از رهاکردن بیماران در کنار جاده ها  تا امروز

«یک بیمارستان دولتی دو فرد بیمار را به دلیل نداشتن پول درمان، سوار بر خودرو آمبولانس و آنها را در کنار خیابان رها می‌کند». این اتفاق درست شش سال پیش و در زمان دولت احمدی‌نژاد در همین تهران اتفاق افتاد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از روزنامه شرق ماجرا از این قرار بود که اهالی یک منطقه با اطلاع‌دادن به کلانتری محل از دو بیماری خبر دادند که کنار اتوبان خلیج‌فارس بعد از پل شهید کاظمی و در زمین‌های کشاورزی آن حوالی رها شده‌اند. پیگیری‌ها از افراد حاضر در محل، مشخص کرد که یک دستگاه آمبولانس با سه نفر سرنشین، دو بیمار را با وضعیت کاملا نامناسب در کنار جاده رها و محل را ترک کرده‌اند. این دو بیمار که یکی از آنها دارای شکستگی پا و عفونت و دیگری دارای سوختگی بوده‌، در بیمارستان بستری بودند که به علت نداشتن پول کافی برای ادامه درمان به این مکان منتقل شدند.
این فقط یکی از اتفاقات حیرت‌انگیزی بود که در حوزه سلامت و درمان کشور در دولت گذشته در ایران اتفاق افتاد. شرایط نابسامان بیمارستان‌ها، عدم تحویل جنازه بیمار تا پیش از تسویه‌حساب و فرار بیمارهای نیازمند از بیمارستان به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه‌ها نیز بخشی دیگر از دستاوردهای دولت مهرورز گذشته در این حوزه بود؛ آدم‌هایی که حاضر بودند کلیه خود را بفروشند، اما در صف‌های عریض‌وطویل بیمارستان‌های دولتی قرار نگیرند و در نهایت هم در بیمارستان توجهی جدی به وضعیت بیمارانشان نشود. این تنها شرح بخشی از وضعیتی است که در سال‌های پیش از ٩٢ و آغاز طرح تحول سلامت بر وضعیت سلامت و درمان کشور و بیمارستان‌ها حاکم بود؛ همان بیمارستان‌هایی که تا چندی پیش در گویش‌های غیررسمی به قتلگاه معروف بودند، حالا پناهگاه خانواده‌هایی شده‌اند که توانایی بستری‌شدن در بیمارستان‌های خصوصی را ندارند. موفقیت دولت تدبیر و امید را در عرصه بهداشت و سلامت کشور نمی‌توان نادیده گرفت. در شرایط فعلی جراحی قلب باز در یک بیمارستان خصوصی با همان پزشکی که در بیمارستان دولتی هم حضور دارد حدود ٣٠‌میلیون تومان هزینه دارد، این در حالی است که جراحی در بیمارستان‌های دولتی که حالا وضعشان سروسامان پیدا کرده و به وضعیت آنها رسیدگی شده، حدود پنج ‌میلیون تومان هزینه دارد که آن پنج ‌میلیون نیز از سوی بیمه‌های تکمیلی به خانواده‌ها بازگردانده می‌شود. با آغاز طرح تحول نظام سلامت در مراکز درمانی دولتی شرایط به‌نحو مطلوبی تغییر کرد. کاهش هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در کنار ارتقای کیفیت خدمات ‌درمانی ارائه‌شده در بیمارستان‌های دولتی باعث شد اعتماد سلب‌شده از بیمارستان‌های دولتی جای خود را به رضایتمندی مردم از خدمات ارائه‌شده به‌دلیل کاهش چشمگیر هزینه‌ها بدهد.

منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 778717

وب گردی

وب گردی