راه اندازی  و تجهیز 80 باب کتابخانه در سال جاری/کتابخانه های مخصوص نابینایان در شهرهای مختلف

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: پیش بینی می شود تا پایان سال جاری 80 باب کتابخانه تجهیز و راه اندازی شود.

محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، درباره فعالیت‌های در دست اجرای این معاونت به ایسکانیوز، گفت: با توجه به رویه موجود در خصوص راه اندازی کتابخانه های عمومی، پیش بینی می شود تا پایان سال جاری، 80 باب کتابخانه تجهیز و راه اندازی شود.

وی درباره حمایت از ناشران و تجهیز کتابخانه ها به کتابهای تازه اظهار کرد: نهاد کتابخانه ها، هر ساله مطابق بودجه مصوب اداره کل تامین منابع اقدام به خرید کتاب می کند؛ طبیعی است بودجه این اداره کل محدود و حجم تازه های کتاب زیاد و پر شمار است. اداره کل منابع برای توازن این دو سعی کرده است، با رصد تازهای نشر بهترین منابع بازار کتاب را شناسایی کند و با برگزاری کار گروههای تخصصی انتخاب و خرید را منطبق با موازین علمی و خواست و نیاز کتابداران تامین کند تا علاوه بر رصد تازهای نشر توسط کارشناسان این اداره کل، از همه ناشرین طبق اطلاعیه ای که در سایت نهاد بار گذاری شده خواسته شده تا مرتب و به روز تازه های کتاب خود را به این نهاد معرفی کنند . همچنین کارشناسان استانی این اداره کل وظیفه رصد ناشرین شهرستانی را بر عهده دارند و آنها نیز کتابهای برگزیده این ناشرین را به اداره کل معرفی کنند.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور اظهار کرد: در مجموع رصد تازهای نشر توسط کارشناسان اداره کل و مکاتبه ناشرین با این اداره کل، همچنین رصد ناشرین استانی توسط کارشناسان منابع در استان ها ،این اداره کل را برای پوشش حداکثری و رصد همه جانبه یاری می کند.

اله یاری ادامه داد: اجرای طرح مجموعه سازی مشارکتی با هدف مجموعه سازی در کتابخانه ها منطبق بر نیاز و نظرات کتابداران، برگزاری منظم گروههای کارشناسی و بررسی روز آمد و تازه های نشر، پیشنهاد خرید از ناشران استانی توسط ادارات کل استان‌ها، سه راه اساسی و مهم برای روز آمد کردن منابع کتابخانه ها در برنامه این سال است.

معاونت توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور درباره کتابخانه ویژه نابینایان اضافه کرد: در حال حاضر تعداد 52 بخش نابینایان تحت پوشش نهاد در سراسر کشور فعالیت دارند که از این بین 3 باب کتابخانه نابینایان در استان های زنجان و چهارمحال و بختیاری راه اندازی شده است. با توجه به ضرورت توجه به اقشار کم بینا و نابینا، نهاد کتابخانه های عمومی کشور تلاش های بسیاری را در حوزه ساماندهی بخش های فعلی، تامین نیروی انسانی توانمند و کارآمد و توسعه بخش های نابینایان داشته است که در تمامی موارد موفق ظاهر شده است.

این مقام مسئول ابراز کرد: به منظور توسعه بخش های نابینایان کتابخانه های عمومی در کشور حداقل هایی همچون در نظر گرفتن جمعیت کم بینا و نابینا، فاصله بین بخش ها، زیربنای بخش، منابع و تجهیزات در پیش نویس دستورالعمل اداره بخش نابینایان و کم بینایان تنظیم شده است که در صورت تایید نهایی مفاد آن، می توان فرایند توسعه بخش ها را در دستور کار قرار داد. البته پیش نویس مذکور حاصل نظرات و پیشنهادات اعضای محترم کارگروه تدوین دستورالعمل اداره بخش نابینایان با حضور همکاران کتابدار بخش نابینایان و کارشناسان حوزه معاونت توسعه کتابخانه هاو کتابخوانی نهاد است.

