آشنا شدن  متخصصان ایرانی با شیوه های جدید نابودی سلول های سرطانی

اولین همایش تازه های ایمونوانکولوژی با طرح مباحثی پیرامون این شیوه درمانی جدید در نابودی سلول های سرطانی به کمک سیستم ایمنی در تهران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از مهر، دبیر علمی اولین همایش تازه های ایمونوانکولوژی، گفت: درمان جامع غیرجراحی انواع سرطان های توپر (Solid Tumors) در حیطه تخصصی رشته رادیوتراپی انکولوژی است که با اجرای درمان هایی شامل شیمی درمانی، رادیوتراپی، درمان های هدفمند (Target Therapy) و هورمون درمانی اجرا می شود.

دکتر حمید سعیدی ساعدی با بیان اینکه اخیرا در کنار شیوه های رایج درمان سرطان، روش درمانی جدیدتری با نام ایمونوانکولوژی جای خود را باز کرده است، توضیح داد: اساس و پایه درمان در این روش جدید، از بین بردن سلولهای سرطانی با کمک سیستم ایمنی است.

وی گفت: در واقع، ایمونوانکولوژی یک روش درمان هدفمند است که با افزایش قدرت سیستم ایمنی فرد به مقابله با تومورهای سرطانی می رود.

سعیدی ساعدی افزود: در بالین به موارد فراوانی برمی خوریم که روش های درمانی به بن بست درمانی می رسد و داروهای بعدی نه تنها کمکی به بیمار نمی کند بلکه عوارضی در بدن وی به وجود می آورد و یا شرایط و موقعیت مریض به گونه ای است که امکان جراحی، رادیوتراپی و دیگر روش ها برای وی وجود ندارد که استفاده از ایمونوتراپی، یک پنجره جدید و روش نوین در درمان این دسته از بیماران به شمار می آید.

این متخصص رادیوتراپی و انکولوژی درعین حال به برخی مشکلات و محدودیت های ایمونوانکولوژی اشاره کرد و گفت: اولین مشکل این است که این روش در درمان همه سرطانها جایگاه ندارد و اکنون در مورد برخی سرطان های محدود و آن هم در شرایط عود و پیشرفت بیماری، مطالعه و اجرا شده است.

به گفته وی، تاکنون بیشترین مطالعات و درمان های بالینی به روش ایمونوانکولوژی در مورد ملانوم (نوعی تومور پوستی)، تومورهای مجاری ادراری مثل پروستات و مثانه، سرطان های ریه انجام شده و نتایج درمانی خوبی داشته است و تحقیقات بالینی درمورد سرطان پستان و تخمدان نیز در دست انجام است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: دومین مشکل اینکه، در همان افراد مبتلا به یک بیماری خاص هم، بازخوردهای درمانی یکسانی گرفته نشده و این نشان می دهد که هنوز تمام جوانب این علم، شناخته نشده است.

سعیدی ساعدی، سومین مشکل این روش درمانی جدید را گرانی و در دسترس نبودن داروهای آن عنوان کرد و افزود: البته مطمئنیم در سالهای آینده، با تولید انبوه این داروها قیمت آنها کاهش می یابد و در دسترس خواهند بود.

وی یادآور شد: داروهای ایمونوانکولوژی جدید هستند، هزینه بالایی دارند و برای تمام بیماران، قابل استفاده نیستند و نتایج درمانی آنها باید در مطالعات بالینی وسیع، تاییده بگیرند.

سعیدی ساعدی که سخنرانی خود را در این همایش با عنوان «داروهای دارای تاییده FDA ایمنوتراپی» ارائه کرد، در این زمینه نیز توضیح داد: «اف دی ای» - FDA -فهرستی از داروهایی هستند که مراحل تحقیقاتی را گذرانده و تایید شده اند ولی چون در دسترس عموم نیستند و هزینه بالایی دارند، آنها را استفاده نمی کنیم ولی برای آشنایی پزشکان متخصص، این فهرست را به آنها معرفی می کنیم.

وی یادآور شد: خوشبختانه از میان داروهای موجود در این فهرست طولانی، داروی «ریتوکسی مپ» طی یکی دو سال اخیر در ایران هم ساخته شده و با قیمت خوبی عرضه می شود که ما هم برای بیماران استفاده می کنیم و امیدواریم در سالهای آینده، بقیه داروها را هم در داخل کشور تولید کنیم.

اولین همایش ایمونوانکولوژی به همت انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران تدارک یافته و اصلی ترین هدف آن آشنایی انکولوژیست ها با این روش جدید درمانی است.

منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 779038

وب گردی

وب گردی