کاشان، مقصد گردشگران خارجی/رشد تصاعدی ورود گردشگران خارجی پس از برجام

از تیر سال گذشته و پس از پایان مذاکرات هسته‌ای بود که بار دیگر امیدها برای رونق گردشگری خارجی در ایران زنده شد. گردشگران اروپایی در 45 روز اول سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته، 240 درصد رشد داشته است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از وقایع اتفاقیه ،کارشناسان می‌گویند یکی از مهم‌ترین دلایل رشد گردشگری خارجی در یک ‌سال گذشته، ازبین‌رفتن ایران‌هراسی در جامعه بین‌المللی است. بااین‌حال، هنوز زیرساخت‌های زیادی لازم است تا گردشگری ایران به حد مطلوب خود برسد. شرایط فعلی کشور برای جذب گردشگر خارجی درحالی ایجاد شده است که پیش‌ازاین تصویر بسیار بدی از ایران در جهان تبلیغ و ارائه می‌شد و این مسئله، کار سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و همچنین شرکت‌های خصوصی را برای جذب گردشگران خارجی بسیار دشوار کرده بود.

مسئولان و فعالان حوزه گردشگری، افزایش ورود گردشگران خارجی به کشور را دستاورد تحولات اخیر در صحنه دیپلماسی جهانی می‌دانند و دور از ذهن نمی‌دانند که ایران به‌زودی به یکی از مقصدهای مهم گردشگری جهان تبدیل خواهد شد. این روزها کاشان هم حال‌وهوای دیگری دارد و حضور چشمگیر گردشگران خارجی در گوشه‌وکنار این شهر به‌خوبی قابل‌مشاهده است؛ به‌طوری‌که براساس آمارهای رسمی، هتل‌ها و اقامتگاه‌های این منطقه با کمبود جا مواجه شده‌اند.
کاشان را می‌توان تلفیقی از تاریخ، تمدن و طبیعت برشمرد. این منطقه تاریخی با برخورداری از اقلیم‌های متنوع در فاصله اندک، شامل پیوند کوهستان و کویر و برخورداری از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی، به‌عنوان اقامتگاهی ارزشمند در مسیر ارتباطی شمال به جنوب کشور قرار دارد.


رشد گردشگران خارجی به کاشان
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به ایرنا می‌گوید: ورود گردشگران خارجی به کاشان در دولت یازدهم رشدی تصاعدی و قدرتمند داشته که علت آن را می‌توان اقدامات و برنامه‌ریزی‌های ارزنده دولت برشمرد. محسن جاوری افزود: در سال 95، حدود 80 هزار گردشگر خارجی از کاشان بازدید کردند که 50 هزار نفر آنها در اقامتگاه‌های این شهرستان اسکان یافتند. او ادامه داد: روزانه به‌طور متوسط، 250 گردشگر خارجی در کاشان اسکان دارند؛ به‌طوری‌که تا حداقل یک ماه آینده، تمام اقامتگاه‌های این شهر جای خالی ندارند. او ورود گردشگران خارجی به کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: گردشگران خارجی باعث ایجاد اشتغال و درآمد مستقیم برای مردم می‌شوند که در شرایط کنونی، ضروری به نظر می‌رسد. او همچنین رشد ورود گردشگر خارجی به کاشان در دولت یازدهم را 500 درصد برشمرد و تصریح کرد: متأسفانه خیلی از آمارها ثبت نمی‌شود و شواهد حاکی از آماری به مراتب بالاتر از این آمارها دارد. جاوری با بیان اینکه خیلی از کشورها ازجمله ترکیه و امارات توانسته‌اند با برنامه‌ریزی، درآمد قابل‌توجهی از گردشگری کسب کنند، گفت: کشور ما نیز به‌لحاظ داشتن جاذبه‌های بی‌نظیر تاریخی و طبیعی می‌تواند به جایگاه بحق خود دست پیدا کند.


