ترجمه ای  از نمایشنامه برشت بریتانیا منتشر شد

نمایشنامه "من قبلا اینجا بوده ام" اثری از جی. بی. پریستلی با ترجمه پرستو قائدرحمت به تازگی توسط نشر نیماژ به بازار نشر ارائه شد.

پرستو قائدرحمت مترجم در گفت و گو با ایسکانیوز درخصوص این نمایشنامه گفت: نمایشنامه "من قبلا اینجا بوده ام" اثر جان بوستون پریستلی است و این نویسنده بیشتر موضوعاتی چون اخلاق گرایی، روابط انسانی و وابستگی بین افراد را دستمایه نوشتن قرار می دهد. اهمیت این نویسنده به حدی است که در دانشگاه کمبریج برای وی یک فایل اختصاصی قرار داده اند و این نمایشنامه نویس را هم رده برشت می دانند و او به برشت بریتانیا شهرت دارد. هر چند متاسفانه در ایران این نویسنده و آثارش چندان شناخته شده نیست.
وی افزود: این نمایشنامه در مورد وابستگی انسانها به یکدیگر سخن می گوید و اینکه چقدر از این موضوع بی اطلاعیم و در زندگی هیچ چیزی تصادفی نیست به طوری که اگر انسانها سر راه همدیگر قرار می گیرند، گفتار و رفتارشان روی زندگی همدیگر و حتی جهان هستی تاثیرگذار است.
قائدرحمت درباره ماجرای داستان این نمایشنامه اظهار کرد: ماجرای نمایشنامه از جایی شروع می شود که یک دکتر آلمانی به مهمانخانه ای وارد می شود و از صاحب مهمانخانه سراغ کسانی را می گیرد که در مهمانخانه نیستند و دکتر به صاحب مهمانخانه می گوید احتمالا سال را اشتباه آمده ام و از اینجا جرقه نمایشنامه زده می شود و انسانهایی که در داستان دکتر آلمانی از آنها یاد می کند بعد از چندی وارد مهمانخانه می شوند و اتفاقاتی می افتد و توانایی که این دکتر آلمانی در سفر به آینده و دیدن بعضی از مسائل دارد و به همین خاطر به مهمانخانه مورد نظر می آید تا از وقوع یک فاجعه جلوگیری کند و در واقع خط سیر نمایشنامه را این دکتر آلمانی و به نوعی همان نویسنده نمایشنامه تعیین می کند که وقوع یک فاجعه را پیش بینی می کند.

این مترجم خاطرنشان کرد: در این نمایشنامه بحث گردش زمان مطرح است به این معنا که انسان ها همواره درگیر موضوعی به نام زمان هستند و اگر هر شخصی در چرخه زندگی خود تغییری ایجاد نکند و از این چرخ عصاری خارج نشود آنقدر در آن زمان و مکان زندگی می کند که دست آخر خواهد پوسید زیرا بیرون از دنیایی که خود را زندانی کرده چیزی نمی بیند. این کتاب با تحلیل خوبی از شهرام وقفی پور به همراه مقدمه ای از محمد چرمشیر به چاپ رسیده است.

به گزارش ایسکانیوز، نمایشنامه "من قبلا اینجا بوده ام" به قلم جان بوستون پریستلی و ترجمه پرستو قائدرحمت توسط انتشارات نیماژ در 167 صفحه به فارسی ترجمه شده است.

502500

کد خبر: 768368

وب گردی

وب گردی