ساخت ربات خودروی پرنده توسط محققان دانشگاه شریف

دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه شریف برای اولین بار در دنیا موفق به طراحی و ساخت ربات تبدیل شونده دو منظوره شدند.

به گزارش ایسکانیوز، ربات خودروی پرنده که توسط جمعی از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه شریف ساخته شده می تواند مانند یک خودرو روی زمین حرکت کند و در عین حال با تغییر وضعیت ساختاری به شکل یک وسیله پرنده طی مسافت های هوایی درآید.

تیم سازنده این ربات از مهندسان و فارغ التحصیلان دانشکده های مهندسی هوافضا و برق دانشگاه صنعتی شریف بوده اند.این تیم در مسابقات بین المللی نوآوری های آینده صنعت خودرو در فرانسه موفق به راهیابی بین ۲۴ تیم نهایی از بین ۱۷۰۰ تیم از نزدیک به ۸۰۰ دانشگاه جهان شده است.

این ربات بدون سرنشین از خودرو پرنده مشابه خارجی ندارد. همچنین این ربات ماژولار قابلیت حرکت روی خشکی و هم قابلیت پرواز با تغییر آرایش ساختاری دارد.

علی سالم دانش آموخته مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشکده ی مهندسی هوافضا و سرپرست تیم طراحی این ربات اظهار داشت: ما توانستیم پس از تلاش یک ساله روی ابعاد مختلف استارتاپ خودروی پرنده، ۵ ثبت اختراع در کشور آمریکا داشته باشیم و در جشنواره های مختلف کارآفرینی در سطح بین المللی شرکت کنیم.

دانش آموخته شریفی افزود: تیم ما توانست در مسابقات نوآوریهای صنعت خودرو در فرانسه (Valeo Innovation Challenge) از میان ۸۰۰ دانشگاه از سراسر دنیا به مرحله نهایی راه یابد.

همچنین حضور در مسابقات شرکتهای نوپا از طرف SeedStarWorld ، مسابقات MassChallenge در بوستون آمریکا، دریافت دعوتنامه از شتابدهنده KickStart در زوریخ سوییس و راهیابی به مرحله نهایی از بین ۳۰۰۰۰ استارتاپ از سراسر دنیا از جمله موفقیت ها و افتخاراتی ست که توسط تیم ما کسب شده است.

سالم در ادامه به کاربرد این ربات اشاره کرد و افزود: امروزه وجود ربات های دومنظوره برای انجام طیف خاصی از ماموریت ها ضروری به نظر میرسد. به صورت متداول ربات ها در دو فرم ربات ماشین یا ربات پرنده شناخته می شوند.

وی ادامه داد: در اینجا ربات زمینی به رباتی اطلاق می شود که روی سطوح زمین مانور حرکتی انجام دهد و ربات پرنده توانایی انجام مانورهای هوایی دارد.

وی افزود: این اختراع، ربات دومنظوره ای است که می تواند مانند یک خودرو روی زمین حرکت کند و در عین حال با تغییر وضعیت ساختاری به شکل یک وسیله پرنده جهت طی مسافت های هوایی در آید.

سالم اظهار داشت: این تغییر آرایش به ربات این امکان را می دهد که از عهده ماموریت های زمینی و هوایی همزمان برآید. از قابلیت های این ربات دومنظوره می توان به عکس برداری و فیلم برداری، داده برداری و حمل کالا اشاره کرد.

وی افزود: کاربری دیگر این ربات می توان به یک پلترفم رباتیک پایه آزمایشگاهی برای تست و ساخت نسل آینده خودرو پرنده سرنشین دار اشاره کرد. ما برای اختراع این ربات مجبور شدیم تا چرخ دومنظوره ای را از نو اختراع کنیم.

سالم خاطرنشان کرد: این چرخ دومنظوره، در اداره کل مالکیت معنوی ایالات متحده به ثبت رسیده و در حال ثبت در ایران است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر رقبای ما از آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، انگلیس و اسلوواکی در حال توسعه نسخه آزمایشی خودرو پرنده هستند. ما نسخه بدون سرنشین را تست کردیم و در مرحله بعد سراغ موتورسیکلت پرنده یا نسخه سرنشین دار ربات خواهیم رفت.

به گفته وی، موتور سیکلت پرنده ما فعلا یک سری تستهای شبیه سازی در نرم افزارهای مهندسی طی کرده و پس از سرمایه گذاری، ساخت نسخه سرنشین دار را آغاز خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه این طرح هم مانند نسخه رباتیک خود نمونه عینا خارجی ندارد، گفت: از این حیث می توان آن را اولین موتور سیکلت پرنده تبدیل شونده برای مصارف شهری در دنیا نامید.

دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف در خصوص حمایت مسئولان گفت: مسئولین دانشگاه طبیعتا با محدودیت هایی مواجه اند اما امیدواریم که بتوانیم با دریافت کمک های مادی و معنویشان به نتایج مطلوبتری دست یابیم.

200/202

منبع: مهر

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 768132

وب گردی

وب گردی