ایرانگردی و ارزان‌سازی سفر ،نقشه راه‌ ماست

زهرا احمدی پور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور روز گذشته با حضور در مؤسسه ایران از ارزان‌سازی برای سفر به استان‌های سواحل جنوبی کشور، ایجاد دفتر اطلاع‌رسانی در روسیه، انتقال برگزاری همایش‌ها از تهران به تبریز در فصل بهار و پاییز و دیگر اخبار این حوزه خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه ایران، او از ارائه سند سیاست‌های کلی گردشگری در شهریور ماه سال جاری خبر داد و گفت: «اگر سیاست‌های کلی گردشگری مثل سیاست‌های کلی محیط زیست، اشتغال و خانواده تدوین شود، هماهنگی‌های بین دستگاهی راحت‌تر اتفاق می‌افتد.»

اودرباره اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری از بدو ورود به سازمان میراث فرهنگی هم گفت: «هر پروژه‌ای که تا به امروز در حوزه گردشگری انجام گرفته بازنگری شده، گزارش کارشناسان بین‌المللی را در این زمینه‌ها جمع کردیم و کارگروهی در حال مطالعه و به روز‌رسانی این اسناد هستند.»
زهرا احمدی پور از حضور دو کارشناس سازمان جهانی گردشگری هم در ایران خبر داد و گفت: «از آنها برای اجرای مراحل اولیه این طرح‌ها در استان‌ها کمک گرفته‌ایم.» احمدی پور از آماده‌سازی سند بالا دستی در حوزه گردشگری خبرداد و گفت: «دولت اگر واقعاً بخواهد در این حوزه خیز بردارد و در گردشگری به عنوان یک صنعت پیشرو عمل کند باید اول مقصد نهایی آن مشخص باشد. الان این مقصد نهایی مشخص نیست.»
به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی الان مشخص نیست که صنعت گردشگری به کدام سمت می‌رود: «بنابراین باید مسیر حرکت آن مشخص شود.»
او درباره تراز منفی خروج گردشگر از ایران هم دلایلی را برمی شمرد. احمدی پور هزینه و جذابیت‌های سفر به خارج از کشور را از جمله دلایل خروج گردشگری از کشور برشمرد و گفت: «یک موضوع فرهنگی هم پشت این ماجر است. ما نتوانستیم حس ایرانگردی را تقویت و جاذبه ایجاد کنیم. بسیاری فکر می‌کنند که ایران همین چند مرکز شناخته شده است، بنابراین سفر به خارج از کشور را ترجیح می‌دهند.»


احمدی پور از اقدامات جدی سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری بین‌المللی سخن به میان آورد و از افزایش دفاتر اطلاع‌رسانی در کشورهای بازار هدف خبر داد: «براساس برنامه‌ها قرار بود که در طی سه سال 20 دفتر ایجاد شود که بنا به دلایلی به این عدد نرسیدیم.»
او ایجاد بستر لازم برای افتتاح دفتر اطلاع‌رسانی در روسیه را یکی از برنامه‌های در حال وقوع میراث فرهنگی اعلام کرد و گفت: «یک تیم برای فعالیت در روسیه و حوزه شمالی دریاچه خزر گردهم آمده‌اند.» او روسیه را دروازه ورود گردشگران کشورهای شمالی به ایران دانست و گفت: «روس‌ها برای ساکنان کشورهای شمال دریای خزر الگو هستند و تا روس‌ها به ایران نیایند آنها به ایران نمی‌آیند.»
زهرا احمدی پور رایزنی با چین و ژاپن را از دیگر برنامه‌های روی میز خود اعلام کرد: «در چین یک طبقه متوسط جوان در حال گسترش است که علاقه بسیار زیادی برای خروج از کشور دارد. این قشر می‌تواند بازار هدف مطمئنی برای ما باشد.» او فروش 40 هزار دلاری صنایع دستی سیستان و بلوچستان در نمایشگاه بین‌المللی شن چن توسط 5 زن ایرانی را هم به دلیل وجود همین قشر متوسط در چین می‌داند: «این فروش نشان می‌دهد که بازار چین بازار بسیار مستعدی برای گردشگری و میراث فرهنگی ایران است.»


