رحمانی فضلی:  بیش از 95 درصد از نظرسنجی هایی که منتشر می شود ساختگی است

وزیر کشور گفت: بیش از 95 درصد از نظرسنجی هایی که منتشر می شود ساختگی است

به گزارش ایسکانیوز، رحمانی فضلی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود: پیش بینی می کنیم در دور روز آینده این تعداد افزایش یابد.

وی درباره روند اجرای انتخابات اضافه کرد: حدود یک میلیون 500 هزار نفر عوامل اجرایی و نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری شوراهای اسلامی شهر و روستاها و میان دوره مجلس شورای اسلامی در چهار حوزه هستند.

وی گفت: 350 هزار نفر نیز امنیت برگزاری انتخابات را بر عهده دارند .

او افزود: حدود 70 هزار بازرس برای شعبه های اخذ رای وجود دارد و 100 هزار نماینده فرمانداری ها و یک صد هزار نماینده شورای نگهبان پای صندوق های رای حضور دارند.

وی گفت: 17 نفر در هر شعبه فرایند اخذ رای را انجام می دهند.

رحمانی فضلی اضافه کرد: انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا در 141 شهر به طور کامل الکترونیکی برگزار می شود و انتخابات ریاست جمهوری نیز به جز مرحله اخذ و شمارش آرا همه کارها از جمله تشخیص هویت فرد رای دهنده الکترونیکی است.

وی با بیان اینکه برای انتخابات شوراها در هر شهر یازده نفر عضو هئیت اجرایی هستند گفت: در انتخابات شوراها نمایندگان مجلس ترکیب هیئت های نظارت را ایجاد می کنند اما در انتخابات ریاست جمهوری نظارت برعهده نمایندگان شورای نگهبان است.

وزیر کشور گفت: تامین امنیت برگزاری انتخابات نیز عهده نیروی انتظامی، سپاه ، بسیج و وزارت اطلاعات است.

وی با بیان اینکه براساس قانون، نیروی انتظامی مسئول حفظ امنیت انتخابات است اضافه کرد: 160 هزار نفر فقط امنیت شعبه اخذی رای را پوشش می دهند که از این تعداد براساس هماهنگی با نیروی انتظامی 120 هزار نفر از نیروهای انتظامی و بقیه از سپاه و بسیج هستند.

رحمانی فضلی گفت: در برخی از شعبه ها نیروهای انتظامی، بسیج و سپاه تلفیقی هستند و در بقیه شعبه ها فقط نیروهای انتظامی برای تامین امنیت حضور دارند.

وی گفت: با تمهیداتی که در این دوره پیش بینی شده میزان تخلفات انتخابات 63 درصد درمقایسه با دوره قبل کاهش یافته است.

او اضافه کرد: تخلفات انتخابات بیشتر مربوط به شوراها و آغاز بیش از موعد تبلیغات است .

وی با بیان اینکه به نامزدها اعلام کرده ایم که تا آخرین مرحله تجمیع آرا می توانند در شعبه اخذ رای حضور داشته باشند گفت: هر کدام از ناظران پای صندوق ها باید گزارش تخلف را به نماینده فرمانداری یا نماینده شورای نگهبان ارائه دهند که بررسی شود.

رحمانی فضلی با بیان اینکه 56 میلیون و 410 هزار و 234 نفر حائز شرایط رای دادن هستند گفت: حدود 19 میلیون نفر جمعیت روستاهای کشور است که آمار دقیق واجدان شرایط رای دادن را ندارم .

وی با بیان اینکه 200 میلیون تعرفه رای چاپ و به استانها ارسال شده است گفت: این تعرفه ها 14 مورد علایم رمز دارد و براساس چک پول ها و در بانک ملی چاپ شده است.

او گفت: امکان تولید و یا تکثیر این تعرفه وجود ندارد.

رحمانی فضلی گفت: پیش بینی می شود در مرحله نخست نتایج انتخابات ریاست جمهوری مشخص شود و با توجه به کناره گیری برخی نامزد ها 200 میلیون تعرفه برای این انتخابات کافیست.

وی تاکید کرد: 63 هزار و 429 شعبه اخذ رای برای انتخابات 29 اردیبهشت در نظر گرفته شده که از این تعداد بیش از 14 هزار صندوق سیار و بقیه ثابت است.

رحمانی فضلی گفت: درانتخابات ریاست جمهوری اصالت با شماره ملی اما آوردن شناسنامه نیز برای احراز هویت الزامی است.

وی افزود: کمیته امنیت ستاد انتخابات از شش ماه پیش تشکیل شده و در یک ماه اخیر کوچکترین مشکل امنیتی درباره انتخابات نداشته ایم.

او با بیان اینکه مردم با نهادهای امنیتی و کمیته امنیت ستاد انتخابات همکاریهای کامل را داشته باشند گفت: پنجشنبه و جمعه آینده بازار شایعات داغ می شود که هیچ کدام اساس ندارد و مردم حتما مسائل را از طریق صدا و سیما پیگیری کنند.

