«تحول سلامت» به عقب باز نمی‌گردد/ دولت یازدهم «دولت سلامت» بود

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن تشریح دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت گفت: به عنوان یک کارشناس با اطمینان می‌گویم که طرح تحول نظام سلامت به هیچ عنوان به عقب باز نخواهد گشت و درخواستم آن است که برخی‌ها با اظهاراتشان سعی نکنند که سرعت تحول را کم کنند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در نشستی خبری در تشریح دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت گفت: به صورت شفاف می‌گویم که در سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ و طی ۳۶ ماه اجرای طرح تحول نظام سلامت، به طور متوسط هزینه‌های بهداشت و درمان هر ایرانی ماهانه ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان کاهش یافته است. این یکی از دستاوردهای مهم طرح تحول نظام سلامت است. با افتخار می‌گویم که این رقم معادل یک سوم یارانه نقدی هر ماه است.

وی افزود: این در حالیست که رقم خالص پرداختی مردم بابت هزینه‌های سلامت طی پنج سال منتهی به طرح تحول حدود ۵۰ تا ۵۸ درصد بوده است. این در حالیست که این میزان پرداختی مردم در سال ۹۴ به ۳۹.۶ درصد کاهش یافت. این در شرایطی است که در آن زمان وزیر وقت بهداشت نیز عنوان کرده بود که با ادامه آن روند وضعیت پرداختی مردم به ۷۰ درصد می‌رسید.

ساخت ۲۷ هزار تخت بیمارستانی طی سه سال

حریرچی در ادامه به اقدامات انجام شده در جهت تقویت زیرساخت‌های حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: در ۹۰ سال قبل از شروع طرح تحول، ۸۰ هزار تخت بیمارستانی دولتی ساخته شده بود. این رقم را با ساخت ۲۷ هزار تخت بیمارستانی طی سه سال دولت تدبیر و امید مقایسه کنید. مشاهده می‌کنید که طی سه سال بیش از یک چهارم ظرفیت تخت دولتی را افزایش داده‌ایم که تا انتهای کار دولت یازدهم این رقم به بیش از یک سوم می‌رسد.

حریرچی افزود: در حال حاضر ۲۱ هزار تخت از مجموعه این تخت‌ها به بهره برداری رسیده است. جالب است بدانید که در زمان زلزله بجنورد بیمارستان این منطقه را صبح آن روز وزیر بهداشت افتتاح کرد و به فاصله چند ساعت بیش از ۵۰ مجروح زلزله را در این بیمارستان بستری کردند. در مجموع اقدامات زیادی در جهت تامین سلامت مردم صورت گرفته است. از طرفی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تخت از ۸۰ هزار تختی که پیش از این وجود داشت را به طور کامل بازسازی و هتلینگ کردیم. دو میلیون و ۵۵۰ هزار متر مربع فضای بیمارستانی بازسازی شد. ۶۹ هزار قلم تجهیزات پزشکی و همچنین ۱۳۱ هزار قلم تجهیزات هتلینگ در بیمارستان‌ها توزیع شد.

وی با اشاره به رضایت مردم از طرح تحول نظام سلامت افزود: به عنوان یک کارشناس و با اطمینان می‌گویم که طرح تحول نظام سلامت به عقب باز نخواهد گشت و درخواستم آن است که برخی‌ها با اظهاراتشان سعی نکنند که سرعت تحول را کم کنند. چرا که اکنون سلامت به مطالبه مردم تبدیل شده و تحول نیز دستاوردهای زیادی به دنبال داشته است.

از طرفی هم اقداماتی در جهت پایدار کردن منابع نظام سلامت صورت گرفته است. به عنوان مثال یک درصد ارزش افزوده در حوزه سلامت پایدار شد. اعتباری از محل هدفمندی برای نظام سلامت در نظر گرفته می‌شود و دولت همت کرده و بودجه بیمه را بیش از ۷۵ درصد افزایش داد.

تحول سلامت دستاورد بزرگ دولت یازدهم

حریرچی با بیان اینکه دولت مستقر یکی از دستاوردهای بزرگش را طرح تحول می‌داند ادامه داد طرح تحول نظام سلامت باعث سربلندی ایران و نظام در محافل بین‌المللی شده است. این در حالیست که به طور شفاف اعلام می‌کنم منابع این طرح چیزی جز ۴۸۰۰ میلیارد تومان ناشی از هدفمندی یارانه‌ها و همچنین یک درصد ارزش افزوده نبوده است. این در حالیست که منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها به طور کامل به سلامت اختصاص نیافته است. آنچه که برخی‌ها آن را می‌شمارند مربوط به درآمد اختصاصی است که البته آن هم بحث خودش را دارد.

