برای رفع حالت تهوع چه باید کرد؟

حالت تهوع و استفراغ در اثر موارد مختلفی رخ می‌دهد و می‌تواند باعث کم آبی شدید بدن و ضعف و بیماری و حتی بروز مرگ شود به همین دلیل هنگام بروز این مشکل باید به سرعت راهکارهای درمانی برای کنترل آن را انجام داد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، استفراغ و حالت تهوع می‌تواند به دلیل حمله ویروس آنفولانزا به معده رخ دهد که به آن آنفولانزای معده می‌گویند، این بیماری منشاء ویروسی دارد و فرد باید به سرعت تحت درمان قراربگیرد.


تزریق واکسن آنفولانزا نمی‌تواند باعث محافظت از بدن در برابر این بیماری شود.

به طور کلی استفراغ، حالت تهوع و اسهال به دلیل وجود عواملی چون باکتری، ویروس‌ها(از جمله نورو ویروس)، انگل، مسمومیت غذایی بویژه خوردن غذاهای فاسد، مصرف ادویه و غذاهای تند، نوشیدنی، برخی دارو‌ها، بارداری، پرخوری، استرس یا اضطراب که همگی در بروز این مشکل موثر هستند.

خوشبختانه با انجام مراقبت‌های درمانی این بیماری به سرعت درمان می‌شود.

علائم ابتلا به نورو ویروس عبارتند از:


درد در ناحیه شکم، تهوع، استفراغ، اسهال و تب از مهمترین علائم ابتلا به نورو ویروس است، فرد مبتلا ممکن است احساس بیماری بسیار شدید داشته باشد و در روز چندین بار دچار حالت تهوع و استفراغ شود. از دست دادن آب بدن خطری جدی برای کودکان، افراد مسن، بیمار و دچار ضعف سیستم ایمنی بدن است.

اگر دچار حالت تهوع و استفراغ شده‌اید در کنار اقدامات درمانی می‌توانید از راهکارهای زیر نیز استفاده کنید، اما باید در گام اول علت مشکل را شناسایی نمایید:

- از خوردن و نوشیدن هر نوع ماده غذایی جامد برای چند ساعت پس از استفراغ تا حد امکان خودداری کنید، زیرا می‌تواند باعث تشدید حالت تهوع در شما شود.

- می‌توانید مقدار کمی از آب بنوشید یا کمی یخ به فاصله هر ۱۵ دقیقه برای حدود ۳ الی ۴ ساعت بجوید تا کم‌آبی شما در اثر استفراغ به تدریج برطرف شود.

- در این زمان می‌توانید از نوشیدنی‌هایی مانند آب، نوشیدنی‌های ورزشی، نوشابه، یخ‌های طعم دار و یا آب سیب استفاده کنید. در این زمان نباید آب میوه طبیعی یا شیر بنوشید، زیرا معده در این حالت نمی‌تواند مایعات سنگین را تحمل کند و دوباره با استفراغ مواجه می‌شوید.

- اگر پس از چند ساعت حالت استفراغ و تهوع در شما کاهش پیدا کرد و دچار احساس گرسنگی شدید می‌توانید مقدار کمی غذای شیرین بخورید تا اسید معده کنترل شود. از جمله غذاهای مناسب در این زمان موز، برنج، سیب، نان تست خشک، شیرینی کراکر و نوشابه است.

- تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از استفراغ از خوردن غذاهای تحریک کننده معده مانند کافئین، خوراکی‌های چرب و روغنی، غذاهای تند، شیر و پنیر خودداری کنید.

- هنگامی که معده شما توانست غذاهای شیرین را هضم کند و دیگر دچار استفراغ نشدید می‌توانید رژیم غذایی عادی خود را دوباره داشته باشید.

- معمولاً حدود نیم‌ساعت طول می‌کشد تا داروهای ضد استفراغ در بدن تاثیر بگذارد، در این مدت بهتر است بیمار استراحت کند و از خوردن مواد غذایی خودداری کند.

- داروهای ضد استفراغ بنا بر وضعیت بیمار به صورت خوراکی، وریدی و تزریق سرم خوراکی است.

برای جلوگیری از بروز حالت تهوع و استفراغ ناشی از عوامل میکروبی، باکتریایی و ویروسی موارد زیر را رعایت کنید:


از تماس نزدیک با فرد دچار حالت تهوع و استفراغ تا حد امکان خودداری کنید، هنگامی که در خانه با فرد مبتلا به بیماری زندگی می‌کنید وسایلی چون بشقاب و لیوان او را جدا کنید، علاوه بر تهیه خوراکی‌های سالم برای تقویت و جلوگیری از بروز استفراغ مجدد، وسایل خانه را نیز ضدعفونی کنید، مایعات مناسب بنوشید و از پاک کننده‌ها برای تمیز کردن سرویس بهداشتی و حمام استفاده کنید.

دست‌ها را به صورت مرتب با آب و صابون بشویید و خشک کنید تا میزان سرایت بیماری به حداقل برسد.

با رعایت این راهکار‌ها می‌توانید به سرعت مشکل تهوع و استفراغ را برطرف کنید.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 778704

وب گردی

وب گردی