ایجاد نظام ارجاع با روش علمی، نه با شعار/کلینیک‌های ویژه باید راه‌اندازی می‌شد

وزیر بهداشت ضمن تشریح سه هدف مهم راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه با تعرفه‌های دولتی و ارزان، گفت: تاکنون بالغ بر 100 میلیون نفر در این کلینیک‌های ویژه ویزیت شده‌اند؛ درحالیکه اگر این خدمت نبود، بخش عمده‌ای از این مردم یا باید خودشان را از مراجعه به پزشک محروم می‌کردند و یا باید هزینه 10 برابری را برای درمان می‌پرداختند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن هاشمی درباره اقدامات انجام شده جهت برقراری نظام ارجاع و همچنین پاسخ به برخی اظهار نظرها مبنی بر اینکه ساخت و گسترش کلینیک‌های ویژه از سوی دولت، در تناقض با خصوصی‌سازی است، گفت: کلینیک‌های ویژه باید راه‌اندازی می‌شد؛ چراکه اولا باید توجه کرد همه کسانی که طرح می‌گذرانند، موظفند در بخش دولتی ارائه خدمت کنند. به عنوان مثال جراح یا دندان‌پزشکی که در بخش دولتی خدمت ارائه می‌کند، برای بعد از ظهر نیازمند یک مطب است و ما باید این فضا را برایش ایجاد می‌کردیم تا بتواند خدمات مورد نیاز مردم را ارئه کند.

هاشمی، با بیان اینکه بر این اساس 6500 مطب در سراسر کشور در حال ساخت یا تحویل است، ادامه داد: در کنار این موضوع باید توجه کرد که در گذشته فضاهای ویزیت در بیمارستان‌ها هم نسبتا نامناسب بود و هم منجر به شلوغی و ازدحام در بیمارستان‌ها می‌شد و نهایتا استهلاک بیمارستان‌ها را افزایش می‌داد. در نتیجه این خدمت باید از داخل بیمارستان بیرون می‌آمد و بر همین اساس هدف دوم ما در ایجاد کلینیک‌های ویژه ساماندهی این موضوع بود.

ایجاد نظام ارجاع با روش علمی، نه با شعار

وزیر بهداشت هدف مهم‌تر در جهت راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه در سراسر کشور را ایجاد نظام ارجاع عنوان و اظهار کرد: بالاخره ما نظام ارجاع را باور داریم و باید آن را با روش علمی در ایران ایجاد کنیم، نه با شعارهایی که در گذشته هم زیاد به آن پرداخته می‌شد. بر این اساس سطح یک ارائه خدمات در در روستاها با مراکزی مانند خانه بهداشت، پایگاه‌های بهداشت و مراکز جامع خدمات سلامت ایجاد شد و باید پرسید که بیمار را از سطح یک به کجا باید ارجاع دهیم؟.

هاشمی تاکید کرد: بنابراین باید مرکزی باشد که بیمار برای کارهای تشخیصی و درمانی غیربستری به آنجا ارجاع شود و این جایگاه همان کلینیک‌های ویژه است. بر این اساس اقدام به راه‌اندازی کلینیک‌های ویژه بر اساس این سه هدف دنبال شد و این مسیر هیچ آسیبی هم به بخش خصوصی نمی‌زند.

وی با بیان اینکه اگر در این ادعا منظور کاهش بیماران متخصصان است، باید گفت که تعداد بیماران آنها کم نشده است، گفت: البته عمدتا برخی از پزشکان عمومی چنین ادعایی را دارند، اما طبق آمار و اطلاعاتی که ما داریم این ادعا ثابت شده نیست. هرچند که برخی دوست دارند برای خودشان نگرانی ایجاد کنند.

هاشمی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر 100 میلیون نفر در کلینیک‌های ویژه وزارت بهداشت با تعرفه دولتی و ارزان ویزیت شده‌اند، گفت: اگر این خدمت نبود وکلینیک‌های ویژه راه‌اندازی نشده بودند، بخش عمده‌ای از این مردم یا باید خودشان را از مراجعه به پزشک محروم می‌کردند و یا باید هزینه 10 برابری را برای درمان می‌پرداختند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهزه حتجیان

700/701

کد خبر: 768246

وب گردی

وب گردی