بیانیه فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس به مناسبت 27 اردیبهشت روز «ارتباطات و روابط عمومی»

فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس شورای اسلامی به مناسبت 27 اردیبهشت ماه «روز ارتباطات و روابط عمومی» بیانیه ای صادر کرد. متن بیانیه به شرح زیر می باشد:

به گزارش ایسکانیوز 27 اردیبهشت روز «ارتباطات و روابط عمومی» در ایران و «روز جهانی جامعه اطلاعاتی و ارتباطات» در همه جهان است. دبیرکل اتحادیه بین‌المللی ارتباطات (ITU) در پیامی «کلان داده‌ها برای تاثیر کلان» را به عنوان شعار روز جهانی جامعه اطلاعاتی و ارتباطات سال ۲۰۱۷ مطرح کرد.

هولین ژائو در این پیام با اشاره به ۱۷ می ۲۰۱۷ (۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۶) یکصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس ITU و روز جهانی جامعه اطلاعاتی و ارتباطات نوشته است: این شعار بر قدرت کلان داده‌ها در توسعه تمرکز دارد و هدف آن کاوش در این مساله است که چگونه داده‌های ناقص، پیچیده و اغلب بدون ساختار را به اطلاعات کاربردی در زمینه توسعه تبدیل کند.

وی افزوده است: بینش حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها، امکان تصمیم‌گیری‌های منطقی و محکم را در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم کرده و اجرای اهداف ۱۷ گانه توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGS) را آسانتر می‌کند.

ژائو شعار روز جهانی جامعه اطلاعاتی و ارتباطات را بعنوان فرصتی قلمداد کرده است تا به واسطه آن پیدایش کلان داده‌ها، تدوین استانداردهای مرتبط با آن، شناسائی منابع و کاربردهای کلان داده‌ها، الزامات حریم شخصی و امنیت و استفاده از فناوری‌های کلان داده‌ها برای بهبود توسعه مورد توجه قرار گیرد.

دبیرکل ITU تاکید کرده است اقدامات کشورهای عضو اتحادیه می‌تواند در یک مقیاس جهانی به پذیرش کلان داده‌ها سرعت بخشیده و به جذب فرصت‌های جدید برای پرداختن به چالش‌های توسعه کمک ‌کند.

ولی ما در ایران این روز را، از سال 1386 با تصویب شورای فرهنگ عمومی روز «ارتباطات و روابط عمومی» نامیده ایم؟ چرا این روز در ایران و جهان با دو نام نامیده می شود، موضوعی است که باید در فرصت مناسب به آن بپردازیم و تصمیم منطقی در تثبیت یا تغییر آن اتخاذ کنیم.

حقیقت این است که این روز سالروز تاسیس اتحادیه جهانی مخابرات است و در جهان اکنون «روز جهانی جامعه اطلاعاتی و ارتباطات» نام دارد و مثل گذشته ها اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) هر سال برای این روز شعاری تعیین می کند تا جهان در توسعه امکانات ارتباطی و به کار گیری تکنولوژی های نوین ارتباطی تحقق آن شعار را هدف قرار دهد.

امسال هم برای روز جهانی جامعه اطلاعاتی و ارتباطات یعنی 27 اردیبهشت معادل 17ماه می، شعار: «کلان داده ها برای تاثیر کلان» را برگزیده است. اما، در ایران این روز را مثل بقیه جهان نمی شناسند. در ایران این روز را روز «ارتباطات و روابط عمومی» نام گذاری کرده اند و در ده سال گذشته آرام و بی سروصدا «ارتباطات» آن را در محاق بردند و فقط به «روابط عمومی» پرداختند و روابط عمومی را هم نگاه بخشی کردند و اندیشه های آقای «لی» پدر روابط عمومی جهان و ادوارد برنیز پدر روابط عمومی نوین وجیمز گرونیک نظریه پراز شهیر و دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران و ... را به کناری نهادند و در نشست های رسمی 27 اردیبهشت به نام روابط عمومی با ترویج اندیشه های مکارتی! البته بدون نام بردن از او بر مرکب بازاریابی با طعم تبلیغات و سوار بر مرکب «آوازه گری» و «جنگ روانی» آنهم نه از زبان حرفه ای های بازاریابی و تبلیغات به آن پرداختند و آنقدر بر طبل آوازه گری در این راستا کوفتند و می کوبند که به دکتر نطقی هم رحم نکردند و او را هم ابزار نام و نان کردند و بدون آن که به اندیشه او و دغدغه های او احترام بگذارند و بدون آن که به خانواده و همراهان و نزدیکانش اعتنایی کنند، با نام او یکدیگر را تایید کردند.