وی افزود: در خصوص تجهیز بخش های نابینایان، بازدید های منظمی از گذشته تا کنون توسط نمایندگان کم بینا و نابینای متخصص نهاد از بخش ها صورت گرفته است که این بازدید ها به مانند گذشته نیز ادامه دارد. در مسیر انجام بازدید ها، ظرفیت های خالی بخش ها، فعالیت های در حال انجام، خدماتی که به اعضای مرتبط بخش ارائه می شود و همچنین تجهیزات کاربردی سخت افزاری و نرم افزاری حوزه نابینایان و تجهیزات کتابخانه ای نیز رصد می شود. پس از اخذ گزارش بازدید، تجهیزات ضروری مورد نیاز و ملاحظات خاص در خصوص هر بخش به منظور انجام اقدام لازم تا زمان پیش بینی شده خطاب به استان ها اعلام و مقدمات رفع آنها فراهم می شود. لازم به ذکر است که سال گذشته، نهاد اقدام به چاپ استاندارد خدمات کتابخانه های عمومی برای نابینایان و کم بینایان در حوزه نابینایان نموده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: از جمله اقدامات ویژه نهاد در تامین نیاز های اطلاعاتی و سهولت در دسترسی به اطلاعات برای افراد دارای آسیب بینایی طراحی وب سایت کم بینایان و نابینایان با ا هداف ایجاد بستر برقراری تعامل مناسب کتابداران با یکدیگر و ارائه شرح عملکرد کتابداران بخش ها به یکدیگر؛ تسهیل در استفاده جامعه کم بینا و نابینای کشور از منابع اطلاعاتی بخش ها؛ به اشتراک گذاری منابع اطلاعاتی؛ آموزش کتابداران و اعضای کم بینا و نابینا؛ استفاده از نظرات اعضای کم بینا و نابینای بخش ها به منظور ارتقاء سطح کیفی خدمات؛ کمک به به رشد سطح سواد اطلاعاتی کم بینایان و نابینایان با ارائه اخبار روزآمد در سال 1395 بود. این وب سایت بر اساس استاندارد های جهانی نابینایان برای این گروه از افراد جامعه طراحی و رونمایی شده است و می تواند عامل برقراری تعامل و توسعه سواد اطلاعاتی این گروه باشد. نسخه آزمایشی وب سایت با آدرس wwwsepid.samanpl.ir در دسترس می باشد و در آینده ای نزدیک ، فرایند توسعه ای آن نیز عملیاتی خواهد شد.

اله یاری تصریح کرد: در حال حاضر حدود 5000 عنوان کتاب گویا در موضوع های مختلف در بخش های نابینایان کتابخانه های عمومی کشور وجود دارد که صرفاً برای استفاده اقشار کم بینا و نابینای عضو مورد بهره برداری قرار می گیرد. این نوع از منابع ابتدا در اختیار کتابداران بخش نابینایان کتابخانه حضرت ولیعصر (عج) استان اصفهان به منظور انجام ویرایش های نرم افزاری صوتی قرار می گیرند و پس از انجام این اقدام به منظور ورود اطلاعات کتابشناختی آثار در اختیار همکاران کتابخانه مرکزی تبریز قرار خواهد گرفت. به دنبال اتمام این جریان، تمامی منابع ورود اطلاعات شده در قالب حافظه های سخت افزاری استان ها، توسط کتابداران بخش نابینایان کتابخانه مرکزی تبریز شارژ و در اختیار بخش های نابینایان کشور قرار می گیرند. علاوه بر تعداد منابع مورد اشاره، چیزی بالغ بر 1500 عنوان کتاب گویای جدید از لحاظ مناسب سازی صدا آماده سازی شده است و در صورت اتمام مقوله ورود اطلاعات کتابشناختی، در اختیار کتابداران این بخش ها قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که گویا سازی منابع برای اقشار کم بینا و نابینا در استان های خوزستان، اصفهان، اردبیل به صورت ویژه و منظم و در فارس، البرز، تهران و خراسان رضوی به صورت موردی انجام می شود که این تولیدات بر اساس نیاز جامعه نابینایان تهیه می شود.

خبرنگار: بخشی پور/انتشار:سلیمی

502

کد خبر: 768260

وب گردی

وب گردی