پاسخ به ابهام شناسه دار کردن کالاها

وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: مطلب درج شده در چند روز اخیر در برخی رسانه‌ها از قول مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره زمان دقیق اجرایی شدن دستورالعمل‌های شناسه کالا منطبق با واقعیت نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وزارت صنعت، مطابق بررسی‌های انجام شده بویژه اظهارات مدیرکل خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، دستورالعمل مربوط به 10 گروه کالایی در دست بررسی و نهایی شدن است و به محض اتمام کار و تایید کارگروه ملی برای اطلاع همگان منتشر خواهد شد .
بر این اساس، اجرایی شدن این دستور العمل طی چند روز آینده و یا مشروط دانستن اجرای آن به اعلام نظر افراد و دستگاه‌ها صحت ندارد .
لازم به توضیح است که شناسه دار کردن کالاها یکی از راه‌های مبارزه و کنترل قاچاق کالا به درون کشور است .
براساس ماده پنج قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، «دولت مکلف است به منظور پیشگیری از ارتکاب قاچاق و شناسایی نظام مند آن با پیشنهاد ستاد و پس از ابلاغ رئیس جمهوری سامانه های الکترونکی و هوشمند جدید مورد نیاز جهت نظارت بر فرآیند واردات، صادرات، حمل، نگهداری و مبادله کالا و ارز را ایجاد و راه اندازی کند».
در ادامه این ماده قانونی آمده است: «همه اشخاص حقیقی و حقوقی مکلف به رعایت احکام این قانون مربوط به سامانه های راه اندازی شده هستند و اشخاص حقیقی متخلف به محرومیت از اشتغال به حرفه خود تا یک سال و اشخصا حقوقی به ممنوعیت از فعالیت تجاری تا 6 ماه محکوم می شوند».
همچنین ماده 6 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، می افزاید: «به منظور تجمیع داده ها و یکپارچه سازی اطلاعات و به منظور کاهش زمینه های بروز قاچاق کالا و ارز وزارت صنعت، معدن و تجارت موظفت است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و گمرک جمهوری اسلامی و سایر دستگاه های ذی ربط، اقدام به تهیه، اجرا و بهره برداری از سامانه نرم افزاری جامع یکپارچه سازی و نظارت بر فرآیند تجارت کنند».

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 768212

وب گردی

وب گردی