فراکسیون روابط عمومی و رسانه مجلس شورای اسلامی که تنها چند ماهی است از اعلام موجودیتش گذشته است ضمن اعلام آمادگی برای بررسی کارشناسی موارد ذکر شده، به فعالین حرفه ای روابط عمومی در بخش های اجرایی، علمی و پژوهشی این روز را تبریک عرض نموده و گرامی می دارد یاد و نام و تلاش های ارزشمند تمام کسانی که به هر نحو در مسیر هویت یابی و اعتبار بخشی و دانش و بینش روابط عمومی در کشورمان صادقانه تلاش کردند، بویژه از زنده یادان دکتر حمید نطقی، دکتر حسین عماد افشار، دکتر کاظم معتمد نژاد، دکتر مجید تهرانیان، محمد ملازم، دکتر مجتبی جبل عاملی، محمد رضا تحریری، سیروس پارسا، رسول امان اللهی و ابراهیم دربانیان ... و برای خانواده بزرگ روابط عمومی کشور و نهادهای مدنی و علمی روابط عمومی آرزوی موفقیت دارد .

بررسی های اولیه فراکسیون نشان می دهد که روابط عمومی ایران در حالی 64 سالگی خود را سپری می کند که همچنان از 4 چالش و مشکل اساسی رنج می برد. چالش ساختاری، چالش آموزشی، چالش نیروی انسانی متخصص و حرفه ای و مهمتر از ان چالش فرهنگی و این آخری قابل تامل تر است چرا که فرهنگ و فلسفه روابط عمومی در کشورمان در بین مدیران سطوح مختلف در بخش دولتی و خصوصی ناشناخته است. یکی از مهمترین عوامل و شرایط اقتدار روابط عمومی حرفه ای، شناخت مدیران است. «ای.وی لی» پدر روابط عمومی جهان در 110 سال قبل روابط عمومی را با این تفکر پایه گذاری کرد که سیاست پرده پوشی و سکوت از بین رفته و برای ارتباط با مردم ، عامه ها و مخاطبان ،پرده ها کنار زده و سکوت شکسته شود و سازمان ها و شرکت ها دفاتر حساب و پرونده عملکرد خود را به روی مردم باز کنند، تبلیغات و بازار یابی بر بستر اعتماد ساز روابط عمومی جریان پیدا کنند و 45 سال بعد از ظهور روابط عمومی، ادوارد برنیز نظریه پرداز آکادمیک به عناصر هنر و فن در روابط عمومی عنصر فلسفه اجتماعی مدیریت را افزود و به مسئولیت اجتماعی سازمان ها و ایفای آن در بستر روابط عمومی تاکید کرد.

4 دهه بعد از تولد روابط عمومی در جهان، به همت دکتر حمید نطقی پدر دلسوز و باورمند روابط عمومی و همفکرانش زنده یادان: مسعود برزین ،ابوالقاسم حالت و ابوالفضل مرعشی با همان اهداف روابط عمومی را در ایران بنیان گذاشتند و برای دستیابی به چشم انداز روشنی در این راستا، عطای موقعیت و درآمد خوب در شرکت نفت را به لقایش بخشیدند و با زنده یاد دکتر کاظم معتمد نژاد که دغدغه روزنامه نگاری و اطلاع رسانی سالم آرامش نمی گذاشت، به تاسیس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی «روابط عمومی و روزنامه نگاری» همت گماشتند و تا آخرین روز و ساعت حیاتشان پروانه وار به گرد این شمع چرخیدند و چرخیدند و با افتخار جان به جان آفرین تسلیم کردند.

در آموزه های این عزیزان تفکر ارتباط سالم و صادقانه با مردم، روش ها و تکنیک ها موج می زند، اما مشکلات ذکر شده بالا، موجب شده است که سایه سنگین بسته نگهداشتن اطلاعات و ضخیم شدن پرده های سازمان ها و تبلیغ یک سویه با هدف حفظ و توسعه منافع سازمان و شرکت در بسیاری از سازمان ها با نام «روابط عمومی» بر دوش رنجور حرفه ای های روابط عمومی و شاگردان و ارادتمندان آن عزیزان که بسیاری از انها از استادان و نظریه پردازان دلسوز و پر توان امروز هستند، سنگینی کند و تلاش هایشان به ثمر مطلوب نرسد .

در پایان فراکسیون روابط عمومی و رسانه با تبریک مجدد این روز و با توصیه به روابط عمومی ها برای بهره گیری از فناوری های نوین ارتباطی و ظرفیت های موجود در آنها برای اطلاع یابی، پردازش و اطلاع رسانی و تعامل با مخاطب و پاسخگویی سریع و کامل و رسیدن به سیستم ارتباط دوسویه تفاهم ساز در جهت رفع موانع کارآمدی روابط عمومی و چاره جویی برای چالش های ذکر شده اعلام آمادگی می نماید.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 778818

وب گردی

وب گردی