او رصد رزرو هتل و تور توسط گردشگران اروپایی در سال 2017 را از دیگر برنامه‌های در حال اجرا اعلام می‌کند و از بررسی ابعاد مختلف گردشگری در استان‌ها خبر می‌دهد: «الان همه استان‌ها در همه زمینه‌ها فعالیت دارند درحالی که باید پتانسیل اصلی هر شهر مشخص شود تا تفاوت ایلام با کرمانشاه، سمنان و گیلان مشخص شود. آن زمان من می‌دانم که مثلاً نباید منتظر حضور گردشگر اروپایی در گیلان باشم.»


تعطیلات زمستانی به سواحل خلیج فارس بروید


زهرا احمدی پور از رایزنی‌ها برای تعطیلات زمستانی خبر می‌دهد ومی گوید: «خانواده‌ها در دی ماه که ایستایی هوا داریم با تعطیلی مدارس رو به رو هستند. تعطیلی مدارس خانواده‌ها را بلاتکلیف می‌کند. پس به جای حرکت‌های تدافعی ابتکار عمل داشته باشیم و مدیریت تعطیلات زمستانی را در دست بگیریم.» او این تعطیلات را به نفع گردشگری استان‌های سواحل جنوبی و جنوب شرقی کشور می‌داند و می‌گوید: «با این ابتکار ظرفیت هتل‌های ما در زمستان خالی نمی‌ماند.»
اودرباره ارزان‌سازی سفر به استان های جنوب و جنوب شرقی کشور بویژه درحوزه حمل و نقل هم اعتقاد دارد که باید قیمت‌ها در حوزه هتل وحمل و نقل شناور شود: «طبیعی است که یک گردشگر داخلی نخواهد برای رفتن به چابهار دو میلیون تومان هزینه کند. بنابراین باید هزینه بلیت وهواپیما را پایین بیاوریم.»
احمدی پورمی گوید: «باید بسته سفر ارزان به جنوب کشور تهیه شود و قیمت‌ها در آن مشخص شود.»او می‌گوید: «بخش خصوصی می‌گوید شما روی نرخ واحد سالانه اصرار نداشته باشید ما هم برای ارزان‌سازی سفر با سازمان کنار می‌آییم.»
بخش خصوصی از احمدی پور خواسته که فصل بهار و پاییز (دوفصل پر گردشگر ایران) در تهران همایش و سمینار برگزار نشود تا ظرفیت هتل به گردشگران خارجی داده شود. شهرهای بزرگ چون اصفهان، شیراز و... هم این مشکل را دارند. احمدی پور می‌گوید: «در حال رایزنی برای حل این مشکل هستیم. او شروع خروج همایش‌ها از تهران را با برنامه تبریز 2018 می‌داند ومی گوید: «همه وزارتخانه‌ها در سال 2018 باید همایش‌ها را در آذربایجان شرقی برگزار کنند. البته آذربایجان شرقی هم باید همه زیرساخت‌ها را آماده کند.»
او همچنین از رایزنی با مجلس برای تعطیلات آخر هفته خبرمی دهد و می‌گوید: «البته مجلس هنوز این پیشنهاد را نپذیرفته اما تعطیلات آخر هفته به سفر‌های کوتاه مدت به روستاها و اطراف شهرها منجر می‌شود که در نهایت در اقتصاد جوامع محلی تأثیر مستقیم دارد.»
احمدی پور معرفی مسیرهای جدید را یکی دیگر از برنامه‌های جدی خود می‌خواند و می‌گوید: «باید برنامه‌ها به سمتی برود که اطلاعات سفر به همراه بلیت به مسافر داده شود، حتی اگر مسافر برای میهمانی خانوادگی به یک شهر می‌رود.»
او تدوین نظام آماری گردشگری را یکی دیگر از تکلیف‌های سازمان میراث فرهنگی عنوان می‌کند و می‌گوید: «این آمارها مشخص می‌کند که گردشگر چقدر می‌تواند ایجاد شغل کند.» به گفته احمدی پور براساس نرم جهانی هر گردشگر سه شغل به صورت مستقیم و12 شغل به صورت غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 768268

وب گردی

وب گردی