رشد تصاعدی ورود گردشگران خارجی پس از برجام


مدیر مجموعه تاریخی شهر زیرزمینی نوش‌آباد نیز از افزایش 600 درصدی ورود گردشگر خارجی به این شهر زیرزمینی خبر داد و گفت: در سال 92، حدود 800 گردشگر خارجی از شهر زیرزمینی بازدید کردند که این آمار در سال 95 به پنج هزار گردشگر خارجی رسید. عباس شافعی افزود: از ابتدای سال 96 تاکنون نیز رشد قابل‌توجهی در ورود گردشگر خارجی نسبت به سال قبل داشتیم که در حال جمع‌بندی آمارها هستیم. او با اشاره به اینکه بیشتر این گردشگران از کشورهای اروپایی بوده‌اند، گفت: فصل ورود گردشگر خارجی به کشورمان در دو بازه زمانی فروردین و اردیبهشت و همچنین شهریور تا آبان به اوج خود می‌رسد. وی گفت: بعد از برجام، شاهد افزایش ورود گردشگران برای بازدید از شهر زیرزمینی نوش‌آباد بودیم که روزبه‌روز بر تعداد آنان افزوده می‌شود و این جای بسی امیدواری است. شافعی با اشاره به اینکه سال 2017 میلادی را سال معرفی شهر زیرزمینی به جهانیان هدف‌گذاری کرده‌ایم، تصریح کرد: امیدواریم با ادامه روند حضور گردشگران خارجی، علاوه بر رونق اقتصادی شهر و کشور، تبلیغات منفی‌ای که سال‌هاست به ناحق علیه ملت ایران صورت گرفته است، با مهمان‌نوازی بی‌نظیر ایرانیان برطرف شود. وی بیان کرد: اغلب گردشگران خارجی زمانی که با مهربانی و محبت ایرانی‌ها روبه‌رو می‌شوند، ناخود‌آگاه به تبلیغاتی که رسانه‌های غربی علیه ایرانی‌ها به راه انداخته‌اند، اشاره می‌کنند و می‌گویند باور نمی‌کردیم ایران به این اندازه امنیت داشته و مردم این کشور ما را با آغوش باز بپذیرند.


کوچه و خیابان‌های کاشان، مملو از گردشگران خارجی


یک راهنمای تورهای خارجی اظهار کرد: افزایش تعداد گردشگران خارجی در سال‌های اخیر مشهود بوده است؛ به‌طوری‌که استان اصفهان و به‌ویژه کاشان از مقصدهای برتر برای بازدید‌کنندگان خارجی هستند. امیر همایونی افزود: کاشان به‌دلیل داشتن بناهای غنی و معماری قابل‌توجه، به‌عنوان یکی از محبوب‌‌ترین گزینه‌ها برای گردشگران خارجی است. وی با بیان رشد چشمگیر ورود گردشگران خارجی به کاشان گفت: در سال‌های گذشته و پیش از دولت یازدهم، هرگز ندیده بودم که گردشگران خارجی تا این اندازه به کاشان سفر کنند و کوچه و خیابان‌های کاشان مملو از توریست‌های خارجی باشد. وی این اتفاق را خبر خوبی برای اقتصاد کشور برشمرد و گفت: امیدوارم این روند ورود گردشگران خارجی به کشور ادامه داشته تا شاهد رشد و شکوفایی بیش‌ازپیش اقتصاد باشیم.


اشتیاق گردشگران خارجی از حضور در کاشان


ویلیام که یک گردشگر اروپایی و از کشور انگلیس است، درحالی محو جاذبه‌های یکی از خانه‌های تاریخی کاشان شده است که به راحتی نمی‌توان او را برای مصاحبه متمرکز کرد. او که جوانی 27 ساله است، گفت: این‌بار به تنهایی به ایران سفر کردم و بعد از بازدید از چند شهر دیگر، پای به کاشان گذاشته‌ام و در سفرهای بعدی خانواده‌ام را نیز برای حضور در ایران مجاب می‌کنم.
او ادامه داد: تا چند سال پیش بسیاری از تورها در کشور، اعزامی به ایران نداشتند و شاید یکی از دلایل آن، نوعی از ابهام و هراس بود که در ذهن هموطنانم نسبت به ایران وجود داشت اما امروز که آزادانه در خاک ایران از جاذبه‌های این کشور بازدید می‌کنم، دریافته‌ام که مردم جهان تاکنون چه مکان‌های نابی را برای بازدید از دست داده بودند. وی تأکید کرد: برخورد مهربانانه مردم ایران با ما گردشگران خارجی به گونه‌ای است که در بسیاری از اوقات، خود را عضوی از خانواده آنها حس می‌کنم. یکی از تغییرات رخ‌داده‌ در جذب گردشگران خارجی به ایران، کاهش بالای سن گردشگران به کشورمان است و اگر سالیان گذشته افراد مسن‌تر را در مکان‌های تاریخی مشاهده می‌کردیم، امروز نوجوانان و جوانان خارجی بسیاری نظاره‌گر زیبایی‌های ایران کهن هستند. سوفیا که جوانی 18 ساله از ایتالیاست، خونگرمی ایرانیان را می‌ستاید و می‌گوید: کشوری با تمدن کهن چون ایران، مردمانی دارد که در میان آنها دوری از وطن را احساس نمی‌کنیم و هر کجای این کشور قدم می‌گذاریم، مردمانی خونگرم و مهربان را در کنار خود می‌بینیم. او که به پیشنهاد یک نانوای سنتی در کاشان خمیر نان را داخل تنور قرار داده است، این تجربه را فراموش‌نشدنی ذکر می‌کند و می‌افزاید: مردم ایران از کودک سه‌ساله تا پیرمرد یا پیرزن 80 ساله، استقبال گرمی از ما گردشگران خارجی دارند و ازاین‌رو، گمان می‌کنم در آینده مبلغ خوبی برای دوستانم نسبت به تشویق آنها برای سفر به ایران باشم.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 768367

وب گردی

وب گردی