رباتی که یک دستی هواپیما را فرود آورد/تصاویر

یک ربات متعلق به سازمان تحقیقات پیشرفته ارتش آمریکا(دارپا) موفق شد با استفاده از یک دست عملیات فرود هواپیمای بوئینگ 737 را در شبیه‌ساز پرواز با موفقیت انجام دهد.

به گزارش ایسکانیوز، "آرورا"(Aurora) بخش تحقیقات پروازی سازمان دارپا موفق شد با استفاده از ربات عملیات فرود هواپیمای بوئینگ 737 را در شبیه‌ساز با موفقیت انجام دهد. این ربات می‌تواند در هواپیماهای فعلی نیز به راحتی نصب شده و مورد استفاده قرار بگیرد.

این سامانه که "آلیاس" (ALIAS) نام دارد می‌تواند بسیار کارآمد و موثر باشد. با پیشرفته‌تر شدن صنایع هوایی و فناوری‌های مورد استفاده در آن کار برای خلبانان بیشتر از گذشته سخت می‌شود و انجام تمرین فراوان از ملزومات کار در این حرفه خواهد بود.

این سیستم‌ها می‌توانند به عنوان کمک خلبان در کنار خلبان اصلی قرار بگیرند تا از پیچیدگی‌ها بکاهند و کار را ساده‌تر کنند.

سامانه آلیاس یک رابط کاربری نصب ضده بر روی تبلت دارد که با استفاده از پردازش گفتار و یادگیری ماشین می‌تواند با کاربر ارتباط داشته باشد. همچنین امکان غیرفعال کردن آن بوسیله خلبان در شرایط خاص وجود دارد.

این سامانه می‌تواند کارهای معمول را به دست بگیرد و تصمیمات مهم‌تر را برای خلبان باقی بگذارد تا تمرکز وی افزایش یابد.

تست این سامانه در شبیه‌ساز هواپیمای بوئینگ 737 در ماساچوست آمریکا انجام شده است. در این شبیه‌سازی هدایت هواپیما از ارتفاع سه هزار پایی تا زمان فرود در اختیار ربات آلیاس بوده است.

جان ویسلر معاون اول سازمان آرورا گفت: سامانه آلیاس توانسته قابلیت‌های خود را در این تست اثبات کند.

وی افزود: این سامانه می‌تواند حجم کار خلبانان را تا حد زیادی کاهش دهد و گامی به سوی خودکار کردن بسیاری از وظایف خلبانان باشد.

200/202

منبع: ایسنا

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 779372

وب گردی

وب گردی