مراسم بزرگداشت تورسون زاده در تهران برگزار می شود

سفارت تاجیکستان در تهران با همکاری کشورهای عضو اکو بزرگداشت تورسون زاده را برگزار می کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسسه فرهنگی اکو، سفارت جمهوری تاجیکستان در تهران، با همکاری کشورهای عضو اکو، بزرگداشت استاد میرزا تورسون زاده، از مفاخر کشور تاجیکستان را در تالار دیپلماتیک اکو برگزار می کند.
بنابراین گزارش، میرزا تورسون‌زاده 2 می سال 1911 در روستای قره تاغ وادی حصار تاجیکستان به دنیا آمد. او از شاعران و سیاست‌مداران برجسته کشور تاجیکستان بود.
وی در تاجیکستان به عنوان قهرمان ملی شناخته می‌شود و چهره او بر روی اسکناس‌ها نگاشته شده‌است. تورسون‌زاده برجسته‌ترین و با نفوذترین شاعر تاجیک در اتحاد جماهیر شوروی به‌شمار می‌آمد و همین دلیل شهرِ تورسون‌زاده به افتخار او نامگذاری شده‌است.
وی به مدت ۳۱ سال ریاست اتحادیه نویسندگان تاجیکستان را بر عهده داشت.
تورسون زاده بارها برنده جوایز بزرگ ادبی شد، از جمله می توان به جایزه دولتی استالین در ۱۹۴۸میلادی؛ جایزه ادبی لنین در ۱۹۶۰میلادی؛ جایزه دولتی رودکی تاجیکستان در ۱۹۶۳میلادی؛ جایزه بین‌المللی جواهر لعل نهرو در ۱۹۶۸میلادی اشاره کرد.
این شاعر برجسته تاجیکی همچنین مدتی به کار ترجمه روی آورد و آثاری از پوشکین و شفچنکو را به فارسی تاجیکی برگرداند.
شعرهای او از معدود سروده‌های تاجیکان بود که توانست از مرزهای شوروی عبور کند و به افغانستان نیز برسد.
سال ۱۹۴۷ میرزا تورسون‌زاده به هیئت نمایندگی شورای عالی اتحاد شوروی پذیرفته شد و در آن سال در گروه حزب کمونیست به اولین کنفرانس کشورهای آسیایی به هند سفر کرد. وی می‌گوید که بعد از آن بود که موضوع «شرق آزاد» در اندیشه او نقش مهمی پیدا کرد. دیوان «شرق آزاد» که میرزا تورسون‌زاده پس از سفر خود به هند نوشت، به عمده‌ترین زبان‌های شرقی ترجمه شد.
وی در ۲۴ سپتامبر ۱۹۷۷ دارفانی را وداع گفت.
بزرگداشت این ادیب و چهره نام آشنا تاجیکی، روز دوشنبه 1 خردادماه در تالار دیپلماتیک اکو واقع در خیابان موحد دانش (اقدسیه)، خیابان نیلوفر، شماره 3 از ساعت 15 با حضور سفیران، ادیبان و فرهیختگان کشورهای عضو اکو برگزار می شود.
موسسه فرهنگى اکو یک نهاد بین المللى و مقر اصلى آن در تهران است و با هدف تحکیم قرابت هاى فرهنگى، هنرى، پژوهشى، ادبی و ایجاد پیوندهاى معنوى و روابط دوستانه میان ملل کشورهاى عضو اکو از سال ١٩٩٥ فعالیت خود را آغاز کرده است.
دریافت: رضایی/ انتشار: سلیمی
501500

کد خبر: 779779

وب گردی

وب گردی