وی گفت: با توجه به تعداد نامزدها برای انتخابات شوراها و مشارکت بالای مردم در انتخابات از مردم خواست از ساعات اولیه اخذ رای پای صندوق ها حاضر شوند و رای دادن را برای جلو گیری از ازدحام به ساعات پایانی موکول نکنند.

وزیر کشور افزود: همه نامزدها در روزهای باقی مانده ستادها و حامیان خود را به ویژه در سخنرانی ها کنترل کنند.

وی گفت: سخنان نامزدها معیار خوبی برای مردم در تصمیم گیری است .

رحمانی فضلی تاکید کرد: در حوزه مجازی نیز نگرانی یا آسیب جدی درباره انتخابات وجود نداشته است و هیچ رسانه ای در داخل تعطیل نشده است البته تذکراتی به آنها داده ایم .

رحمانی فضلی گفت: کمترین تخلف درتبلیغات انتخابات ریاست جمهوری وجود داشت.

وزیر کشور اضافه کرد: با توجه به هیجانات سیاسی عموم مردم اما در حوزه تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری مشکلی وجود نداشت اما پس از آغاز تبلیغات انتخابات شوراها تعداد تصاویر نامزدها زیاد و اندازه برخی از آنها غیر قانونی است.

رحمانی فضلی تاکید کرد: برای جلوگیری از کاهش شورو نشاط انتخابات تا جایی که تبلیغات برای رقبا ضرر نداشته باشد و عفت عمومی خدشه دار نشود با آن برخورد نمی کنیم.

رحمانی فضلی بابیان اینکه براساس قانون راه اندازی کارناوال انتخاباتی ممنوع است گفت: به هیچ عنوان این کارناوال ها نباید درخیابان ها و میادین و به ویژه کلانشهرها راه بیافتد زیرا موجب ترافیک و مزاحمت برای مردم می شود.

وی گفت: دراین دوره انتخابات در یکی از شهرستان ها این اتفاق افتاد که تذکر دادیم.

رحمانی فضلی گفت: مردم پس از انتخابات و در روز رای گیری نباید به آمار و اطلاعاتی که در فضای مجازی یا حقیقی منتشر می شود توجه کنند بلکه بیانیه های رسمی از صدا و سیما، پخش خواهد شد.

وی افزود: بیش از 95 درصد از نظرسنجی هایی که منتشر می شود ساختگی است.

وزیر کشور تاکید کرد: پنجشنبه این هفته هیچ روزنامه ای نباید له و یا علیه نامزدها یا شایعات و یا گمانه زنی ها مطلبی را منتشرکنند.

وی گفت: پس از تجمیع آرای انتخابات ریاست جمهوری بر اساس قانون وزیر کشور آن را اعلام نهایی خواهد کرد و مانند گذشته تعداد آرا به مرور اعلام نخواهد شد.

وی گفت: پس از اتمام رای گیری آراء صورت جلسه به وزارت کشور و شورای نگهبان ارسال می شود و این صورت جلسه ها پس از تطبیق، نتیجه آن برای اعلام به وزارت کشور ارائه می شود.

او تاکید کرد: هماهنگی لازم در این زمینه با شورای نگهبان انجام شده است.

وزیر کشور گفت: عصر دیروز سه شنبه همه استانداران برای نشست با سخنگوی شورای نگهبان و هماهنگی های لازم به تهران فراخوانده شدند.

وی گفت: رای گیری از ساعت 8 صبح روز جمعه 29 اردیبهشت تا 24 این روز قانونی است و اگر یک دقیقه از ساعت قانونی رد شود رای گیری غیر قانونی است.

رحمانی فضلی گفت: براین اساس رای دهندگان در ساعت نخستین اخذ رای پای صندوق ها حاضر شوند.

وی تاکید کرد: نامزدها نیز به هواداران خود بگویند تابع قانون و هیئت های اجرایی و نظارت باشند.

وزیر کشور گفت: از نامزدها و ستادهای آنها می خواهم که به هواداران خود اطمینان بدهند تابع قانون و هیئت های نظارت و اجرایی باشند.

رحمانی فضلی با بیان اینکه برانگیخته کردن هیجانات سیاسی هیچ مشکلی را حل نمی کند گفت: همه نامزدها فعالیت خود را انجام داده اند و مهرخداوند به هرکس باشد آن را در دل مردم جای می دهد و مردم انتخابشان را با شناختی که دارند و با هدایت الهی انجام می دهند.

وی تاکید کرد: ما باید تسلیم خیر باشیم و در این زمینه مکلف هستیم.

رحمانی فضلی با بیان اینکه انتخابات برای ما طریق و قدرت برای ما وسیله است افزود: نه قدرت و نه انتخابات برای ما هدف نیست بلکه هدف تقویت دین خدا و جمهوری اسلامی ایران و خدمت به مردم است .

وزیر کشور افزود: باید به اراده مردم توجه کنیم و اراده مردم بر هرچه واقع شد همه باید سر تسلیم فرود آوریم تا پس از انتخابات رقابت ها برکنار و رفاقت ها جاری شود.

تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 778560

وب گردی

وب گردی