلاعات مهم خود در اسرع وقت اقدام کنند.

منبع: ماهر

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 768037

وب گردی

وب گردی