جشنواره کتابهای صوتی، لطمه ای به ناشران وارد نمی کند

دبیر چهارمین جشنواره تولید کتابهای صوتی گفت: نهاد و متولی این جشنواره، ناشران نیستند؛ بلکه متولی آن کتابخانه های عمومی هستند و کتابخانه عمومی طبق قانون می توانند اقدام به تکثیر منابع خود کنند .

حسن آذری دبیر چهارمین جشنواره تولید کتابهای صوتی در گفت وگو با ایسکانیوز بیان کرد: نهاد و متولی این جشنواره ناشران نیستند؛ بلکه متولی آن کتابخانه های عمومی هستند و کتابخانه عمومی طبق قانون می توانند اقدام به تکثیر منابع خود کنند و توزیع این منابع به نوعی تکثیر آن تلقی می شود؛ در حالی که ما این کتابهای صوتی را در اختیار همه قرار نمی دهیم و در اختیار اعضای خاص خودمان (نابینایان) قرار می دهیم و نکته بعدی، اینکه اگر کتابی صوتی شود مخاطبین آن نیز افزایش پیدا می کنند.البته ناشران کاملا در این باره حق دارند زیرا ممکن است نهادها و افرادی بی ربط به صورت غیرقانونی اقدام به صوتی کردن برخی از کتابها کنند که این مساله به ناشرین لطمه می زنند. البته کسانی که به فکر فعالیت فرهنگی هستند ولی کار فرهنگی نمی کنند نیر ممکن است اقدام به صوتی کردن برخی از کتابها کرده و آنها را در کانالها و شبکه های مجازی منتشر کنند.

وی افزود: بعد از جشنواره، فایلهایی که کیفیت خوبی داشته باشند را حتما با رایزنی با ناشر اثر برای تکثیر آن کسب اجازه می کنیم. زیرا در ابتدای امر نمی دانیم که کدام کتاب و با چه کیفیتی فایلش قرار است به دست ما برسد که با ناشری صحبت کنیم و اجازه تکثیر کتاب صوتی را از او بگیریم ولی هیچ کتابی از آن ناشر که قابلیت تکثیر داشته باشد به دست ما نرسد؛ لذا اول باید فایلها به دستمان برسد که ببینیم متعلق به کدام ناشر است و طبق قانون کتابهایی که 15 سال از چاپش می گذرد می توان بدون اجازه ناشر آن را توزیع کرد. براساس قانون حمایت از مولفین ماده 8 کتابخانه های عمومی می توانند برای اعضای خاص خود اقدام به تکثیر منابع کنند. همچنین در جشنواره کتاب های صوتی، فایل پی دی اف کتاب در سایت بارگذاری نمی شود و مخاطب باید به گونه ای کتاب را تهیه کند و باید به اصل کتاب دسترسی پیدا کنند که این امر به نفع ناشران است.

آذری ابراز کرد: با توجه به اینکه پوستر جشنواره فراخوان نهایی آثار 26 دی ماه 96 اعلام شده و به دلیل انجام کارهای پشتیبانی سایت هنوز شروع این جشنواره تاریخش مشخص نشده است. داوران این دوره هنوز مشخص نیستند ولی داوران دوره قبل آقایان احسان کرمی، میکائیل شهرستانی، هوشنگ مرادی کرمانی، و مصطفی رحماندوست بودند.

وی افزود: شیوه شرکت در این جشنواره به این صورت است که هر شخصی که تمایل به شرکت در این جشنواره را دارد می تواند به سایت ما ketabkhanemajazy.ir مراجعه کند و با انتخاب 700 عنوان کتاب مناسب کودکان و نوجوانان که در این سایت معرفی شده تا هر تعدادی از این کتابها را انتخاب کرده و در خانه، استودیو یا هر محیطی که مناسب باشد؛ بازخوانی کرده و فایل صوتی اثر را به جشنواره ارسال کنند.

آذری ابراز کرد: فایلهای ارسال شده که قابلیت های لازم را داشته باشد تدوین شده و در نهایت در اختیار کتابخانه ویژه نابینایان قرارمی گیرد. البته، بخشی از این جشنواره رقابتی است و برای اینکه انگیزه ای در میان شرکت کنندگان ایجاد شود این برنامه را در قالب مسابقه نیز برگزار می کنیم و در نهایت به چند فایل برتر جوایزی اهدا خواهد شد. بعد از جشنواره فایلهای مناسب در اختیار کتابخانه های ویژه نابینایان و همچنین با رایزنی با انجمن نابینایان قرار است در اختیار آنان نیز قرار بگیرد.

دبیر چهارمین جشنواره تولید کتابهای صوتی درباره عناوین کتابهای این جشنواره گفت: عناوین کتابهایی که در سایت ارایه می شوند از میان کتابهای مناسب برای کودکان، نوجوان و به خصوص نابینایان انتخاب شده است.

دبیر چهارمین جشنواره تولید کتابهای صوتی تصریح کرد: برندگان این جشنواره در مراسم اختتامیه اعلام می شوند زیرا مراسم اختتامیه برای تقدیر از همه شرکت کنندگان برگزار می شود زیرا بسیاری از شرکت کنندگان در بخش رقابتی شرکت نمی کنند و با نیت خیرخواهانه در این برنامه حاضر میشوند و با تقدیر از تمامی شرکت کنندگان و اهدا ء جوایز مراسم اختتامیه برگزار می شود.

دبیر چهارمین دوره کتابهای صوتی ویژه نابینایان خاطرنشان کرد: در مورد اطلاع رسانی این جشنواره در بین ناشران هنوز زمانی برای این کار پیدا نکرده ام، البته انتشارات جیحون در دوره قبلی جشنواره شرکت کرده و کتابهایش حایز امتیاز شد و برای تبلیغات تا الان دست تنها بوده ام و از این به بعد برای این کار اقدام می کنم.

خبرنگار: بخشی پور/ انتشار سلیمی

502500

کد خبر: 778827

وب گردی

وب گردی