رابطه انگل گربه و عفونت مادر و جنین

عفونت توکسو پلاسموز یا انگل گربه یکی از عفونت‌های پرخطر برای جنین است. انسان از طریق خوردن گوشت‌های خام یا نیم پز که به انگل آلوده است یا از طریق تماس با مدفوع گربه، آلوده می‌شود. با انجام آزمایش خون قبل از بارداری ابتلا به این انگل قابل تشخیص است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایران بانو ضمیمه روزنامه ایران، وقتی انگل وارد بدن می‌شود سیستم ایمنی با عفونت مبارزه می‌کند و در اکثر موارد انگل را نابود می‌کند و نسبت به آن مقاوم می‌شود اما اگر سیستم ایمنی ضعیف باشد انگل به صورت مزمن در بدن باقی می‌ماند. مادر ممکن است در طول حاملگی به صورت حاد به انگل آلوده شود در این حالت معمولاً علامتی ندارد و با آزمایش، عفونت مشخص می‌شود. البته گاهی همراه خستگی، تب، سردرد، درد عضلانی، ضایعات پوستی و بزرگ شدن غدد لنفاوی گردن است.


اگرعفونت قبل از بارداری از بین برود و شخص به آن ایمن شود، در طول حاملگی برای جنین مشکلی ایجاد نمی‌شود. اما در صورتی که فرد ایمن نشود و بیماری مزمن در بدنش باشد یا در حاملگی به صور اولیه وحاد مبتلا شود، احتمال درگیری جنین و عوارض آن وجود دارد.


فعال شدن عفونت مزمن ممکن است باعث مشکلات چشمی و مغزی در مادر و زایمان زودرس و عفونت شدید نوزادی شود. احتمال درگیری جنین و شدت عفونت به سن حاملگی جنین در زمان ابتلای مادر بستگی دارد. خطر عفونت جنین با افزایش مدت حاملگی زیاد می‌شود احتمال درگیری در 13هفتگی فقط 15 درصد است اما در 36هفتگی به71در صد می‌رسد و برعکس شدت عفونت جنینی در ابتدای بارداری بسیار بیشتر است.


اکثر جنین‌های مبتلا در زمان تولد بدون علامت هستند اما نوزادانی که علامت دارند در زمان تولد وزن کم، کبد و طحال بزرگ، زردی وکم خونی دارند. بعضی از نوزادان مشکلات سیستم عصبی وچشمی پیدا می‌کنند.


در حال حاضر واکسنی برای توکسوپلاسموز یا همان انگل گربه وجود ندارد، درمان هم ممکن است مؤثر نباشد، در نتیجه برای پیشگیری از عفونت مادرزادی، پرهیز از عفونت ضروری است. توصیه می‌شود:
1- گوشت را تا درجه حرارت مطمئن بپزید.
2- قبل از مصرف میوه‌ها و سبزی ها پوست آنها را بکنید یا خوب بشویید.
3- تمام ظروف و سطوح آشپزخانه را که با گوشت خام، گوشت ماکیان، غذاهای دریایی یا سبزی‌ها و میوه‌های شسته نشده در تماس هستند تمیز کنید.
4- در زمان تماس با گربه یا فضولات گربه احتیاط کنید.
5 - از دادن گوشت خام یا نیم پز به گربه خانگی پرهیز کنید و گربه خانگی را در منزل نگهداری نکنید.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 779789

وب گردی

وب گردی