قاسمی: ایرانی‌ها یاد گرفته‌اند برای ایجاد هر تحولی باید از صندوق‌های رای استفاده کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه ، با اشاره به حضور باشکوه ایرانیان خارج از کشور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت : علیرغم این که در بسیاری از کشورها روز جمعه روز کاری بود ولی ایرانیان خارج از کشور ، تلاش کردند که در انتخابات شرکت کنند.

به گزارش ایسکانیوز، بهرام قاسمی در تحلیل حضور باشکوه ایرانیان خارج از کشور در انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد : این حضور نشانگر آن است که ایرانیان و هم‌وطنان خارج از کشور، بسان تمامی اکثریت مردم داخل کشور و با نگاهی عمیق به تحولات سازنده داخلی و همچنین آن چه در روند دیپلماسی و روابط بین المللی ایران اتفاق افتاد و به عبارت دیگر با سنجش تحولات پیرامونی ایران و نگاه ملی و ایرانیت خود در یک حرکت رو به رشد و تکاملی و با توجه به آن چه آنان می‌توانند از نزدیک آثار آن را در شرایط زندگی روزمره خود در سایر کشورهای جهان لمس و احساس نمایند و بی شک این نگاه مثبت تر از برخی گشایش های بسیار در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در سالیان اخیر ناشی می شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: تحولات صورت گرفته این باور را در آنان تقویت کرد که می‌توانند در بسیاری از خیابان‌های کشورهای اروپایی و دیگر کشورها با افتخاری وافر در مقابل سفارت خانه ها و کنسولگری های کشورشان ساعت ها، راسخ ، صبور و استوار در کنار هم صف کشیده و در انتخابات شرکت کنند.

وی با بیان اینکه در اکثر کشورهایی که ایرانیان بیشتری در آن ساکن هستند، جمعه روز کاری بود، تصریح کرد : ولی ایرانیان تلاش کردند که در انتخابات شرکت کنند و با تشکیل صف‌های گسترده، حضور و وجود خود را به عنوان مردمانی از یک کشور دارای تمدن کهن و فرهنگی غنی که در آن یک سیستم دموکراسی دینی مبتنی بر آرا و انتخابات وجود دارد و با سایر کشورهای بسته و غیر دموکراتیک منطقه متفاوت است را به رخ جهانیان کشیدند.

قاسمی گفت: آن‌ها با این حضور عظیم و فشرده خود نشان دادند که علی رغم اینکه ایران در منطقه‌ای قرار دارد که گروه‌های تروریستی ، تکفیری و افراط گرا در منطقه با حمایت دیگران فعالیت‌ ، تخریب و کشتار می‌کنند ولی مردم ایران مردمی صلح طلب، آزاده و فهیم هستند، کشورشان را دوست دارند و می‌خواهند در ساختن آینده کشورشان هر چه بیشتر سهیم باشند. انان آمدند تا پاسخ دشمنان ایران را در پای صندوق های رای بدهند که به شایستگی تمام و با درک شرایط این رسالت خود را به انجام رسانند .

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: ایرانیان خارج از کشور در حال حاضر احساس می‌کنند جایگاه ایرانیان و نگاه جهانیان به ایران و ایرانیان نگاه مثبت‌تری است اما هنوز تا شناساندن استعداد خود و ایران باید تلاشی دیگر کنند و بر همین اساس در صف‌های طولانی انتخابات حضور پیدا می‌کنند و علی رغم ساعت‌ها معطلی تلاش می‌کنند که این نگاه را به آنانی که هنوز درک درستی از کشورشان ندارند بدهند که ایران جای دیگری است و ایرانی در همه جا همیشه ایرانی و مصمم است که در دفاع از کیان وطن و استقلال کشورش نیز نقش و حضوری جدی داشته‌ باشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ، با بیان اینکه این حضور باشکوه شعور و هوش و تکامل ایرانیان را نشان می ‌دهد ، گفت: در واقع این موضوع بیانگر این نیز هست که ایرانی ها یاد گرفته اند که برای ایجاد هر تحول، توسعه‌ و آبادانی ایران می‌توان و باید از صندوق‌های رای و روش‌های مسالمت آمیز استفاده کرد و آن‌ها به این درجه از اعتماد و اطمینان رسیده اند که رایشان قابل توجه و قابل اعتنا است و این خود گامی بلند در وحدت نگاه ایرانی در داخل و خارج کشور است.

قاسمی با بیان اینکه ایرانیان با این حضور نشان دادند که به توسعه، اعتدال،‌ امنیت و ثبات در منطقه علاقه مند هستند گفت: این در حالی است که منطقه ما دچار التهاب است و کشورهایی در این منطقه قرار دارند که سیستم‌ آن‌ها استبدادی است و دموکراسی در آن‌ها وجود ندارد. ولی متاسفانه برخی از قدرت‌ها هنوز نمی‌خواهند واقعیت ها را بپذیرند و از رفتارهای استبدادی برخی دولت های منطقه که مروج تروریسم و افراطی گری در منطقه هستند حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ایرانیان با حضور خود در انتخابات عرق و غیرت ایرانی را نشان دادند و باید به این رفتار نیز در نگاه و عمل در جهت تحکیم هر چه بیشتر دوستی ، مودت و یک پارچگی ملت ایران پاسخی مناسب داد، افزود: ایرانیان خارج از کشور علی رغم برخی تبلیغات منفی که توسط برخی گروه‌هایی که هیچگونه حیاتی ندارند با سری برافراشته در انتخابات شرکت کردند. تک گروه‌های افراطی خشن و درمانده از جذب هوادار که جایگاهی در نزد ایرانیان خارج از کشور ندارند سعی کردند که در اراده ایرانیان برای شرکت در انتخابات خدشه وارد کنند و از حضور دیگر ایرانیان در انتخابات ممانعت به عمل آورند . این در حالی است که ایرانیان اصولا با این نوع گروه‌ها و تفکرات افراط‌گرایانه و خشن بیگانه‌اند و به‌ آن‌ها اهمیت نمی‌دهند .

قاسمی گفت: آن چه مسلم است ایرانیان حضور پر شوکت و مصممی در انتخابات داشتند و در این برهه تاریخی از تحولات جهانی و منطقه‌ای آن کردند ، که باید.

وی تصریح کرد: هیچ مورد امنیتی خاصی در برابر حوزه‌های انتخاباتی در خارج از کشور نداشتیم.

این دیپلمات ارشد کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: باید این حضور شگفتی ساز همه عزیزان هموطن خارج کشور را ارج نهاد و این ذکاوت ، تیز بینی و علاقه مندی و همبستگی ایرانی-ملی آنان را به تمامی جامعه ایرانی خارج از کشور تبریک گفت.

302/302

کد خبر: 779423

وب گردی

وب گردی