وی درباره درخواست برخی‌ها برای مناظره درباره اقدامات انجام شده در طرح تحول نظام سلامت گفت: این افراد اگر خواهان مناظره با نمایندگان ستاد دولت هستند که قطعا نمایندگان سلامت ستاد آقای روحانی اقدامات لازم را در این باره انجام خواهند داد. اما اگر خواستار مناظره با وزارت بهداشت هستند، سطح و سابقه مدیریت‌شان را مشخص کنند تا ما نیز در همان سطح با آنها به مناظره بنشینیم.

دولت یازدهم دولت سلامت است

قائم مقام وزیر بهداشت با بیان اینکه دولت یازدهم سلامت محورترین دولت تاریخ کشور است، افزود: دولت یازدهم دولت سلامت بوده است. البته از انتقادهایی که مبانی درست داشته باشند استقبال می‌کنیم. هر چند که همواره افرادی هستند که همیشه منتقد و مخالفند و در همین راستا هم اعداد و ارقامی را اعلام می‌کنند. تاکید می‌کنم که دعای بیماران را با ریاستی که ناشی از دروغ و تهمت باشد عوض نمی‌کنیم.

تهمت و دروغ به سلامت روان جامعه آسیب می‌زند

حریرچی در ادامه با بیان اینکه تهمت و دروغ به سلامت روان جامعه آسیب می‌رساند، گفت: بی تردید مواضع و اظهاراتی که برخی کاندیداها در این دوره داشتند به سلامت روان مردم آسیب می‌زند. به عنوان متولی سلامت جامعه درخواستمان آن است که کاندیداها سلامت روان مردم را در نظر بگیرند. سرمایه اجتماعی عامل پیشرفت کشورهاست و در عین حال مهمترین عنصر سرمایه اجتماعی، اعتماد میان دولت و ملت است. وقتی از تریبون‌های عمومی طوری صحبت می‌شود که گویا افراد دزد یا دروغگو هستند، ‌ مردم چه احساسی خواهند داشت؟ آیا این اظهارات احساس همبستگی ملی، امید، ارشاد یا حرکت به جلو ایجاد می‌کند. چنین اقداماتی واقعا سلامت روان مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: یکی از کاندیداها عنوان کرده که «فاصله یک جوان تحصیل کرده با اعتیاد فاصله‌ای به اندازه یک شغل است» آیا واقعا چنین است. خانواده‌ها به دنبال چنین اظهاراتی چگونه می‌توانند به فرزندشان اعتماد کنند. ۵۲ عامل اجتماعی موثر بر سلامت داریم. تنها معتادان متجاهر را در نظر نگیرید چرا که اکثر معتادان شغل دارند. اعتیاد یک بیماری است که باید درمان شود. از انگ زدن و برچسب زدن باید پرهیز شود.

حریرچی افزود: فقرا و پابرهنه‌ها ولی نعمتان ما هستند اما برخی از مستندهای کاندیداهای ریاست جمهوری واقعا جای تاسف دارد. طوریکه هنگام پخش یکی از آنها به پسرم گفتم که آن را نگاه نکند. اگر مردم به آینده دید مثبت داشته باشند بسیاری از بیماری‌های جسمی و روان تنی خود به خود درمان می‌شوند. باز هم می‌گویم که کاندیداها با اقداماتشان سلامت روان جامعه را تحت تاثیر قرار ندهند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه این وزارتخانه تقریبا اولین وزارت بهداشت در دنیاست که معاونت اجتماعی تشکیل داده است افزود: با تشکیل معاونت اجتماعی در اصلاح ۵۲ عامل اجتماعی موثر بر سلامت اقدام کردیم. همچنین ۶۲۰ تشکل مردم نهاد در حوزه سلامت و همچنین ۸۷۲ مرکز خیریه ساماندهی شدند. ۲۱۲ گروه پزشکی جهادی نیز برای کمک به محرومین به شهرستان‌ها اعزام شده‌اند. به دنبال مجموعه اقدامات انجام شده طی سه سال گذشته به میزان رضایتمندی مردم از حوزه سلامت توجه کنیم. چرا که وزارت بهداشت و وزارت خارجه در تمام این سه سال در رتبه اول و دوم رضایتمندی مردم قرار داشته‌اند. امروز سلامت حرف روز مردم شده است.

