عملیات ساخت مرکز ملی یون درمانی سرطان ایران آغاز شد/ ایران جزو شش کشور برتر یون درمانی در دنیا

​ظهر امروز و با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی، وزیر بهداشت، وزیر امور خارجه و نیز مقامات بلند پایه اتریشی، عملیات ساخت مرکز ملی یون درمانی ایران به عنوان پیشرفته ترین مرکز درمان سرطان در کرج، آغاز شد که با راه اندازی این مرکز، ضمن اشتغالزایی برای 500 نفر، از خروج حداقل 25میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری می شود.

به گزارش ایسکانیوز، این بیمارستان هسته ای در زمینی به مساحت 50 هزار متر مربع و زیربنای 40 هزار متر مربع ظرف مدت 5 سال ساخته خواهد شد.

هدف از ایجاد این بیمارستان، درمان سرطان با پروتون و یون کربن، تحقیقات کلینیکی و فیزیک تجربی و درمان سالانه بیش از 1200 بیمار سرطانی با شتاب دهنده نوع سیکروترون است.

ساخت این بیمارستان با انعقاد تفاهم وزارت بهداشت به منظور تامین نیروی انسانی متخصص پزشکی و سازمان انرژی اتمی جهت انجام اقدامات تخصصی و فنی در ابعاد گوناگون، انجام می شود.

در حال حاضر بیش از نیمی از بیماران سرطانی از روش های مختلف رادیوتراپی به عنوان بخشی از درمان خود استفاده می کنند و در کشور از روش های مبتنی بر الکترون و فوتون استفاده می شود اما با راه اندازی این مرکز، استفاده از یون و پروتون و مجهز ترین دستگاه ها و تجهیزات روز دنیا برای بیماران، میسر می شود.

سیستم اصلی مرکز ملی یون درمانی ایران، سینکروترون است که در این سیستم سه شتابدهنده برای شتاب دهی ذرات تا انرژی مناسب که معادل سرعتی حدود 65 درصد سرعت نور است، بکار می رود.

ایران ششمین کشور دنیا است که با همکاری اتریش، صاحب فناوری یون درمانی برای بیماران مبتلا به سرطان می شود.

با راه اندازی این مرکز پیشرفته درمان سرطان، علاوه بر کاهش قابل توجه هزینه های درمان و سفر به خارج از کشور، از خروج حداقل 25 میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.

این مرکز نقش مهمی در توسعه دانش رادیوتراپی و فیزیک پزشکی برای متخصصین دانشگاه های علوم پزشکی کشور خواهد داشت و بر اساس قراردادهای منعقد شده، بیش از 100 متخصص جوان کشور در طول فرآیند ساخت این پروژه، در مراکز مشابه در دنیا، آموزش های لازم را خواهند دید.

گفتنی است در حین راه اندازی این مرکز درمانی برای بیش از 200 نفر و پس از راه اندازی برای حدود 300 نفر، اشتغال پایدار ایجاد خواهد شد.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 768154

وب گردی

وب گردی