تجهیزات مخابراتی و پزشکی در صدر کالاهای قاچاق

مدیرکل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از ارجاع بیش از ۱۴هزار پرونده قاچاق کالا در سطح عرضه به تعزیرات حکومتی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز؛ داریوش بهنود قاسمی در تشریح اقدامات سازمان حمایت در مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه در سراسر کشور اظهار کرد: در راستای فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر برخورد با کالای قاچاق از پیش از مرزها تا محل عرضه آن در بازار و به لحاظ مسئولیت این سازمان مطابق با ماده ۳۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه به صورت ویژه در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و در این راستا کارشناسان این سازمان و بازرسان مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استانها تلاش کردند.

وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته طرح مبارزه با قاچاق کالا در سطح کشور به اجرا گذاشته شد، گفت: در این راستا ۳۲۰ هزار و ۵۳ مورد بازرسی از مراکز خرد و کلان در سطح عرضه صورت گرفت و از این ناحیه بیش از ۱۴ هزار پرونده تخلف، به ارزش بیش از ۲۰۰۰ میلیارد ریال تشکیل و برای رسیدگی به مراجع قضایی ارسال شد.

مدیر کل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت در خصوص رشد قابل توجه اقدامات انجام شده در حوزه مبارزه با قاچاق کالا افزود: تعداد بازرسی‌ها در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۴ با افزایش ۱۴ درصدی روبرو بود و پرونده‌های متشکله هم نسبت به سال ۱۳۹۴ به میزان ۱۳ درصد و ارزش ریالی کالاهای مکشوفه نیز ۹۹۱ درصد بالغ بر ۹ برابر رشد داشته است.

بهنود قاسمی بیشترین بازرسی منجر به کشف کالای قاچاق را با تعداد ۲۷ هزار و ۲۴۷ مورد مربوط به استان خراسان ذکر و بیان کرد: طبق آمارهای واصله، بیشترین تعداد پرونده های متشکله قاچاق طی این مدت توسط استان تهران تشکیل شده است و به لحاظ ارزش نیز بیشترین میزان پرونده های متشکله قاچاق با ۱۹۲۲ میلیارد ریال به استان البرز تعلق دارد.

مدیر کل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت در مورد قاچاق مکشوفه نیز خاطر نشان کرد: در بین گروه‌های کالایی، بالاترین ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه به ترتیب به تجهیزات مخابراتی با ۱۵۰۰ میلیارد ریال، تجهیزات پزشکی ۳۳۵ میلیارد ریال، دخانیات ۱۷۳ میلیارد ریال، مواد خوراکی ۹۲ میلیارد ریال و در نهایت محصولات آرایشی و بهداشتی با ۸۹ میلیارد ریال اختصاص دارد.

به گفته این مقام مسئول، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به عنوان تنها دستگاه نظارتی حاکمیتی در حوزه نظارت بر بازار و نیز از جمله دستگاه‌های کاشف موضوع ماده (۳۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نقشی موثر در مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه دارد.

بهنود قاسمی با بیان اینکه سیاست های مدنظر ما در راستای اجرای طرح قانون مندی و رعایت حقوق مصرف کننده است، بیان کرد: حضور فعال در کنار سایر عناصر دخیل در تنظیم بازار برای رسیدگی به شکایات مردمی، سرعت عمل در چارچوب قانون جهت استیفای حقوق شاکی، اجرای اقدامات اثر بخش و به موقع در حمایت از حقوق مصرف کنندگان و اطلاع رسانی سراسری فعالیت ها و عملکرد سازمان از طریق صدا و سیما، جراید از برنامه‌ها و اقدامات این سازمان و سازمان صنعت ، معدن و تجارت استانها در امر مبارزه با قاچاق کالا در سطح عرضه بوده است.

مدیر کل بازرسی و امور قاچاق سازمان حمایت ضمن اشاره به اثرات سوء قاچاق کالا بر اقتصاد کشور تأکید کرد: طرح مبارزه با کالای قاچاق در سطح عرضه در سال جاری نیز هدفمند، مستمر و به لحاظ اولویت ادامه خواهد داشت.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:

402

کد خبر: 778645

وب گردی

وب گردی