حریرچی در ادامه تشریح دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت با بیان اینکه نکته کلیدی این طرح، حرکت به سمت پوشش همگانی سلامت است، افزود: بنابراین شاخص‌های اندازه گیری اقدامات انجام شده نیز بر همین مبنا خواهد بود. شاخص‌های برون‌داد آن شامل درصد و علت مراجعه افراد برای دریافت خدمات سرپایی، متوسط هزینه‌های صرف شده، متوسط هزینه‌های بستری پرداخت شده توسط بیمار به بیمارستان دولتی، مراقبت‌های اولیه، واکسیناسیون، درصد پوشش بیمه پایه و ... است. مرگ و میر کودکان زیر یک سال، نوزادان، شاخص‌های حفاظت مالی و رضایت از زندگی مردم در پنج شاخص و رضایت از خدمات بستری و سرپایی در بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی و همچنین رضایت ارائه دهندگان خدمات سلامت مورد بررسی قرار گرفته است.

وی افزود: متوسط هزینه بستری پرداخت شده توسط یک بیمار در بیمارستان دولتی در سال ۹۳ بابت بیش از چهار روز بستری حدود ۵۲ هزار و ۶۶۸ تومان بوده و در یک خدمت دیگر بابت چهار روز بستری در سال ۹۴ هزینه این خدمت برای بیمار ۵۶ هزار و ۵۱۹ هزار تومان بوده است. از طرف دیگر عنوان می‌شود که برنامه واکسیناسیون ما ایراد دارد. این در حالیست که طی سی و چند سال گذشته تنها سه واکسن به برنامه واکسیناسیون کشور اضافه شد و ما توانستیم واکسن پنتاوالان را به چرخه واکسیناسیون کشور وارد کرده و طی یک سال پوشش ۹۸ درصدی برای آن فراهم کنیم. در حال حاضر کل پوشش واکسیناسیون کشور به ۹۹.۲ درصد می‌رسد.

حریرچی درباره پوشش بیمه پایه ایرانیان نیز گفت: افتخار می‌کنیم که در حال حاضر هیچ ایرانی نیست که مراجعه کند اما تحت پوشش بیمه قرار نگیرد. این موفقیت تنها در کشورهای توسعه یافته و با درآمد بالا حاصل شده است. با تحقق این مبحث، شعار ۲۰ ساله کشور حاصل شد.

حریرچی همچنین درباره سرانه «بار مراجعه به پزشک متخصص» نیز گفت: این سرانه در سال ۹۳ حدود ۲.۱۶۲ بوده است که در سال ۹۴ این میزان به ۱.۸۷۸ کاهش یافته است.

وی افزود: ۴۴۰ هزار نفر در سیستم بهداشت و درمان دولتی کشور فعالند و بار اصلی اجرای طرح تحول بر دوش آنهاست و تمام دستاوردهای این طرح متعلق به تک تک این افراد است. بر همین اساس سر تعظیم به قامت افراشته کارکنان نظام سلامت فرود می‌آورم و به نمایندگی از مسئولان وزارتخانه دست‌بوس تک تک این افراد هستم که تقریبا هیچ نیاز بهداشت و درمانی را بی‌پاسخ نمی‌گذارند.

"تحول" برای "بهداشت" چه کرد؟

وی در ادامه صحبت‌هایش به اقدامات بهداشتی انجام شده در قالب طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت تعداد کل نیروی انسانی بهداشت در شهرها و حاشیه شهرها از ۲۲ هزار نفر به ۴۲ هزار نفر رسیده است. همچنین ۷۵۰ واحد محل زیست سلامت در روستاها ساخته شد. اعتبار مربوط به احداث واحدهای بهداشتی کشور نیز سه برابر شد. تعداد واحدهای بهداشتی طی سه سال ۱۷ برابر شده است. در این سه سال ۵۲۰۰ واحد ساخته شده در حالیکه سه سال قبل از طرح تحول ۳۰۰ واحد بهداشتی ساخته شده بود. همچنین ۲۰ هزار واحد نیز تعمیر شدند. ۳۴۰۰ خانه بهداشت در روستاها ساخته شد و ۱۱۳۰ مامای جدید جذب شدند.

