چرا نباید هرگز علائم بیماری کودک را در گوگل جستجو کرد!

مطالعات جدید نشان می‌دهند، والدینی که از گوگل به عنوان پزشک کمک می‌گیرند، به احتمال بیشتری بر اساس چیزهایی که به صورت آنلاین مطالعه کرده‌اند، دچار عدم اعتماد به تشخیص پزشک می شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از «تابناک باتو» ؛ این یافته‌ها نشان می‌دهند که تفاسیر اینترنت محور علائم بیماری‌ها می‌تواند سرعت دریافت درمان و خدمات پزشکی کودکان را تحت تأثیر قرار دهد.

متخصصان هشدار می‌دهند که شما شاید فکر کنید، وقتی که علائم و نشانه‌های بیماری کودکتان را در گوگل جستجو می‌کنید، در حال انجام کار درستی هستید اما شاید با این کار، درمان کودک خود را به تأخیر بیندازید.

مطالعات جدید نشان می‌دهند، والدینی که از گوگل به عنوان پزشک کمک می‌گیرند، به احتمال بیشتری بر اساس چیزهایی که به صورت آنلاین مطالعه کرده‌اند، دچار عدم اعتماد به تشخیص پزشک بشوند.

بیش از 1300 پدر و مادر برای این پژوهش علمی به خدمت گرفته شدند که تمامی آنها، حداقل یک فرزند زیر 18 سال داشتند.

برای آنها در مورد کودکی که به مدت سه روز خارش و تب داشته بود و حال او هم هر روز بدتر شده بود، صحبت شد و سپس آنها را به چند گروه کاری تقسیم کردند.

چکیده‌هایی از اطلاعات موجود در اینترنت درباره‌ی بیماری احتمالی که علائم بیماری مخلملک (عفونتی مرتبط با گلودرد) را تشریح می‌کردند، به گروه اول داده شد.

اطلاعات اندکی هم در مورد بیماری کاوازاکی که این اطلاعات هم از اینترنت کسب شده بود، به گروه دوم داده شد.

بیماری کاوازاکی، نوعی بیماری است که باعث التهاب و تورم عروق خونی می‌شود و معمولاً هم با تب یا خارش همراه است.

اما در مورد گروه سوم؛ هیچ اطلاعاتی از اینترنت در اختیار این گروه قرار نگرفت و در عوض، از آنها خواسته شد تا علائم را با پزشکی در میان بگذارند که تب مخملکی (مخملک) را برای آن کودک تشخیص داده بود.

همان گونه که 90 درصد از والدین گروه اول پس از خواندن علائم بیماری مخملک به نظر پزشک اعتماد کردند، حدود 81 درصد از والدین نیز در گروه سوم به نظر و تشخیص پزشک اعتماد داشتند.

اما تنها 61 درصد از والدین در گروه دوم (پس از خواندن علائم بیماری کاوازاکی) به تشخیص و نظر پزشک اعتماد کردند.

روث میلانایک (Ruth Milanaik)، سرپرست اصلی این تحقیق و استادیار دانشکده‌ی پزشکی هوفسترا نورثول (Hofstra Northwell) اظهار کرد: «این یافته‌ها نشان می‌دهند که تفاسیر اینترنت محور علائم بیماری‌ها می‌تواند سرعت دریافت درمان و خدمات پزشکی کودکان را تحت تأثیر قرار دهد.»

خانم روث میلانایک افزود: «اینترنت ابزار اطلاعاتی قدرتمندی است اما به دلیل ناتوانی در تعقل و تفکر محدود‌یت دارد. ورود ساده به مجموعه‌ای از علائم بیماری در موتورهای جستجوگر نمی‌تواند به طور قطع بازتاب دهنده‌ی وضعیت بیماری در حال وقوع باشد.»

او همچنین افزود: «این تشخیص‌های کامپیوتری ممکن است که بیماران یا والدین کودکان بیمار را منحرف و آنها را نسبت به تشخیص پزشک مردد کنند و باعث مراجعه به نزد سایر پزشکان و در نهایت تأخیر در شروع درمان شوند. والدینی که همچنان پس از تشخیص نسبت به نظر پزشک مردد هستند، قطعاً به پزشک دیگری هم مراجعه خواهند کرد. اما آنها نباید از بیان نتایج حاصل از اطلاعات دریافت شده از طریق اینترنت با پزشک معالج ابایی داشته باشند.»

این مطالعه که «پیج کردن دکتر گوگل» نام دارد: اثرات اطلاعات پزشکی و سلامت آنلاین روی اعتماد والدین در تشخیص‌های پزشکی پزشکان متخصص اطفال؛ توسط آکادمی طب اطفال آمریکا انجام شده است.

این یافته‌ها در «مرکز کنوانسیون غرب ماسکونی» (Moscone West Convention Centre) در شهر سان فرانسیسکو ارائه خواهد شد.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 778571

وب گردی

وب گردی