"تحول سلامت"، چهره بهداشت و درمان کشور را دگرگون کرد

معاون وزیر بهداشت گفت:طرح تحول نظام سلامت وضعیت بهداشتی و درمانی را در کشور دگرگون کرد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر علی اکبر سیاری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در برخورد با حاشیه‌نشینی و آسیب‌های اجتماعی 3 استراتژی را دنبال کردیم، اضافه کرد: در ایران دو سال است که مبحث آسیب‌های اجتماعی و حاشیه‌نشینی به رسمیت شناخته شده است و وزارت بهداشت و حوزه بهداشت در این راستا خدمات خوبی را ارائه داده است. در کل دنیا یک میلیارد و 200 میلیون نفر حاشیه‌نشین داریم و در ایران این رقم 10 هزار و 300 نفر است.

وی افزود: در لرستان نیز 330 هزار نفر حاشیه‌نشین داریم‌ و برای هر 12 هزار و 500 نفر یک پایگاه سلامت و برای 30 تا 50 هزار نفر یک مرکز خدمات سلامت با وجود کارشناس تغذیه و کارشناس روان ایجاد شده است. هیچ نقطه‌ای در ایران وجود ندارد که دسترسی به خدمات بهداشتی براساس استانداردها نداشته باشد.

سیاری با بیان اینکه وزارت بهداشت متولی فقر و اشتغال نیست، بیان کرد: این وزارتخانه متولی آثار آسیب‌های اجتماعی نظیر اعتیاد، اختلالات روانی، بیماری و ایدز است.

وی با بیان اینکه تورم 44 درصدی و رکود منجر به ایجاد این آسیب‌ها شده است، افزود: یکی از معضلات کشور موضوع سوختگی است که در این راستا با همکاری بخش خصوصی، بیمارستان‌ها و بخش‌هایی به این مساله اختصاص داده شده است و یا در حال ساخت هستند.

وی گفت: همچنین برای تأمین پزشکان متخصص 5000 متخصص را به کل استان‌های کشور اعزام کردیم و نسبت به سال 92 دسترسی به پزشک بهبود یافته است.

سیاری با اشاره به اینکه سلامت پنج محور دارد، افزود: محور اول مردم هستند، دوم همکاری بین بخشی، سوم عدالت در سلامت، چهارم استفاده از تکنولوژی و پنجم خدمات باکیفیت است. هرچند عوامل موثر بر سلامت 25 درصد در حوزه پزشکی و 75 درصد در حوزه اجتماعی است.

وی اضافه کرد: از سال 82 تا 92 کمبود ویتامین D در کشور محرز بود، اما برای اولین بار ویتامین D را با میلیاردها تومان رایگان کردیم به گونه‌ای که برای کودکان 3 تا 5 روزه، سالمندان و میانسالان این ویتامین تجویز شد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه مرگ و میر مادران در سال 84 با توجه به اپیدمی آنفلوآنزا در کشور بسیار زیاد بود، اما خوشبختانه در سال 95 این رقم کاهش محسوسی داشته است، گفت: در زمینه مرگ و میر نوزادان و مادران باردار با کاهش محسوسی نسبت به سال 92 مواجهیم.

وی یادآور شد: همچنین در زمینه بیماری‌های واگیر به استثنای اچ‌آی‌وی مثبت به موفقیت‌های بزرگی دست یافتیم، اما در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی و بیماری‌های غیرواگیر کار برای انجام زیاد است.

معاون وزیر بهداشت گفت: 7 میلیون دانش‌آموز در 62 هزار مدرسه از خدمات دندانپزشکی برخوردار شده‌اند. همچنین به یک میلیون و 700 هزار نفر دانش‌آموز خدمات ترمیمی دندان‌پزشکی ارائه داده شده است.

وی گفت: وزارت بهداشت 15 برنامه و 17 پروژه پشتیبان دارد که برنامه اولش ارائه خدمات به 28 میلیون نفر روستایی و عشایر و شهرهای زیر 20 هزار نفر است.

سیاری گفت: به ازای هر 4000 نفر روستایی یک پزشک وجود دارد، همچنین 2000 خانه بهداشت ساخته شده و درمجموع 20 هزار واحد بهداشتی تأمین و تجهیز شده است. در کنار آنها پزشکان متخصص، ماما و نیروی انسانی موردنیاز نیز تأمین شده است.

وی با بیان اینکه در مدت 35 سال پس از پیروزی انقلاب جمعیت شهرها پنج برابر شده است، افزود: با بزرگ شدن شهرها وضعیت بهداشتی تغییری نکرده بود که با طرح تحول نظام سلامت این دگرگونی ایجاد شد.

سیاری اضافه کرد: سلامت اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه مردم خودشان مشارکت کنند و برنامه داریم 20 میلیون ایرانی را سفیر سلامت کنیم، یک میلیون و 250 هزار سفیر سلامت دانش‌آموزی، 2.5 میلیون سفیر سلامت خانواده و 250 هزار نفر سفیر سلامت دانشجویی را ایجاد کردیم که سفیران سلامت دانشجویی به 400 هزار نفر خواهند رسید.

وی گفت: طرح تحول نظام سلامت وضعیت بهداشتی و درمانی را در کشور دگرگون ساخته به گونه‌ای که همگان بر این مساله اذعان دارند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 778742

وب گردی

وب گردی