"شیوه‌ی مثنوی‌سرایی و داستان‌پردازی خواجوی کرمانی" بررسی می شود

چهاردهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ خواجوی‌کرمانی امروز  چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهر کتاب بهشتی به نقد و بررسی «شیوه‌ی مثنوی‌سرایی و داستان‌پردازی خواجوی کرمانی» اختصاص دارد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از مرکز فرهنگی شهر کتاب، چهاردهمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ خواجوی‌کرمانی امروز چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی «شیوه‌ی مثنوی‌سرایی و داستان‌پردازی خواجوی کرمانی» اختصاص دارد. این برنامه با سخنرانی دکتر علی‌رضا مظفری، در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می شود.

خواجوی کرمانی را باید در شمار دنباله‌روان نظامی دانست که به پیروی از او دست به سرودن مثنوی‌های پنج‌گانه زده است. او در کار مثنوی سرایی شیوه‌های هنری سبک عراقی را در تجربه‌هایی ریخت که نظامی آن‌ها را محلی برای جلوه‌گری ویژگی‌های سبک آذربایجانی کرده بود. ازاین‌رو زبان خواجو در قیاس با زبان نظامی که زبانی پرصلابت و محکم بود زبانی است بسیار نرم و روان. او در داستان‌سرایی به شهادت دو منظومه‌ی «همای و همایون» و «گل و نوروز» شیوه‌ی تازه‌ای را ابداع کرده است. او با تلفیق موتیف‌های داستانی منظومه‌های پیش از خود و توقف مکرر در جریان اتفاقات داستان برای توصیف صحنه‌ها و اشخاص راه جدیدی برای داستان‌سرایی خود پیدا کرده است.

گفتنی است این مراسم در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه سوم برگزار می شود.

دریافت کننده: بخشی پور/ انتشار سلیمی

502500

کد خبر: 778739

وب گردی

وب گردی