کوتاهی دانشگاه‌های اروپا از پذیرش دانشجویان پناهجو

مقامات ملی و مسئولین آموزش عالی بایستی با توجه به قرارداد کنوانسیون لیسبون، در زمینه به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی و بررسی صلاحیت پناهجویان انعطاف بیشتری نشان دهند.

به گزارش ایسکانیوز، گزارش اتحادیه دانشجویان اروپا چگونگی گنجاندن پناهجویان و آوارگان و جذب آن‌ها به سیستم آموزشی را بررسی کرده‌ است. این گزارش شامل بررسی دقیق سیستم جذب پناهجویان در کشورهای رومانی، بلژیک، نروژ و آلمان و اینکه این کشورها با چه چالش‌هایی در زمینه جذب پناهجویان مواجه شده‌ بودند، می‌شود. آن‌ها در قبال این چالش‌ها در بعضی موارد راه‌حل‌هایی یافته و به کار گرفته‌اند که می‌تواند نمونه خوبی برای دیگر کشورها باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد جذب پناهجویان به سیستم آموزشی می‌تواند با ایجاد مسئولیت‌ و تحصیلات عالی از بعد اجتماعی به بهبود نظام اقتصادی و اجتماعی کشورها کمک کند و موجب تحقق سیاست تنوع نژادی شود.

لیوا ویکمن، معاون رییس اتحادیه دانشجویان اروپا اظهار داشت: اروپا نباید پتانسیل بالقوه موجود در پناهجویان را نادیده بگیرد و مشکلات به وجود آمده به دلیل هجوم پناهجویان بایستی توسط سازمان‌های ذیربط و روشنفکران جامعه مدیریت شود تا بتوان از این پتانسیل و فرصت کم‌نظیر نهایت بهره‌برداری را کرد.

این گزارش به دنبال به چالش کشیدن یک باور غلط نزد عوام است که پناهجویان باعث مشکل هستند، در حالی که این ساختارها و سیستم‌های اروپا هستند که با نواقصی که دارند باعث بروز چنین مشکلاتی شده‌اند.

بر اساس اعلام آژانس پناهندگی سازمان ملل متحد، 51 درصد از پناهجویان در سال 2015 زیر 18 سال سن داشتند و میانگین سنی پناهجویان 20 سال بوده است، در حالی که تنها یک درصد از آن‌ها موفق به اخذ پذیرش در دانشگاه‌ها شده‌اند!

طبق اطلاعات موجود موانع اصلی بر سر راه پناهجویان برای دسترسی به تحصیلات عالی در اروپا عبارتند از: فقدان اطلاعات، عدم مشاوره و راهنمایی‌های شخصی قبل از عزیمت، عدم به رسمیت شناختن اعتبارات و صلاحیت‌ها به دلیل نقص در مدارک، عدم آشنایی با زبان انگلیسی و عدم استطاعت در تامین مالی خویش.

یکی از راهکارهایی که می‌تواند موثر واقع شود این است که مقامات ملی و مسئولین آموزش عالی بایستی با توجه به قرارداد کنوانسیون لیسبون، در زمینه به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی و بررسی صلاحیت پناهجویان انعطاف بیشتری نشان دهند. بخش آموزش عالی باید طریقه ارزیابی صلاحیت‌ها را توسط حذف مراحل اداری بیهوده و کاغذ بازی بهبود بخشد و این نیازمند کمک دولت‌هاست.

ابتکاراتی نظیر مجوز اروپایی بررسی صلاحیت پناهندگان موسوم به EQPR بسیار کمک کننده بوده است چرا که با این مجوز، پناهندگان از به رسمیت شناخته شدن صلاحیت‌شان در سراسر اروپا اطمینان خاطر پیدا می‌کنند و دیگر نگران این نیستند که در کشورهای مختلف به سبب مدارک پناهندگی‌شان دچار مشکلات عدیده شوند و در همه کشورهای اروپایی از نظر قانونی رفتار یکسانی با آنان خواهد شد.

مجوز EQPR یک مدرک ارزیابی تحصیلات عالی و تایید صلاحیت پناهجو است که بر اساس مدارک موجود و در دسترس و یک مصاحبه سازمان یافته اعطا می‌شود. این مجوز حاوی اطلاعاتی از قبیل تجربیات کاری و مهارتی و مهارت زبان متقاضی نیز می‌باشد. این مجوز در واقع دارای اطلاعات قابل اعتماد برای یکپارچه سازی و پیشرفت پناهجو برای استخدام و ادامه تحصیل است، حتی برای کسانی که دچار نقص در مدارک هستند.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 768081

وب گردی

وب گردی