24 تا 29 ساله‌ها از پرجمعیت‌ترین گروه‌های سنی کشور هستند

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: 24 تا 29 ساله‌ها یکی از پرجمعیت‌ترین گروه‌های سنی کشور هستند.

به گزارش ایسکانیوز ، دکتر محمد اسماعیل مطلق، بیان داشت: آخرین سرشماری سال 955 نشان می دهد که 79 میلیون و 926 هزار و 270 نفر جمعیت ایرانی داریم که 25 درصد از آنها جوان هستند.

وی افزود: ارتقای سلامت جسمی، روحی، روانی، اجتماعی و معنوی جوانان با توجه به سیاست‌های جمعیت و خانواده ابلاغی رهبر معظم انقلاب، برنامه راهبردی اداره سلامت جوانان وزارت بهداشت است. 32 درصد جمعیت کشور از 79 میلیون نفر هرگز ازدواج نکرده‌اند، 67 درصد ازدواج کرده‌اند.

مطلق درباره اقدامات دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت درباره توانمندسازی جوانان گفت: تشکیل کمیته ملی اجرایی متشکل از 15 عضو هیات علمی دانشگاه و حوزه، تهیه پکیج آموزشی دانستنی‌های ازدواج سالم، تهیه مولتی مدیاهای آموزشی، برگزاری جشنواره ازدواج و سنت و مشارکت جوانان استان‌های یزد ،گیلان، تهران و قزوین در این برنامه تاکنون، بهره‌گیری از اپلیکیشن‌ها و نرم افزارها برای اطلاع رسانی به مردم باتوجه به ضریب نفوذ 45 درصدی اینترنت در جوانان، ارائه مشاوره به جوانان در خصوص ازدواج و رفتارهای پرخطر و داروهای روانگردان، توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در راستای سیاست‌های ابلاغی جمعیت بخشی از برنامه‌های وزارت بهداشت است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس افزود: در مورد رفتارهای پرخطر در جوانان بسته های خدمتی مختلفی تهیه شده که توسط مراقبان سلامت در پایگاه ها و مراکز ارائه می شود.

وی افزود: 4.8 میلیون دانشجو داریم که هم اکنون به ازای هر 10 دانشجو یک سفیر سلامت تربیت شده است و در زمینه سوء مصرف مواد، عوارض داروهای توهم زا، ارتقای مهارت های فردی و تشخیصی برای پیشگیری از اعتیاد، کاهش آسیب های اجتماعی، پیشگیری از سوانح، فعالیت بدنی مناسب و تغذیه سالم فعالیت می‌کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی درباره برنامه های طرح تحول سلامت برای جوانان نیز گفت: بسته خدمات سلامت جوانان، ارزیابی رفتارهای پرخطر، مصرف دخانیات، سوء مصرف مواد، رفتارهای جنسی پرخطر، ارزیابی اختلالات روانپزشکی، ارائه مشاوره‌های رایگان در زمینه‌های روانشناسی، تغذیه و خود مراقبتی، آموزش مهارت‌های چگونگی برخورد با همسر و اعضای خانواده و دوستان، ارزیابی وضعیت قلبی و عروقی و فشار خون و خدمات مناسب پزشکی به جوانان بخشی از این برنامه‌هاست.

وی با اشاره به این که در سال 90 بالغ بر 35 درصد مرگ جوانان بر اثر سوانح بوده است، گفت: این رقم هم اکنون به 24.4 درصد رسیده است که نتیجه تاثیر برنامه ها و کمپین ها و بسیج های آموزشی است.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 778744

وب گردی

وب گردی