امکان بازگشت بیمار مرگ مغزی به زندگی تقریبا صفر درصد است

یک پزشک متخصص داخلی در روز ملی اهدای عضو اهدای زندگی به تشریح بیماری فلج مغزی و عوامل وقوع آن و مراحل اهدای عضو پرداخت.

مهرداد صابر پزشک متخصص داخلی در گفتگو با ایسکانیوز در روز ملی اهدای عضو اهدای زندگی در تعریف این بیماری گفت: به زبان ساده زمانی مرگ مغزی برای فردی رخ می دهد که خون رسانی به مغز او متوقف شده و به دنبال آن اکسیژن رسانی نیز انجام نخواهد شد در این صورت مغز دچار تخریب های غیر قابل بازگشت خواهد شد و به دنبال آن باقی اعضای بدن نیز به مرور زمان از کار می افتند.

وی ادامه داد: بیشترین مرگ مغزی در اثر تصادفات و سقوط از ارتفاع به وقوع می پیوندد که در اثر آن به سر فرد ضربه شدیدی وارد شده و دچار آسیب جدی در ناحیه جمجمه و مغزی خواهد شد از سایر موارد مرگ مغزی می توان به سکته مغزی، وجود تومور مغزی و خونریزی های داخلی مغز اشاره کرد.

این پزشک متخصص داخلی افزود: در حالت مرگ مغزی تمام قسمت‌های مغز از جمله ساقه مغز از بین رفته است و اکسیژن لازم از طریق دستگاه مصنوعی برای ضربان قلب فراهم می شود و در این صورت امکان نفس کشیدن بدون دستگاه تنفس مصنوعی وجود ندارد.

وی اضافه کرد: ممکن است فردی که دچار ضایعه مغزی شده است از حالت کما خارج شود اما آگاهی و هوشیاری خود را بازنیابد که به این حالت زندگی نباتی گفته می شود و طی آن فرد بدون استفاده از دستگاه های تنفسی نیز نفس می کشد.

صابر تاکید کرد: امکان بازگشت بیمار مرگ مغزی به زندگی ،حدود صفر درصد است اما امکان بازگشت وی از حالت کما وجود دارد که در برخی موارد با مرگ مغزی اشتباه گرفته می شود.

وی افزود: پس اینکه فرد دچار مرگ مغزی می شود باید توسط متخصصان مربوطه معاینه شود تا مرگ مغزی وی تایید یا رد شود و رضایت نهایی خانواده فرد برای اهدای عضو از آنها اخذ می شود سپس بیمار به اطاق عمل انتقال داده شده و اعضای بدن مورد نظر وی خارج می شود و پس ازپایان عمل ، محل عمل توسط یکی از جراحان به خوبی ترمیم می شود و به سرد خانه تحویل داده می شود.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 779585

وب گردی

وب گردی