افزایش اعتبار برنامه پزشک خانواده و جذب ۲۴۲۷ پزشک جدید

حریرچی با بیان اینکه به ما اتهام می‌زنند که به پزشک خانواده توجه نمی‌کنید، افزود: این در حالیست که قبل از طرح تحول نظام سلامت میانگین کل اعتبار پزشک خانواده روستایی برای ۲۳ میلیون نفر بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان بود. این در حالیست که اکنون این اعتبار به ۲۴۰۰ میلیارد تومان رسیده است و ۲۴۲۷ پزشک جدید نیز جذب کردیم.

فعالیت ۱۳۰۰ دندانپزشک در برنامه پزشک خانواده

وی افزود: تعداد دندانپزشکان طرف قرارداد برنامه پزشک خانواده قبل از طرح تحول نظام سلامت صفر بود. این در حالیست که اکنون این رقم به ۱۳۰۰ رسیده است. داروخانه‌های فعال در روستاها نیز با اجرای طرح تحول نظام سلامت دو برابر شده‌اند و از ۱۷۰۰ مورد به ۴۰۹۴ داروخانه رسیده‌ایم. آزمایشگاه‌های فعال در روستاها نیز ۲.۵ برابر شد. اقلام دارویی به ۴۳۶ قلم رسید و اعتبار خرید دارویی در روستا هشت برابر شد. ۱۲۰ میلیارد تومان هم اعتبار برای خرید مکمل‌های دارویی در نظر گرفته شد. همچنین ۱۹ هزار نیروی انسانی برای ۲۱۱۳ مرکز خدمات جامع سلامت و ۴۷۲۸ پایگاه سلامت شهری جذب شد.

۶۸ میلیون ایرانی دارای پرونده الکترونیک سلامت شدند

وی با بیان اینکه تعداد مراقبین سلامت در شهرها از صفر به ۱۸۶۰۰ نفر رسید، افزود: همچنین با اجرای طرح تحول نظام سلامت ۱۵۳۸ کارشناس روان و ۱۱۶۹ کارشناس تغذیه به کار گرفته شدند. برای ۶۸ میلیون نفر ایرانی نیز پرونده الکترونیک سلامت تشکیل شد که ۲۹ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۹۴۶ نفر تحت این پرونده خدمات سلامت را دریافت کردند. در مجموع ۴۴۳ میلیون بسته خدمتی در قالب پرونده الکترونیک سلامت ارائه شد.

حریرچی در ادامه درباره انتقادات مطرح شده به موضوع تمام وقتی پزشکان، گفت: آقایانی که ادعای کار در جهت تمام وقتی پزشکان را دارند بدانند که زمانی که ما کارمان را در وزارت بهداشت شروع کردیم ۱۸ درصد پزشکان متخصص و فوق تخصص شاغل در بخش بهداشت و درمان، تمام وقت جغرافیایی بودند اما این رقم اکنون به ۵۱ درصد رسیده است.

۵۰۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص در ۳۰۲ شهر کمتر توسعه یافته

وی افزود: نمی‌دانم چطور می‌گویند که ما به شهرهای محروم توجهی نداشته‌ایم. با چه استدلالی این حرف‌ها را می‌زنند. ما ۵۰۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص در ۳۰۲ شهر کمتر توسعه یافته توزیع کردیم ۶۶۲۰ پزشک متخصص مقیم نیز در قالب این طرح فعال شدند که هر شب ۸۵۰ نفر از آنها در یکی از ۴۰۰ بیمارستان اصلی کشور مقیم هستند.

قائم مقام وزیر بهداشت ادامه داد: کسانی که منتقد اقدامات انجام شده در زمینه سلامت دهان و دندان نیز هستند بگویند که آنها برای این موضوع چه کرده‌اند؟ به لحاظ تعداد دانشکده دندانپزشکی و فارغ التحصیلان این رشته باید بگویم که ما پنج سال دیگر نیروی مازاد این رشته را خواهیم داشت. زمانی که وزارت بهداشت را تحویل گرفتیم، هر ایرانی ۳۵ تا ۴۰ ساله ۱۳ دندان کشیده، پر شده یا پوسیده داشت و ۲۲ درصد پرداختی از جیب مردم در حوزه دندانپزشکی بود. افتخار می‌کنیم که هفت میلیون دانش آموز در ۶۰ هزار مدرسه کشور تحت پوشش فلورایدتراپی و فیشورسیلانت قرار گرفتند. همچنین ۱۱۰۰ یونیت دندانپزشکی سیار برای ارائه خدمات در روستاها فراهم شد. کودکان زیر ۱۴ سال و مادران باردار در روستاها خدمات درمانی دندانپزشکی رایگان دریافت کردند.

