دکتر نوریان: کشورهای جهان با به کار گیری منابع انسانی و توانایی های آموزش عالی خود می توانند در مسیر توسعه پایدار قرار گیرند

شصت و یکمین اجلاس سالیانه و کنفرانس اتحادیه موسسات آموزش عالی و دانشگاه های جنوب شرق آسیا (آسایهل) 2017 با پخش پیام ویدئویی دکتر علی محمد نوریان رییس انجمن دانشگاه های جنوب شرق آسیا(آسایهل)، در دانشگاه حسن ­الدین ماکاسار کشور اندونزی آغاز بکار کرد.

به گزارش ایسکانیوز، انجمن بین المللی موسسات جنوب شرق آسیا به عنوان یک سازمان غیر دولتی در سال 1956 با هدف توسعه آموزش عالی و افزایش کیفیت آموزشی در کشور تایلند در منطقه جنوب شرق آسیا تاسیس شد، این انجمن در حال حاضر با داشتن 210 عضو از 35 کشور ایران، مالزی، اندونزی، تایلند، استرالیا، ویتنام، برونئی،سنگاپور، فیلیپین، کامبوج، هنگ کنگ، هندوستان، ژاپن، میانمار، سریلانکا، تایوان، تیمور شرقی، لهستان، بلژیک، کانادا، فرانسه، انگلستان، نیوزیلند،سوئد، آمریکا و ... به عنوان یکی از بزرگترین انجمن­ های دانشگاهی در سطح بین ­المللی مطرح است.

هدف این انجمن، کمک به اعضا به منظور تقویت بنیه علمی و پژوهشی آنها است که این امر از طریق کمک متقابل و کسب وجهه ای متمایز در سطح بین الملل در آموزش، تحقیق و خدمات عمومی حاصل می ­شود. ماهیت وجودی این انجمن، افزایش روند پیشرفت اعضا، ایجاد درک هویت منطقه ای و رابطه متقابل و پیوستگی با دیگر سازمان های منطقه ای و بین المللی در زمینه آموزش و تحقیق است.

شصتمین اجلاس سالیانه و کنفرانس اتحادیه موسسات آموزش عالی و دانشگاه های جنوب شرق آسیا (آسایهل) در کشور مالزی برگزار شد و شصت و یکمین دوره این اجلاس در کشور اندونزی با پیام دکتر علی محمد نوریان رییس انجمن دانشگاه های جنوب شرق آسیا(آسایهل) 2017 آغاز بکار کرد.

در بخشی از پیام دکتر نوریان آمده است:

«انجمن آسایهل به یکی از دغدغه های اصلی آموزش عالی پرداخته تا در جهت گسترش همکاری و تبادل تجربیات مرتبط در این حوزه بین کشورهای عضو حرکت کند. در کنفرانس سال 2016 که در دانشگاه UPM مالزی برگزار شد، «آموزش قابل دسترس و بدون مرز» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و خوشبختانه مقالات و سخنرانی های ارزشمندی در این حوزه ارائه شد و در کنفرانس کنونی که به میزبانی دانشگاه حسن الدین اندونزی در حال برگزاریست، «نقش آموزش عالی در شکل‌دهی رقابت های ملی» مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.»

دکتر نوریان در بخش دیگری از پیام خود ابراز امیدواری کرد کنفرانس آسایهل با حضور فعال و مشارکت مدعوین، نتایج مفیدی در برداشته و در نهایت اعضای انجمن بتوانند با بهره گیری از عواید آن، شاهد رشد، توسعه و کامیابی خود در آینده باشند.

در ادامه پیام سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی آمده است: «مباحثی چون کیفی سازی، تحقیقات کاربردی و بین المللی سازی آموزش، در زمره فعالیت های جاری و اصلی دانشگاه های پیشرو است. کشورهای جهان با به کار گیری منابع انسانی و طبیعی و همچنین توانایی های آموزش عالی خود می توانند در مسیر توسعه پایدار قرار گیرند. بدیهی است که در این فرآیند صرفاً کشورهایی موفق خواهند بود که از پتانسیل های آموزش عالی، اقتصاد دانش بنیان و منابع داخلی خود در جهت توسعه اقتصادی بهره گیرند. در این میان، نقش آموزش عالی و چالش های آن در ایجاد رقابت ملی به منظور توسعه پایدار، بهره گیری بهینه از منابع موجود و حضور موفق در عرصه های بین المللی، از اهمیت خاصی برخوردار است.

امروزه مباحثی چون دسترسی و برابری، کیفیت و ارتباط محتوای درسی و وجود سلامت ساختاری به عنوان ابزارهای اصلی در نظام آموزش عالی شناخته می شوند، بنابراین بنیان گذاری ساختارهای سلامت جهت اداره آموزش عالی در کشورها و در پی آن فراهم کردن دسترسی آسان به آموزش، از جمله موارد تسهیل کننده در شکل گیری توانایی های ملت ها خواهد بود.

در این راستا، ارتقای کیفیت آموزش عالی مشتمل بر افزایش سطح کیفی آموزش و برنامه درسی بر اساس نیازها، به عنوان شاخص اصلی در رقابت های دانشگاهی محسوب شده و لازم است رشته های جدید دانشگاهی به منظور فراهم آوردن نیازهای اجتماعی و نیل به اقتصاد دانش بنیان، برنامه ریزی و ایجاد شوند.

بر این اساس جهت دستیابی به اهداف فوق، نیاز است نظام ساختاری آموزش عالی منطبق بر نیاز های روز با تکیه بر روش های نظارتی مستمر طراحی شود. بنابراین می توان با استفاده از پایش و ارزیابی ساختار های موجود و بهره گیری از تجربیات سایر دانشگاه های پیشرو، به الگویی مناسب در جهت گسترش کیفیت و بین المللی سازی دانشگاه ها دست یافت. همچنین کنترل شیوه های مدیریتی و به کار گیری فرایند های نظارتی و ارزیابی از دیگر شاخص های رقابت میان دانشگاه ها در نظر گرفته می شوند.

انجمن آسایهل از طریق تبادل تجربیات و ارائه مدل های آموزش عالی موفق، نقش بسزایی در توسعه موسسات آموزشی ایفا می کند. در واقع، حضور شرکت کنندگان و محققان از سراسر جهان همراه با ارائه مقالات و سخنرانی در زمینه محور اجلاس، رهنمودهای ارزشمندی را برای اعضا در مسیر توسعه فراهم می کند.»

دکتر نوریان در انتهای پیام ویدئویی خود، از برگزارکنندگان نشست آسایهل 2017 و مسئولان و مقامات آموزش عالی اندونزی و پروفسور دکتر دویا آریستینا پالوبولو، ریاست دانشگاه حسن الدین به سبب تلاش برای سازماندهی و راهبرد کنفرانس، قدردانی کرد.

200/202

دریافت کننده: ناهید سمیعی/انتشار:آخوندی

کد خبر: 779844

وب گردی

وب گردی