آمریکا و چین به توافق در موضوع کره شمالی نزدیک‌تر می‌شوند

بیانیه‌های اخیر از سوی دیپلمات‌های ارشد آمریکایی و چینی حاکی از آن است که این دو کشور به تعریف پروتکل‌های دیپلماتیک در رابطه با کره شمالی نزدیک‌ شده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا و یانگ جیه‌چی، مشاور دولت چین در امور خارجه در جریان تماس تلفنی تاکید کردند که این دو کشور باید همکاری بیشتری با یکدیگر داشته باشند تا از مذاکرات دیپلماتیک برای مقابله با تهدید اتمی و موشکی پیونگ یانگ و همچنین دیگر مسائل بین‌المللی استفاده کنند.

در این مکالمه یانگ جیئه‌چی گفت: پکن و واشنگتن باید رایزنی‌ها و هماهنگی‌های خود در مسائل مهم بین‌المللی و منطقه‌ای را افزایش داده و تعهدات خود به یک مذاکره موفق در زمینه سیاست خارجه را تقویت کنند.

موضوعی که در جریان این تماس تلفنی با آن موافقت نشد این بود که اگر کره شمالی از توقف آزمایش تسلیحات اتمی و موشکی خود امتناع کند آیا باید از زور استفاده شود یا خیر.

چین همواره به صورت علنی حمایت خود از یک راه‌حل دیپلماتیک را اعلام کرده در حالی که آمریکا تاکید دارد که درگیری "فجیع" خواهد بود اما احتمال یک واکنش مسلحانه بسیار زیاد است.

در همین حال کیم این ریونگ، معاون نماینده کره شمالی در سازمان ملل تاکید کرد که برای آغاز مذاکرات باید رویکرد خصمانه نسبت به پیونگ یانگ که ریشه تمامی مشکلات است، پایان یابد.

وی افزود: همانطور که همگان می‌دانند آمریکایی‌ها ژست مذاکره را به خود می‌گیرند اما آن چیزی که مهم است عمل است نه حرف.

تماس تلفنی یانگ جیئه‌چی و تیلرسون در حالی صورت گرفت که نیروی هوایی چین روز چهارشنبه یک هواپیمای شناسایی آمریکایی را که مشغول عملیات در حریم هوایی بین‌المللی بر فراز دریای چین شرقی بود، رهگیری کرد.

مقامات نیروی هوایی آمریکا مدعی شدند که خلبانان چینی به صورت غیرحرفه‌ای عمل کرده اما پکن تمامی این ادعاها را رد کرد.

منبع: ایسنا

303/300

کد خبر: 779680

وب گردی

وب گردی