حریرچی ضمن تشریح اقدامات انجام شده در جهت ترویج زایمان طبیعی و راه اندازی بیش از ۱۳۰۰ واحد LDR گفت: همچنین ۲۴۰۰ دستگاه آمبولانس و ۳۰ پایگاه اروژانس هوایی به مجموعه اورژانس کشور اضافه شد.

حریرچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اقامات انجام شده در حوزه توریسم درمانی گفت: این مبحث یکی از موضوعاتی است که می‌تواند در آینده نزدیک برای کشور اشتغال و درآمد داشته باشد. برنامه‌های متعددی هم برای آن پیش بینی شده است. البته انتظار ما آن است که بخش خصوصی به این موضوع ورود کند. با توجه به مهارت و سطح علمی پزشکان و همچنین پیشرفتگی بیمارستان‌ها و تجهیزات، کشورهای منطقه اعتماد خوبی به ما دارند. البته گسترش توریسم درمانی نباید موجب آسیب به درمان بیماران ایرانی شود.

و اما حساب‌های ملی سلامت

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره حساب‌های ملی سلامت نیز گفت: سوال من آن است که متولی حساب‌های ملی سلامت کیست؟ قبل از شروع طرح تحول و وزارت بهداشت در دولت یازدهم، حساب‌ها به چه صورت بوده است؟ برخی از آمارها جنبه قانونی دارد که باید دوره‌ای هم اعلام شود. ما درخواستمان آن است که اعلام حساب‌های ملی سلامت چه از طریق دولت و چه مجلس اجباری شود و نهادی مستقل مسئولیت آن را بپذیرند. الان کسی در این رابطه موظف نیست.

وی در این باره افزود: آخرین حساب ملی که اعلام شده بود مربوط به سال ۸۷ بود. وزارت بهداشت از منابع داخلی خود با مرکز پژوهش‌های مرکز آمار ایران قراردادی بست تا به این ترتیب حساب‌های ملی سلامت را مشخص کند. اکنون آمار مربوط به سال‌های ۸۸ تا ۹۲ تمام و اعلام شده، ما نقص سال‌های گذشته را جبران کردیم. آمارهای مربوط به سال ۹۳ نیز تکمیل شده و برای سال ۹۴ هم قرارداد بسته‌ایم. آن دسته از آمارهایی که نهایی شده باشد قاعدتا باید روی سایت مرکز آمار قرار گیرد.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره کاهش مرخصی فرزند دار شدن برای پدران گفت: با توجه به سیاست‌های جمعیتی معتقدیم که نقش حمایتی مردان در خانواده‌ها باید نقش فزاینده‌ای باشد. یکی از مصادیق این کار می‌تواند آن باشد که پدر هنگام زایمان مادر کنار وی حضور داشته باشد، اما معتقدیم که این مباحث نباید باعث آسیب شغلی شود. در عین حال موضع ما در این باره آن است که این نقش حمایتی باید افزایش یابد.

حریرچی همچنین در پاسخ به سوالی درباره گرفتن ودیعه از بیمار هنگام مراجعه به پذیرش بیمارستان، گفت: اگر این ودیعه در حد ارقامی که متصور هست، گرفته شود، ‌ غیر قانونی نیست. اما ما توصیه‌ای به این موضوع نمی‌کنیم و ترجیح‌مان آن است که اگر کسی در همین حد اعداد و ارقام پرداختی در قالب طرح تحول هم مشکلاتی داشت، از طریق مددکاری بیمارستان و خیرین اقدامات لازم برای وی انجام شود.

۲۵۷ سفر استانی وزیر بهداشت به ۵۸۳ شهر و روستا

وی در پاسخ به سوالی درباره تعداد سفرهای استانی وزیر بهداشت نیز گفت: وزیر بهداشت تا کنون ۲۵۷ سفر به ۵۸۳ شهر و روستا در ۲۹۷ روز داشته است. تصور نمی‌کنم که در هیچ دوره‌ای وزارت بهداشت حتی نزدیک به این رقم بازدید و سرکشی مستقیم به کارها داشته باشد.

حریرچی همچنین گفت: در حال حاضر سرانه بهداشت روستایی ۴.۵ برابر شده که دستاورد مهمی است. سرانه بیمه‌ها نیز به طور قابل توجهی افزایش داشته است.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 768176

وب گردی

وب گردی