رئیس اتاق بازرگانی تهران تاکید کرد؛ دولت دوازدهم باید به فکر بیکاری و سرمایه گذاری باشد

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت سقوط اقتصاد ایران مهار شد اما برای رفع بحران بیکاری باید به فکر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی باشیم.

به گزارش ایسکانیوز، مسعود خوانساری صبح امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری بیان اینکه رای ملت می تواند بسیار سرنوشت ساز باشد، گفت: در حال حاضر مهم ترین دغدغه تمام مردم کشورمان به خصوص فعالان اقتصادی ثبات و آرامشی است که باید در کشور حکم فرما باشد، اگر چه ما در دهه های گذشته شاهد نا به سامانی هایی به خصوص در بخش های اقتصادی بوده ایم ولی امیدواریم ثبات و آرامشی که در کشور وجود دارد ادامه پیدا کند و استمرار داشته باشد.

او در ادامه با اشاره به اینکه نظام اقتصادی در هر کشور قطعا استوارترین و محکم ترین بخش هر کشور خواهد بود چرا که هم می تواند بحران زا باشد و هم آرامش را در هر کشوری ایجاد کند، گفت:معمولا با تغییر دولت ها مباحث اقتصادی تغییر پیدا می کند، اصلاحاتی در سیاست ها صورت می گیرد و ممکن است یک اقدام غیرکارشناسی بحران هایی را در کشور ایجاد کند.

رئیس اتاق تهران به مشکلاتی که پیش از این اقتصاد ایران با آن رو به رو بود اشاره کرد و گفت: بعد از بحران نفتی که در جهان شاهدش بودیم و سقوط یک مرتبه قیمت نفت، کشورهایی که اقتصادشان وابسته به نفت بود دچار مشکل شدند که می توانیم آن ها را به دو دسته تقسیم کرد؛ کشورهایی که اقتصادشان وابستگی کمتری به نفت داشت با مشکل چندانی رو به رو نشدند و بیشتر از ذخایر ارزیشان بهره برند ولی در مقابل کشورهایی که اقتصادشان کاملا نفتی بود دچار بحران های شدیدی شدند؛ البته این کشورها را هم می توانیم به دو دسته تقسیم کنیم؛ اول کشورهایی که ذخیره ارزی بالایی داشتند و در چند سالی که قیمت ها افزایش پیدا کرده بود توانسته بودند ذخایر خوبی ایجاد کنند مثل کشورهای حاشیه خلیج فارس که بعد از بحرانی که به وجود آمد با استفاده از این ذخایر بحران اقتصادی را در کشورشان کمی متعادل کردند. در این کشورها اگرچه که تولید ناحالص داخلی به نصف و حتی یک سوم رسید ولی بحرانی در کشورشان ایجاد نشد و با کمک درآمدهای دیگر مانند مالیات توانستند مشکلات را حل کنند ولی در مقابل این دسته، کشورهای دیگری بودند مثل ما، ونزوئلا، روسیه که علاوه بر اینکه وابستگی شدید به درآمدهای نفتی داشتند، ذخایر ارزی چندانی هم نداشتند و با بحران های بسیاری رو به رو شدند. شاهد بودیم که در کشور خودمان یک مرتبه قیمت ارز سه برابر شد، در روسیه هم همین اتفاق افتاد و به یک باره روبل ارزش خود را به شدت از دست داد و شاهد بروز بحران هایی در این کشور بودیم.

خوانساری در ادامه از ونزوئلا به عنوان نمونه ای بارز که با بحران بعد از کاهش قیمت جهانی نفت رو به رو شد، نام برد و گفت:« کشور ما هم وضعیت مشابه ونزوئلا داشت؛ در حال حاضر کشور ونزوئلا با ۷۰۰ درصد تورم مواجه شده است و پیش بینی های بین المللی نشان می دهد که در سال آینده این عدد شاید به بالاتر از ۱۲۰۰ درصد برسد که یک بحران جدی محسوب می شود و شاید الان دیگر غیرقابل کنترل شده باشد. ایران هم شبهات زیادی به ونزوئلا داشت ولی خوشبختانه آن روند سقوط که اقتصاد کشورمان در پیش گرفته بود کنترل شد و ثبات جایگزین آن شد؛ همه ما شاهد بودیم که قیمت کالاها هر روز افزایش پیدا می کرد در آن سال ها، قیمت مسکن به یک باره ۷،۸ برابر شد، واردات بی رویه باعث تعطیلی خیلی از کارخانه ها و واحدهای صنعتی شد، در همین سال ها تحریم هایی که وجود داشت باعث شد روابط اقتصادی و سیاسی کشورمان با بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای توسعه یافته قطع شود و تورم بالای ۴۰ درصد و رشد اقتصادی منفی ۶.۸ درصد را اقتصاد شاهد باشیم.

وی تصریح کرد: فراموش نمی کنیم که رشد سرمایه گذاری منفی از سال ۹۰ شروع شد و مهم ترین چالشی که با آن رو به رو شدیم سه برابر شدن قیمت ارز و در نهایت کاهش شدید قدرت خرید مردم تا حدود ۵۰ درصد بود. در دولت گذشته باوجود درآمدهای نفتی بسیار بالا ما اشتغال تقریبا صفر را شاهد بودیم و می رفت که ما هم کمتر از شرایط ونزوئلا را در کشورمان شاهد نباشیم ولی با اقداماتی که انجام شد اوضاع اقتصادی بهبود پیدا کرد.

او در ادامه گفت: ما از دولتی که سر کار می آید انتظار داریم که بتواند خواسته های بخش خصوصی را برآورده کند؛ ما در ماه گذشته در بیانیه ای انتظارات بخش خصوصی و اتاق تهران را از دولت در بیانیه ای ۹ ماده ای و به همراه راهکارهایی، اعلام کردیم و امیدواریم دولت جدیدی که سر کار می آید به آن ها بپردازد. اگر قرار است بیکاری در جامعه کاهش پیدا کند و شاهد اشتغال بالا باشیم نیازمند جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی هستیم و این سرمایه گذاری جذب نخواهد شد مگر اینکه شاهد ثبات و آرامش در کشور باشیم و شاهد پرهیز از تصمیمات غیرکارشناسی و غیر عقلانی؛ با تقسیم پول نمی توان مشکل اشتغال را حل کرد و برای برطرف شدن این چالش نیاز به سرمایه گذاری داریم.

خوانساری در پایان تصریح کرد: همان طور که رهبر انقلاب هم فرمودند ما وظیفه داریم که جمعه پای صندوق های رای حاضر شویم و همه را هم تشویق کنیم که حضور داشته باشند.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 768358

وب گردی

وب گردی