موسسه هلندی و ایده جدید جمع آوری زباله های اقیانوسی

«The Ocean Cleanup»، موسسه هلندی که برای پاکسازی سطح اقیانوس ها از زباله تلاش می کند، آمادگی خود برای استفاده از فناوری نوینی که توسعه داده را اعلام کرده است. این نهاد می خواهد سیستم تمیز کننده جدیدی را از ابتدای سال 2018، برای پاکسازی توده بزرگ زباله ای در اقیانوس آرام به کار گیرد.

به گزارش ایسکانیوز، این توده، بزرگترین مجموعه پسماندهای اقیانوسی شناخته شده، شامل مخلوطی از زباله های پلاستیکی ریز و درشت است که حیات دریایی را مسموم می کند. کاپیتان کشتی که اولین بار در سال 2003 به آن برخورد کرده بود، مشاهدات خود را اینگونه توصیف کرده است:«در طول یک هفته ای که صرف عبور از این پهنه زباله ای کردم، حتی یک نقطه خالی به چشمم نخورد.»

ایده جدید، در مخارج موسسه صرفه جویی فوق العاده ای خواهد کرد

طرح اولیه موسسه برای به دام انداختن زباله های اقیانوسی، استفاده از یک سد 100 کیلومتری متصل به کف اقیانوس بود که در طرح جدید، به جای یک دیوار طویل، 50 سد کوچکتر هرکدام با طول تقریبی 1 کیلومتر در اقیانوس رها خواهند شد. این دیواره ها با استفاده از لنگر سنگین می شوند تا با سرعتی کمتر از سرعت زباله ها و با هدف جمع آوری آنها حرکت کنند.

«بویان اسلَت» بنیانگذار موسسه می گوید طرح اولیه قرار بود نیمی از توده عظیم زباله را طی 10 سال و با هزینه 320 میلیون دلاری جمع آوری کند که حالا با طرح جدید، زمان انجام کار نصف شده و انتظار می رود مخارج برنامه به طور قابل توجهی کاهش یابند.

جالب اینجاست به دلیل سرمایه گذاری شخصیِ بنیانگذار موسسه و تیمش برای انجام پروژه، آنها قصد دارند پلاستیک های جمع آوری شده را تبدیل به کالاهایی مانند عینک دودی و سپر خودرو کرده و بفروشد.

200/202

منبع: دیجیاتو

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 768151

وب گردی

وب گردی