آمریکا آماده مذاکره با کره شمالی است

سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: در صورتی که کره شمالی آزمایش های هسته ای و موشکی خود را متوقف کند، واشنگتن آماده است­ با پیونگ یانگ گفتگو کند.

به گزارش ایسکانیوز؛ نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در نشست خبری در این سازمان گفت: کشورها یا در کنار کره شمالی می ایستند یا در کنار آمریکا و ما کشورهایی را که به کره شمالی کمک یا آنها را تامین کنند به همه معرفی و تحریم می کنیم.

هیلی ادامه داد: ما (آمریکا، ژاپن و کره جنوبی) نشست فوری شورای امنیت را خواستار شدیم که در آن حاضر می شویم ولی اگر واقعا به این فرایند نگاه کنید، ما همواره بعد از هر آزمایش (موشکی) کره شمالی، فقط حرف زده ایم ولی اکنون شاهد آزمایش دور بردترین موشکی هستیم که این کشور آزمایش کرده است. بعد از آن شعار هر زمان هر مکان را می شنویم. قرار نیست دیگر به این کشور مجوز بدهیم تا هر زمانی که دلش می خواهد، به آزمایش ادامه بدهد.

وی گفت: حال دیگر مساله چیزی فراتر از یک مشکل است؛ این تهدیدی جدی برای هر کشوری در روی زمین است و رهبری پارانوئید روی کار هست که فکر می کند دیگران به فکر تغییر رژیم یا ترور وی هستند در حالی که ما هیچکدام از این کارها را نمی خواهیم انجام دهیم. چیزی که می خواهیم شاهدش باشیم، صلح در شبه جزیره کره است. وی باید به این آزمایش ها و به هر برنامه اتمی که دارد پایان بخشد.

نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت آمریکا مایل به گفتگوست ولی زمانی که شاهد توقف کامل فرایند اتمی و آزمایش ها باشیم.

با نگاه به این آزمایش ها، روسیه باید به شدت نگران باشد چرا که این موشک در شصت مایلی مرزهایش سقوط کرده است. ما نیز همواره نگران کره جنوبی و ژاپن هستیم و به حمایت از این کشورها ادامه می دهیم. همه تمرین های نظامی ما با کره جنوبی نیز ادامه می یابد زیرا باور داریم این مساله برای حفاظت از آنان بسیار مهم است. به حمایت از ژاپن نیز ادامه می دهیم زیرا باور داریم این کار نیز بسیار مهم است. همچنین به حمایت از منطقه نیز ادامه می دهیم.

وی گفت: تا زمانی که حمایت همه جامعه جهانی را به دست نیاوریم، این مساله را رها نمی کنیم. شما یا از کره شمالی حمایت می کنید یا از ما؛ چرا که مساله همین است، شما یا با کره شمالی هستید یا نیستید و این بدان معناست که وقتی صحبت از تحریم ها می شود، آیا این کشورها تحریم ها را به اجرا می گذارند؟ ما خواستار اجرای تحریم های فعلی و تشدید این تحریم ها هستیم و آمریکا نمی خواهد شاهد شخصیت های حقوقی کشور سومی باشد که به کره شمالی کمک می کند و آنها را تحریم می کند. زیرا اگر شما از کره شمالی حمایت کنید، در واقع در برابر همه جامعه جهانی قرار دارید و چیزی که می گوییم این است که باید پیامی به کره شمالی بفرستید، همه ما باید این پیام را به کره شمالی بفرستیم.

وی گفت پیام نیز این است که دیگر زمان بازی به سر رسیده است، موضوع جدی است. دیگر از این تهدیدها استقبال نمی شود و همه جامعه جهانی باید در برابر فعالیت های کره شمالی باشد. ما نیز فشارهای خود را بر این کشور افزایش می دهیم و می خواهیم اطمینان حاصل کنیم فشارهای اقتصادی، دیپلماتیک و سیاسی و بین المللی به هر شکلی که لازم باشد وارد شود. ما به صورتی یکپارچه پیامی بسیار قوی به کره شمالی ارسال می کنیم مبنی بر اینکه جامعه جهانی می خواهد از شما حمایت کند ولی مادامی که به برنامه اتمی خود ادامه بدهید، تنها خواهید بود.

وی تصریح کرد ما با چینی ها همکاری خوبی داشته ایم و آنها تلاش کرده اند به ما در ارتباط با کره شمالی کمک کنند ولی در حالی که ما در تلاش برای تقویت تحریم ها بودیم، کشورهای دیگری می خواستند این خلاء را پر کنند و باید بگویم اگر کشوری از کره شمالی حمایت یا این کشور را تامین کند، کاری می کنیم به همه معرفی شوند و این تحریم ها را متوجه آن کشور نیز می کنیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

خبرنگار: شایان دنیادیده/ منتشرکننده: فاطمه سرلک

کد خبر: 778648

وب گردی

وب گردی